K kungfuu skrev:
Jag tillhör skaran som tycker detta är bra och hyr ut en del saker på Hygglo. Primärt för att jag tycker det är synd att de bara ligger och jag får lite återbäring på investeringen. Jag har däremot slutat hyra ut sådant jag är extra rädd om men trots det är alla saker dock försäkrade om något hanteras fel eller otur inträffar.
På Hygglo har jag lagt upp saker som jag verkligen inte bryr mig om. Har hyrt ut saker som pirra och fönstertvätt. Små billiga grejer som är svårt att pajja. Saker jag kollar på att hyra på Hygglo är maskiner som faktiskt finns närmare på Hygglo än proffs, som cementblandare, liten grävmaskin, byggstädning etc. Ofta också smidigare att hämta än hos proffsen. 90% är i min upplevelse "den står i garaget, det är öppet. Kom när du vill".
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Att slippa äga det man inte är intresserad av tror jag många ser som en stor vinst. Få saknar nog de fysiska filmbanden/-skivorna man tvingades härbärgera för 15 år sen. Men givetvis finns det människor som fortfarande vill ha fysiska artefakter även om de inte behövs för att se filmen. Vilken tur att världen rymmer båda sorterna.
Så länge man förstår att äga skivan motsvarar dyra proffsverktyg och att streama motsvarar att hyra en Meec...
 
N Nyikåk skrev:
Så länge man förstår att äga skivan motsvarar dyra proffsverktyg och att streama motsvarar att hyra en Meec...
Jag tycker liknelsen haltar lite redan från början. Man hyr verktyg man antingen inte kan eller vill äga, så enkelt är det. Verktyget är dock helt nödvändigt för den fysiska åverkan man är ute efter. Det gäller inte media.
 
Som flera har kommenterat, det är nog fel forum för att slå för delningsekonomi när det gäller verktyg. Man missar en aspekt, de flesta på det här forumet gillar att ”pyssla”, att föreslå att man ska hyra/låna missar aspekten att man tycker det är kul att göra saker själv. Och vill då ha egna och bra grejer. För dem som ser det som ett nödvändigt ont att man ibland behöver borra ett hål eller såga en skiva är det nog tilltalande att dela/låna. Men för de flesta finns det nog områden där man kan överväga om man ska äga. Själv skulle jag t.ex. tveklöst hyra en frack eller smoking om det krävs för festen, medan andra inte kan tänka sig att inte ha en egen.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Z Zorn skrev:
Vad menas med "prenumerera på dammsugning"? En vanlig familj dammsuger väl varje dag för att hålla lorten i schack, ska man ha en skattefinansierad rut-person i grannskapets gemensamma verktygsbod ståendes. Där behöver man nog ha värme i boden, dass, kök, säng och allt annat. Varje kvarter har ett hem dedikerat till tjänstefolk som sköter allt åt en. Är det övergången från industrisamhället till tjänstesamhälle?
Man prenumererar på en robotdammsugare
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det finns saker man inte lånar ut. Bostad bil och verktyg. Ska mina verktyg göra jobb utanför mitt hem, ingår obligatorisk personlig hjälp. Har litat på andra förr, och låvat mig aldrig mer. Fördärvade, delar saknas samt långvarigt tjatande innan de kommer hem. Rengjorda, knappast.
Allt förtroende förbrukat.
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Dela med sig av sina verktyg? Aldrig!
Då blir det ungefär som i hyreshus med gemensam tvättstuga. Och det vet de flesta som har varit med om det hur bra det fungerar
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
P PNI skrev:
Det finns saker man inte lånar ut. Bostad bil och verktyg.
Lägger till frun och släpkärra på listan av sånt man inte lånar ut.
 
Keiller Keiller skrev:
Lägger till frun och släpkärra på listan av sånt man inte lånar ut.
Ja inte samtidigt i alla fall, då jag hört sägas att fruar inte kan backa med släp :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Törnis81 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag lånade precis ut min sticksåg till min syster. Jag är rätt säker på att den kommer tillbaks i bra skick.
Tidigare lånade jag ut arbetsbelysning och skruvdragare till henne och de kom tillbaks i samma skick som när hon fick de.
Sen finns det personer som aldrig i livet får låna för att de förstör grejerna, inte lämnar tillbaks eller vad det nu är. Känner man bara sådana personer så förstår jag att man inte vill låna ut något. De personerna försöker jag dock hålla ifrån mig helt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det låter oftast så positivt med att dela, men då gäller det att ha råd, för verktygen håller lika länge då. Eller själv få något i utbyte. Dom jag lånar ut till det är grannarna, men då kan jag också få mycket hjälp om jag behöver.

Jag skulle gärna låna ut ex. lite stämmjärn och bildhuggarjärn, men sen stå och slipa upp dom igen efter är inte lika lockande.
 
När jag bodi i 13 kvm studentlägenhet så var det bra att dela. När tillgången på utrymme är under behovet så finns ett skäl att inte äga.
Ett annat skäl är att man vet att man vill köpa riktiga verktyg senare när man har råd och då tar det emot att köpa en kvalitet som man vet att man inte blir nöjd med i längden.
Det hade varit jätteroligt att känna sådana som forummedlemmarna när man var ung och inte visste någonting om verktyg . För någon som saknar erfarenhet är det inte dumt att känna på ett verktyg innan man köper det.
Med det sagt så lånar jag bara ut sådant som jag är ok att skilja mig från.
 
Idag blev det totalstopp i avloppet i källaren (trots att alla stammar är bytta under golv -men man ska inte spola ut fett vilket vi syndar mot emellanåt).
Då åkte högtryckstvätten och illern fram. Nu är det rent överallt ända ut till där servicen slutar.
Skulle aldrig vilja störa nån med att åka och låna det en lördagskväll. Inte ringa spolbil heller för jourtaxa.
Egen maskin- och verktygspark är guld värd om man har hus och aktivt vill sköta det själv.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
M
Det här mynnar ju ut i en högst politisk fråga, är resurserna ändliga och vi måste därför begränsa vår konsumtion (för att den förbrukar vår begränsade resurser)?

Min åsikt är nej. Solenergi, vindkraft, kärnkraft och maximal återvinning. Då behöver vi inte ändra vårt sätt att konsumera förrän solen slocknar, och då har vi väl migrerat till ett annat solsystem ändå.
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
En aspekt är ju det faktum att prylen slipper ta energi och plats av dig, den ska köpas in, e.v repareras, underhållas och avyttras (om inte inte dödsboet ordnar det). Men jag håller med om att det även är energikrävande att hämta/lämna prylar och gränsen går nog snarare vid en markvibrator än en skruvdragare.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.