Aldrig i mitt liv..
Vänsterhippies får söka vänner någon annanstans.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
M
Delning bra för både miljön och plånboken, hmm. Delning utan vinstintresse är väl fint, och ska man bara borra ett hål i väggen i sitt liv så lönar det sig såklart att springa till grannen och låna en borrmaskin. En ganska enkel kalkyl.

När man ska borra hål nr 3 och grannen inte gillar allt spring, då kan man ju hyra (eller förlåt, jag menade dela) istället. När man ska borra hål nr 4, då kanske man ska börja fundera på en prenumeration, 10 hål om året för x antal kr. Dammsugningen låter ju skönt att få lejt bort också. Undrar varför jag inte tänkt på det innan.:thinking:

Jo, för att antingen blir det extremt opraktiskt eller extremt oekonomiskt :crysmile: Men visst, minskad konsumtion gynnar ju miljön. Det finns ju dock alternativ som känns mer realistiska, koldioxidneutral produktion och 100 % återvinning av det vi konsumerar.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Aldrig.
 
Mina saker är mina saker, det jag köper får stå till jag använder det.
Min bil kör bara jag och ingen annan.
Mitt hus bor jag i och ingen annan osv.

Man vet vad som händer om man lånar ut. Har fortfarande inte fått tillbaka många saker genom åren. Värsta är väl egentligen pengar som man aldrig får igen =)

Behöver jag något jag inte har i maskinväg som jag bara behöver en gång så hyr jag på renta eller liknande och absolut inte av privatpersoner.
 
  • Gilla
Rolle85
  • Laddar…
Precis. Jag blev inte höginkomsttagare för att behöva hyra en skruvdragare...
 
  • Gilla
  • Haha
tobbe9012 och 3 till
  • Laddar…
Tanken är så jättefin på ett sätt... Men det ska hämtas och lämnas, och användas på rätt sätt utan onormalt slitage.
Förresten så är merparten av verktyg och maskiner designade för sällananvändning. Kina-crap, som dom flesta köper, håller inte för att åka från hus till hus och användas dagligen.
Själv har jag i stort sett alla maskiner och verktyg som öht kan behövas i ett hus (t o m två betongblandare ;) )
Eftersom jag nästan aldrig flyger, kör med ägg under gaspedalen och duschar snabbt så tror jag inte det behöver vara så syndigt mot miljön om dom får vara kvar där i källaren och förråden tills jag är så gammal att jag inte orkar använda dom.
Låna ut kan jag göra i enstaka fall till personer jag verkligen litar på.
 
Håller med om att tänka över vilka prylar man behöver och bara skaffa dem. Men där stannar det. Att lägga en timme på att låna en borrmaskin för att borra ett hål, då är man väldigt ovarsam med sin egen tid - som man kan använda till exempel till att laga mat på bra råvaror eller något annat konstruktivt. Att en borrmaskin (antar att man menar det med ”borr”) används i snitt 15 minuter av sin livstid måste troligen betyda att ett antal borrmaskiner används ett negativt antal minuter för att balansera alla borrmaskiner som används regelbundet. Vad jag menar är att jag ifrågasätter grunden för det påståendet. Det jag tar till mig av artikeln är att det är värdefullt att tänka efter vad som är viktigt här i livet just för mig, och hur jag bäst ska vara rädd om miljön. För en del är det säkert att ha så få prylar, för andra att kunna fixa saker själv istället för att en hantverkare ska ta bilen och komma och fixa det.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Att en borrmaskin inte används met än 15 minuter i snitt tror jag dock på, om man med det menar tid som aktivt borrande. Räknar man att varje hål tar fem sekunder motsvarar det trots allt 300 hål vilket jag tror är högt över medianen för borrmaskiner
 
Fairlane
Jag lånar och lånar ut till vänner jag litar på. Saker är saker och ibland går de sönder är min inställning. Jag eldar inte upp mig över det. Jag är inte extremt rädd om mina saker, men jag är det om andras och jag förväntar mig av mina vänner att de är rädda om mina saker och det fungerar. Har man lånat ut till folk som inte lämnar tillbaks så lånar har man såklart lånat ut till fel personer.

Sen beror det lite på vad det är. Jag har lånat ut saker som är gjorda för att tåla lite stryk, exempelvis släpkärra. Det innebär inte att det är ok att överlast eller köra sönder lyktor. Blir det däremot en repa i flaket så bryr jag mig inte ett dugg.

Jag bodde tidigare i lägenhet och en granne ovanför höll på att borra mängder med hål i betongvägg när han skulle sätta upp en spegelvägg. Han hade en slagborrmaskin så varje hål tog en evighet. Det slutade med att jag ledsnade och gick upp med min noname borrhammare. Han kom ner en stund senare och tackade för lånet och sa "det var visst skillnad". Borrhammaren kostade väl 200-300 kr på jula för 10+ år sen och den har fått vara med och jobba en del. Skulle den dö nu så kan jag leva med det.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Fin tanke. Men tyvärr funkade det inte. Jag var med i en tjänst där man lånade ut verktyg o dyl för en liten peng. Tänkte att om prylarna bara ligger där så kan man väl tjäna en liten peng på det. Det var otroligt strul från dag 1. En röjsåg fick jag aldrig se igen. En bordsåg fick jag byta klinga på för de hade sågat gammalt virke full av spik. Det var fler tappade tänder än som satt kvar på klingan. En motorsåg fick jag byta svärd på. Sen fick man jaga folk för att de skulle lämna igen prylarna. Nä. Jag lånar endast ut numera till folk som är rädd om grejerna och gör rätt för sig. Ska delningsekonomi fungera krävs det att alla drar sitt strå till stacken.
 
P Parkeringsvakten skrev:
Att låna en borrmaskin tror jag inte på. Däremot att hyra ordentliga trädgårdsmaskiner som Husqvarna håller på att testa.

[länk]

Här är det bättre att hyra en rejäl batteridriven motorsåg eller häcksax. Detta är prylar man inte använde så ofta och få lägger 6000kr på häcksax.
Var tvungen att kolla. Husqvarnas dyraste för villaträdgården var typ 4000.

6000 tror jag bara på att trädgårdsarbetare och kommuner vill lägga om man inte har extremt mycket som ska klippas.

Jag köpte en b&d för runt 1300, jag fick låna min brors men jag tyckte det var mer omständigt att hämta hans för att sen ladda urladdade batterier innan jag kunde börja.

Men visst kör man bara 1-2 ggr om året kan man väl hyra.
 
Kan jag dela grannens snygga fru? Eller går det över någon gräns?
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Undrar var det där med borrmaskinen och 15 minuter kommer ursprungligen? Jag googlade lite och hittar svenska referenser tillbaka till 2014 (AB 7/7 2014) Det verkar alltid vara 15 minuter, utom IVL som säger 18 minuter. Ingen har en källhänvisning utan det "sägs" och det "påstås". I engelskspråkiga länder verkar en power drill användas mellan 12 och 15 minuter, eller enligt en annan populär version, mellan 6 och 20 minuter. Även här saknas källa. Inte ens wikipedia har något om saken, trots att de berättar borrmaskinens historia med start redan år 35000 f Kr.

Hittade ett TED-prat 2010-12-21 (Rachel Botsman) "That power drill will be used around 12 to 13 minutes in its entire lifetime." Samma Rachel B har tydligen utgivit en bok några månader senare ("What's Mine Is Yours: How Collaborative Consumption is Changing the Way We Live") där det dock verkar gälla 20 minuter.
 
  • Gilla
Ymer
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Var tvungen att kolla. Husqvarnas dyraste för villaträdgården var typ 4000.

6000 tror jag bara på att trädgårdsarbetare och kommuner vill lägga om man inte har extremt mycket som ska klippas.

Jag köpte en b&d för runt 1300, jag fick låna min brors men jag tyckte det var mer omständigt att hämta hans för att sen ladda urladdade batterier innan jag kunde börja.

Men visst kör man bara 1-2 ggr om året kan man väl hyra.

Jag blev också tvungen att kolla. Motorsågen som hyrs ut är HUSQVARNA 540i XP och kostar 7 490kr

Häcksaxen var en modell som kostade runt 3500kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.