Håller på att bygga ut badrummet och behöver flytta vart inkommande vatten kommer in. Just nu är den bara pluggade under huset. Jag skulle behöva ha upp rören här istället. Hur funkar det att böja för hand? Om man försöker böja rätt tidigt så det inte blir så skarp kurva, vad tror ni?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan gå om du kortar av dem (mät så att de fortfarande är tillräckligt långa för att nå igenom golvet och fortfarande är långa nog att sätta nya kopplingar på), lossar dem från hålbandet innan och tar det VÄLDIGT försiktigt. Lugnt och metodiskt, "vandra" med händerna och böj lite i taget.
Alternativt tar du upp hålet precis där du vill ha det, kapar rören i liv med dem och sätter ett par 90-kopplingar. Men det är en sämre lösning, ju färre kopplingar ju bättre.
Alternativt tar du upp hålet precis där du vill ha det, kapar rören i liv med dem och sätter ett par 90-kopplingar. Men det är en sämre lösning, ju färre kopplingar ju bättre.
Förresten, när du ändå håller på, ta och limma eller tejpa skarvarna på den där rörisoleringen. Ser tattigt som fan ut med de där buntbanden. Du får avsevärt förbättrad isolering också.
Tack för info, yes alla skarvar är tejpade med isoleringstejp. Buntbanden är för att hålla det på plats, men ja det går definitivt att förfina.torparavgrund skrev:
Jag ser faktiskt nu att biltema säljer bockningsverktyg, detta kanske är ett alternativ?J jonaserik skrev:
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...Z0y1G66S_GJ1o1P_hqF4luhh5tbNP7IgaAivIEALw_wcB
Men att köpa ett speciellt verktyg för att en gång i livet böja två prisolrör på ett ställe man inte senare kommer se tycker jag är överdrivet, hyr eller låna om du inte vill eller vågar kröka rören för hand/ över knät.
Ska du däremot fortsätta med kromade synliga rör innomhus är en rörbock en god investering
Ska du däremot fortsätta med kromade synliga rör innomhus är en rörbock en god investering
Tack för bra svar. Jag testar för hand👍🏻F fribygg skrev:Men att köpa ett speciellt verktyg för att en gång i livet böja två prisolrör på ett ställe man inte senare kommer se tycker jag är överdrivet, hyr eller låna om du inte vill eller vågar kröka rören för hand/ över knät.
Ja precis, det är min backup-plan om jag böjer för snävt. Har du någon tanke på hur man gör för att ansluta avloppsrör? Det är PEM-slang. Även det ska backas någon meterF fribygg skrev:
Jag har aldrig provat PEM som avloppsrör, kanske går det att skarva till vanl gråa avloppsrör under kåken?E.Linkan skrev:
( Ide helt oprövad, troligtvis inte alls godkänt. Värm PEM slangen med en varmluftspistol och prova om den blir medgörligare och går att trä upp i bjälklaget)