Hej!

Har just sålt av lite saker som blivit över när jag gör lite förändringar i ”Snickerboa”.
Mina erfarenheter är helt personliga och är absolut ingen vetenskaplig undersökning.

Blocket:
Plattformen har skruvat åt säkerhetsrutinerna och Bankide identifiering sker hels tiden.
Frakt och köpförsäkring går att lägga till på annonsen. Skönt att slippa tjafsa om frakten vid eventuellt köp. Lite oklart om ”köp nu” funktionen. Lång tid för återkoppling av kundtjänst.
Enkel efterhantering hos ombud med streckkod efter försäljning.

Tradera:
Plattformen påminner väldigt mycket om Blocket och vissa av deras tidiga funktioner har tydligen varit så bra att Blocket kopierat dessa. Den stora skillnaden är väl den större satsningen på budgivning. ”Köp nu” finns även där men till ett lite högre fast pris.
Enkel efterhantering hos ombud med streckkod efter försäljning.

Marketplace:
Har även lagt ut lite saker där men generellt tycker jag att plattformen är rörig. Svårt att få en bra överblick. Vid mina 3 senaste utlägg av annonser där har samtliga besvarats av profiler som gärna köper varan men på grund av olika anledningar så vill dom genomföra affären med ”kurirer”.
Jag trodde denna blåsningsmetod var över men tydligen inte. Samtliga tre profiler anmälda till kundtjänsten men snabbt svar visar att det tycks vara helt i sin ordning för dom.
Så sälja över Marketplace går bort! Bortskänkes fungerar mycket bättre! Som ersättare för Tip-Tapp fungerar det perfekt! Gratis upphämtning och man slipper transport till tippen!

Bygga hus:
Lägger oftast ut en blänkare där innan sakerna hamnar mer publikt. Betydligt mindre spridning. Lite mer jobb att få ihop en deal men klart bättre känsla att någon likasinnad tar över stafettpinnen.

Men som jag skrev innan. Detta är mina personliga erfarenheter och givetvis har många helt andra positiva eller negativa upplevelser på dessa plattformar.

Dag

• Gilla
trycklös och 18 till
  • Laddar…
Jag har bara sålt här och på Blocket när det handlat om verktyg och liknande. Mina erfarenheter:

På Blocket är det många som ser annonsen och det går oftast rätt fort att få något sålt. Tyvärr får man en hel del puckon som svarar också. Det vanligaste är "finns den kvar" inom en timme efter man lagt ut annonsen. Efter att jag svarat "ja" hör man inget mer. Ofta kommer det skambud och halvdryga frågor. Så får man en del skit också om man inte håller en pryl till någon som "nog" kan komma rätt snart.

En galning messade bara för att tala om att jag var dum i huvudet som trodde att jag skulle få ut så mycket för mina "skitmaskiner". Två gånger på två olika annonser om blå Bosch som jag dessutom sålde oprutade inom ett dygn.

Byggahus når mycket färre och chansen att få något sålt är mycket mindre. Fast de man säljer till har hittills alla varit trevliga och en del av dem har jag fortfarande kontakt med. Aldrig någon som varit otrevlig, prutat orimligt eller frågat och sedan inte återkommit.

Jag lägger numera ut annonser på båda ställena, fast alltid någon hundring lägre pris här. Så ett tips är att aldrig köpa något av mig på Bliocket.

• Gilla
  • Haha
A-Man_08 och 13 till
  • Laddar…
En fascinerande grej med Marketplace, förutom att det är helt omöjligt att söka på något utan att algoritmen tar ut svängarna i totalt fel riktning, är att folk är nästan lika krångliga att ha att göra med som på Blocket. Tänkte att sådant skulle bli bättre när man skyltar med sitt riktiga namn och dessutom är typ grannar..

Med det sagt så handlar jag massor på Tradera, Blocket och ibland Marketplace. Nästan alltid går det bra och blir trevliga affärer. 🙂 Byggahus har jag aldrig använt.

Redigerat:
Hittills aldrig lyckats sälja något här tyvärr 😥

sysmali
Jag flippar saker inom en speciell nisch på både blocket och tradera. Fungerar finemang och dessutom skönt att skicka sakerna till uppgjort pris. Räknade precis vinsterna för 2024 och betalar iaf mina elräkningar med råge.

Ibland vill folk prompt hämta och då skriver jag tydligt att det går bra men då blir priset högre för då har jag en tid att passa och min erfarenhet är att många inte kommer i tid eller alls.

Marketplace är sämst. Som tidigare nämts, alla hustlers som ska skicka någon annan part som ska hämta eller t.om vill att jag ska leverera. Dessutom saknar de ofta swish...

Med blocket och Tradera är det ordning och reda och säkra betalningar.
Matketplace är bedrövligt med en hel del lurendrejeri och noll säkerhet. Att byggahus som jag varit medlem på i många år har en köp/sälj tjänst visste jag inte ens om. Håller mig till blocket och tradera för säkra köp.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Stora fördelen med Tradera är att bud är bindande och det är tydligt vem som skall köpa varan. Både Blocket och Marketplace är ju fulla med folk som "kommer och hämtar ikväll" men sen aldrig dyker upp.

• Gilla
mohannad osseyran
  • Laddar…
Marketsplace. Gratis men fullt med puckon. Eller ja, uppenbarligen tyckte han det är fullt med idioter…

Skärmdump av en chattdiskussion om Märklin tågbana, där en fråga om att köpa växlar möts av svaret att allt tas av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men trots rätt många såna (+ bluff skicka ombud..) så tycker jag man snabbt blir av med grejer i lägre prisklasser

Blocket har jag slutat med sen man inte fick ha flera grejer i samma annons.

Tradera superbra för typ barnkläder av bättre märken, teknik och prylar som går att skicka. Bäst är ju att bud är bindande, recensionerna av folk, samt enkel fraktlösning. Bäst är väl att det inte är ngt betalbluffar (iaf som drabbat mig)

har inte testat Sellpy

• Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
C
O olofh skrev:
Marketsplace. Gratis men fullt med puckon.
Skönt att höra. Som medlem av våga-vägra-facebook-klubben känner man ibland att man missar en massa saker nu när marketplace inte är öppet för alla längre.
Men det kanske inte är någon större förlust låter det som...

• Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Marketplace funkar om du kan hämta i ditt närområde. Vill du få det akickat gäller Blocket och Tradera med betalning när man fått varan.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Skönt att höra. Som medlem av våga-vägra-facebook-klubben känner man ibland att man missar en massa saker nu när marketplace inte är öppet för alla längre.
Men det kanske inte är någon större förlust låter det som...
Det positiva är väl just nischade köp/sälj grupperna. Där är i många fall go stämning men rätt begränsad synlighet för annonserna. Just det är puckot fick man ju just genom att annonsen var på ord marketsplace

• Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Marketplace funkar om du kan hämta i ditt närområde. Vill du få det akickat gäller Blocket och Tradera med betalning när man fått varan.
Håller med. Får alltid skriva hämtas på … och inga ombud/tiptapp/bluffar… Sen har jag helt slutat ”hålla” varor också mer än max ngn dag utan kör stenhårt först på plats med pengar får grejerna.

Marketplace i närområdet är ju super.
Gratis glasdörr med karm till bastun.
Gratis loungestolar till hänget i garaget.
Teknisk mojäng swischa och hämta på altanen när ingen var hemma mm.
/W

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
FB Marketplace ser jag som ett nödvändigt ont...
Jag har hittat några av mina större maskiner och andra klipp och sålt en del där men jag önskar lite att jag slapp. Sökfunktion är ett skämt och kategorierna hjälper inget, man måste i princip ha ren tur blandat med algoritmerna på sin sida för att vara först. Hetsen att allt ska "köpas" direkt är ganska osund också.
Köper enbart lokalt eller av "kända" användare.

Blocket funkar väl generellt bra men trycker uppenbart på att man ska skicka allt med deras tjänster för nått ska dom få in pengarna på.
Lite oschysst att dom släppte blocketfrakt extremt prisvärt för att sen höja priserna när man vant sig (vanlig metod idag)😉

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vinted har seglat upp som väldigt smidigt för mig. Men fortfarande har jag nog flest saker via blocket/marketplace.

Blocket idioter klart reducerat, även om det kommer folk som säger att dom åkt från Helsingborg men pratar Göteborska för att ha bättre prutläge 😂 och en del gnäller på saker man tydligt förklarat. Gäller dock bilar..

Stora dyra saker = blocket
Möbler/krafs som inte skickas = marketplace
Småsaker som postas typ leksaker, kläder = Vinted

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.