698 873 läst · 3 797 svar
699k läst
3,8k svar
blocket tips
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 387 inlägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 387 inlägg
Sök på ”MAN” ”MEC” eller slå en kik i den stora ”vertikalfräs-tråden”. Finns mycket gott att läsa där. Kort kan man väl säga att det finns någon form av spånavvisning eller spånbegränsning på MAN-märkta stål vilket gör att risken minskar för att kuttern hugger tag i arbetsstycket (vilket kan leda till spektakulära händelser)
MEC är egentligen bara avsett för, som det låter, köras med mekanisk matning av någon form. Även om man nog alltmer gått ifrån att använda dom även om man har matarverk. Undantag kan kanske vara i mer ”slutna” maskiner som en riktlistmaskin/multihyvel eller dylikt. Det finns flera här som har betydligt mer erfarenhet av skillnaderna än vad jag har och de kan säkert hoppa in och fördjupa men är det en sak jag faktiskt lagt på minnet från skolan så var det att lärarna starkt avrådde från att beblanda sig med MEC-stål
EDIT:
(Är det ett MAN-stål så står det tydligt ”MAN” någonstans på ovansidan sen ska det även finns min/max hastighet, tillverkare och jag tror material på stålet)
MEC är egentligen bara avsett för, som det låter, köras med mekanisk matning av någon form. Även om man nog alltmer gått ifrån att använda dom även om man har matarverk. Undantag kan kanske vara i mer ”slutna” maskiner som en riktlistmaskin/multihyvel eller dylikt. Det finns flera här som har betydligt mer erfarenhet av skillnaderna än vad jag har och de kan säkert hoppa in och fördjupa men är det en sak jag faktiskt lagt på minnet från skolan så var det att lärarna starkt avrådde från att beblanda sig med MEC-stål
EDIT:
(Är det ett MAN-stål så står det tydligt ”MAN” någonstans på ovansidan sen ska det även finns min/max hastighet, tillverkare och jag tror material på stålet)
Tack så hemskt mycket! Sökte runt lite och hittade att det inte rekommenderades men inte riktigt varför. Men det var alltså spånavvisning och liknade. Tack igen!E ___EM skrev:Sök på ”MAN” ”MEC” eller slå en kik i den stora ”vertikalfräs-tråden”. Finns mycket gott att läsa där. Kort kan man väl säga att det finns någon form av spånavvisning eller spånbegränsning på MAN-märkta stål vilket gör att risken minskar för att kuttern hugger tag i arbetsstycket (vilket kan leda till spektakulära händelser)
EDIT:
Avundsjukan inom mig växer sig kraftigare. Aja hur är spårdjupet i bordet, kan du använda 1/2" Incra nu?Björn Melander skrev:
Vad tror ni om det här då som insteg? Är i krokarna och då kanske farsan kan få tillbaka sin Dw745... och en primitiv bandputs kanske inte är fel? Men det är främst en plan- och rikthyvel jag känner att jag behöver.
https://www.blocket.se/vi/83622890.htm
https://www.blocket.se/vi/83622890.htm
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Incan ser fin ut och kan väl motivera halva priset kanske. Sen om resten kan motivera andra halvan av priset kan du nog bara själv avgöra.Klaugust skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
@Björn Melander lite pysslargrogg på denna tror jag du har en redigt bra upgrade från din emco till billigt pris
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 387 inlägg
Har redan köpt den , skämt och sido har jag inte plats med den storleken på svarv. Däremot håller jag på att skapa utrymme för en liten myford eller blomqvistare.