Klaugust Klaugust skrev:
Att fönsterfrässetet hänger med är ju trevligt, att göra egna fönster är något jag funderat på ett tag.
Stålen är dock ej MAN-märkta utan MEC-märkta och bör därför endast köras med ett matarverk om ens då. Detta bör oavsett vilket, vägas in i resonemanget.
 
  • Gilla
darey
  • Laddar…
E ___EM skrev:
Skynda o fynda om ni bor i området
Jag köpte denna och behovet av en Stockholmsbaserad baxarsekt gör sig nu påmind!:thinking:
 
  • Gilla
findus42 och 8 till
  • Laddar…
Hade jag bott i närheten hade jag nästan kunnat hjälpa dig. Har själv varit i samma sits otaliga gånger. Tack vare pensionerad fader och snälla grannar och säljare har det dock alltid på något sätt löst sig :D(y)
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Grattis Björn. Samma såg som i kombimaskinen w57 w59

//AA
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
@saiter Tack! Jag tror den blir bra för mitt behov. Den har varit i en slöjdsal sedan ny och inte så mycket använd. Jag har en jättebra såg redan (Startrite) men jag saknar justerbord till den.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
E ___EM skrev:
Stålen är dock ej MAN-märkta utan MEC-märkta och bör därför endast köras med ett matarverk om ens då. Detta bör oavsett vilket, vägas in i resonemanget.
Tack för att du påpekade det! Vad är det för skillnad på MAN och MEC rent praktiskt? Antal skär, olika kvalitet på stålet?
 
Sök på ”MAN” ”MEC” eller slå en kik i den stora ”vertikalfräs-tråden”. Finns mycket gott att läsa där. Kort kan man väl säga att det finns någon form av spånavvisning eller spånbegränsning på MAN-märkta stål vilket gör att risken minskar för att kuttern hugger tag i arbetsstycket (vilket kan leda till spektakulära händelser)

MEC är egentligen bara avsett för, som det låter, köras med mekanisk matning av någon form. Även om man nog alltmer gått ifrån att använda dom även om man har matarverk. Undantag kan kanske vara i mer ”slutna” maskiner som en riktlistmaskin/multihyvel eller dylikt. Det finns flera här som har betydligt mer erfarenhet av skillnaderna än vad jag har och de kan säkert hoppa in och fördjupa men är det en sak jag faktiskt lagt på minnet från skolan så var det att lärarna starkt avrådde från att beblanda sig med MEC-stål :)

EDIT:
(Är det ett MAN-stål så står det tydligt ”MAN” någonstans på ovansidan sen ska det även finns min/max hastighet, tillverkare och jag tror material på stålet)
 
E ___EM skrev:
Sök på ”MAN” ”MEC” eller slå en kik i den stora ”vertikalfräs-tråden”. Finns mycket gott att läsa där. Kort kan man väl säga att det finns någon form av spånavvisning eller spånbegränsning på MAN-märkta stål vilket gör att risken minskar för att kuttern hugger tag i arbetsstycket (vilket kan leda till spektakulära händelser)

MEC är egentligen bara avsett för, som det låter, köras med mekanisk matning av någon form. Även om man nog alltmer gått ifrån att använda dom även om man har matarverk. Undantag kan kanske vara i mer ”slutna” maskiner som en riktlistmaskin/multihyvel eller dylikt. Det finns flera här som har betydligt mer erfarenhet av skillnaderna än vad jag har och de kan säkert hoppa in och fördjupa men är det en sak jag faktiskt lagt på minnet från skolan så var det att lärarna starkt avrådde från att beblanda sig med MEC-stål :)

EDIT:
(Är det ett MAN-stål så står det tydligt ”MAN” någonstans på ovansidan sen ska det även finns min/max hastighet, tillverkare och jag tror material på stålet)
Tack så hemskt mycket! Sökte runt lite och hittade att det inte rekommenderades men inte riktigt varför. Men det var alltså spånavvisning och liknade. Tack igen!
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
@saiter Tack! Jag tror den blir bra för mitt behov. Den har varit i en slöjdsal sedan ny och inte så mycket använd. Jag har en jättebra såg redan (Startrite) men jag saknar justerbord till den.
Avundsjukan inom mig växer sig kraftigare. Aja hur är spårdjupet i bordet, kan du använda 1/2" Incra nu? :)
 
Vad tror ni om det här då som insteg? Är i krokarna och då kanske farsan kan få tillbaka sin Dw745... och en primitiv bandputs kanske inte är fel? Men det är främst en plan- och rikthyvel jag känner att jag behöver.

https://www.blocket.se/vi/83622890.htm
 
Klaugust Klaugust skrev:
Vad tror ni om det här då som insteg? Är i krokarna och då kanske farsan kan få tillbaka sin Dw745... och en primitiv bandputs kanske inte är fel? Men det är främst en plan- och rikthyvel jag känner att jag behöver.

[länk]
Incan ser fin ut och kan väl motivera halva priset kanske. Sen om resten kan motivera andra halvan av priset kan du nog bara själv avgöra.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Har också ögonen på den :)
Tycker dock det är lite för dyrt
 
Begagnad blå LUNA bandsåg från 1983 i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Björn Melander lite pysslargrogg på denna tror jag du har en redigt bra upgrade från din emco till billigt pris

Använd begagnad svarv Weiler med verktygslåda öppen i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
para
  • Laddar…
Har redan köpt den :cool:, skämt och sido har jag inte plats med den storleken på svarv. Däremot håller jag på att skapa utrymme för en liten myford eller blomqvistare:D.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.