Rickard.
Pratade med en som jobbade med att serva diverse svetsar och dyl. han var smått less på smashwelds då dom är riktigt gamla (uppåt 40år?) och såklart svåra att hitta reservdelar till men eftersom så många fungerat så länge och det är många kvar i rullning så dök dom. upp i tid och otid. Tror dom hade 3 eller 4 slaktade där inne som reservdels just då.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Pratade med en som jobbade med att serva diverse svetsar och dyl. han var smått less på smashwelds då dom är riktigt gamla (uppåt 40år?) och såklart svåra att hitta reservdelar till men eftersom så många fungerat så länge och det är många kvar i rullning så dök dom. upp i tid och otid. Tror dom hade 3 eller 4 slaktade där inne som reservdels just då.
Jag har själv haft en tidigare, mycket trevlig maskin. Ett vanligt fel, när de väl går sönder, är dioder men det går att ersätta med standardkomponenter (vad jag läst mig till). Den ovan kan man se är moderniserad med ny standardkoppling för slangpaket vilket jag tycker är ett krav för att överväga köp då slangpaket är förbrukningsvara.
För dessa pengar får man inte ens en minsta biltemasvets med gasflaska och regulator. Och skulle jag slå vad så satsar jag nog på att Smashweld håller längre än ny BT :p
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
nanowire nanowire skrev:
Jag har själv haft en tidigare, mycket trevlig maskin. Ett vanligt fel, när de väl går sönder är dioder men det går att ersätta med standardkomponenter (vad jag läst mig till). Den ovan kan man se är moderniserad med ny standardkoppling för slangpaket vilket jag tycker är ett krav för att överväga köp då slangpaket är förbrukningsvara.
För dessa pengar får man inte ens en minsta biltemasvets med gasflaska och regulator. Och skulle jag slå vad så satsar jag nog på att Smashweld håller längre än ny BT :p
Absolut, Det visar kvalité att det fortfarande är igång så många som det är.
 
Att byta dioder i en svets brukar inte vara så svårt. Problemet är bara att vissa diodmodeller inte längre tillverkas så då får man ta moderna standarddioder med samma elektriska egenskaper och bygga om infästningen så de passar.
 
"Damfälla för snickeri 3st,"
En sån skulle jag vilja ha i mitt snickeri... :)
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Jag mailade och frågade lite om modellen men inte fått något svar än :D

På fräsen alltså
 
Säljaren verkar inte ha så jättestor koll eftersom han har skrivit det som står på nollspänningsbrytaren...
 
  • Haha
Chiippe
  • Laddar…
Haha, ja jag tyckte det verkade som ett konstigt sammanträffande :D
 
Skynda o fynda om ni bor i området
 
  • Använd cirkelsåg till salu för 5 000 kr i ett snickeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Samma här..
1500 är ett vrakpris för den sågen även om det skulle krävas lite justeringar. Den ser dock väl omhändertagen ut.
 
  • Bandsåg i grönt med kabel och svart bordsyta, annonserad för 500 kr, ser välvårdad ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Är det här något att ha om man saknar alla maskintyperna och vill börja hålla på med lite "fin"-snickeri för hemmet? Resterande maskinpark är en Dewalt kap/ger samt en Dewalt 745 bordssåg + div elhandverktyg. Att tillverka just fönster och liknande av brukskvalitet är väl rätt lockande https://www.blocket.se/landskrona/Snickerimaskiner_83621594.htm?aw=1
 
Klaugust Klaugust skrev:
Är det här något att ha om man saknar alla maskintyperna och vill börja hålla på med lite "fin"-snickeri för hemmet? Resterande maskinpark är en Dewalt kap/ger samt en Dewalt 745 bordssåg + div elhandverktyg. Att tillverka just fönster och liknande av brukskvalitet är väl rätt lockande [länk]
Jag förstod inte helt vad personen menade med "3 st Elektra Beckum i bästa skick, sparsamt använda, alla på hjul, 3 fas." Men jag tänker bandsågar kanske?

Har du skruvdragare, borrmaskin, bordssåg och kapsåg tillsammans med det här så får du en trevlig uppsättning. Sen om allt är värt 10 eller 18 tusen kan jag inte svara på. Har du utrymmet för allt?
 
Lime113 Lime113 skrev:
Jag förstod inte helt vad personen menade med "3 st Elektra Beckum i bästa skick, sparsamt använda, alla på hjul, 3 fas." Men jag tänker bandsågar kanske?

Har du skruvdragare, borrmaskin, bordssåg och kapsåg tillsammans med det här så får du en trevlig uppsättning. Sen om allt är värt 10 eller 18 tusen kan jag inte svara på. Har du utrymmet för allt?
Jag tror han menar att alla tre maskinerna (hyvel, fräs och spånsug) är av märket Elektra Beckum (Metabo). Men det låter som annonsen är skriven att det skulle hänga med ytterligare tre maskiner, men tror inte han menar så.

Man blir ju lite skadad av forumet att tänka att det bara är Hammer-maskiner eller bättre som man borde satsa på, men när man har väldigt lite att börja med kanske det är bättre att börja lite anspråkslöst. Och då vill man ju inte betala för mycket. Att fönsterfrässetet hänger med är ju trevligt, att göra egna fönster är något jag funderat på ett tag.

Utöver kap/gersågen och bordssågen (har en gammal svarv också) och dessa maskiner så är det väl en pelarborr och en bandsåg som saknas, vad jag spontant har tänkt på. Utrymmet går nog att ordna om man anstränger sig lite.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Jag tror han menar att alla tre maskinerna (hyvel, fräs och spånsug) är av märket Elektra Beckum (Metabo). Men det låter som annonsen är skriven att det skulle hänga med ytterligare tre maskiner, men tror inte han menar så.

Man blir ju lite skadad av forumet att tänka att det bara är Hammer-maskiner eller bättre som man borde satsa på, men när man har väldigt lite att börja med kanske det är bättre att börja lite anspråkslöst. Och då vill man ju inte betala för mycket. Att fönsterfrässetet hänger med är ju trevligt, att göra egna fönster är något jag funderat på ett tag.

Utöver kap/gersågen och bordssågen (har en gammal svarv också) och dessa maskiner så är det väl en pelarborr och en bandsåg som saknas, vad jag spontant har tänkt på. Utrymmet går nog att ordna om man anstränger sig lite.
Om vi pratar byggahus-snobbism så menar jag att man kan bygga fönster med grön-bosch prylar. Men det kräver mer skicklighet och tålamod. Detta kommer säkert göra ett bra jobb men sen är frågan om 14K är rätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.