norrbottenssnickaren skrev:
Från denna bild, är detta värt 500kr?
Ja, det tycker jag, om du ska använda dom.
 
Tackar. Trixet är att jag inte är intresserad av trähyvlarna. Utan bara av de i gjutgods.
 
Om metallhyvlarna är av hygglig kvalitet och utan sprickor i gjutgodset är de utan vidare värda 500 kronor tillsammans.

Sponthyveln och den ställbara falshyveln av trä är med största sannolikhet fullt gångbara de också. Specialhyvlar som man inte använder så ofta får gärna vara av trä.

Långhyveln av trä och putshyveln som ser ut att vara ombygd till en falshyvel för fönsterfoder skall du inte räkna något större bruksvärde på...... men om du har tur kan de också hitta en användning med tiden.
 
norrbottenssnickaren skrev:
Tackar. Trixet är att jag inte är intresserad av trähyvlarna. Utan bara av de i gjutgods.
Varför? Rubanken ser väldigt fin ut. Själv tycker jag en lång rubank är väldigt trevligt, betydligt roligare att hyvla med än dito i metall.
 
Sjysst kontrast mellan de båda sågarna av samma modell, den första ser ut att ha tillbringat sina år i vardagsrummet och den andra i kostallet.:)
 
Ola C skrev:
Skulle nog säga prisvärt, stenbergs justersåg för 4000, ser fin ut.

[länk]

(Screenprinten funkar tyvärf inte på min surfplatta).
Vassegåååå :cool:
Begagnad Stenbergs justersåg i ett garage, till salu för 4 000 kronor, med skylt som visar namn och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Hur är Inca-hyvlarna med planhyveltillsats? Finns väl ingen riktig spånuppsamling?

En Inca-hyvel med planhyveltillsats i ett verkstadsutrymme, utan synlig spånuppsamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lambr1 skrev:
Hur är Inca-hyvlarna med planhyveltillsats? Finns väl ingen riktig spånuppsamling?

[bild]
Rätt skeptisk till planhyvel utan matning, känns som det kan bli ett hack när man går från att putta på till att dra i andra änden(?). Har man medhjälpare slipper man den pausen.

Som ren rikthyvel i ett litet garage är den nog ok, men dom brukar gå billigare än så, ner mot 500:- ibland.

Finns förresten en superfin att beskåda här, med förlängda bord http://lumberjocks.com/projects/80706
 
  • Gilla
Lambr1
  • Laddar…
Elektra Beckum HC260 för 1000kr är ju nästan ett fynd

Elektra Beckum HC260 hyvel och rikthyvel i en garageverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Letar efter min första rikt och planhyvel, är denna modell ok som första köp? (Elektra Beckum HC260)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.