Jag är ute efter en plan- och rikthyvel och idag dök den här annonsen upp. Prylarna finns bara några minuter härifrån och jag är sugen att slå till. Men först skulle det vara grymt om någon kunde säga något om hyveln, och hur svårt det kan vara att fixa mothållet som saknas.

http://www.blocket.se/vi/68075557.htm

Rikt och planhyvel (Elektra Beckum Hobelmaschine HC 260-E), samt bandsåg (Luna 320) med tillhörande spånsug
Om hyveln:
Till hyveln saknas en skena (mothåll) som kan används för stabilisering.

Om Bandsågen:
Bordsmått: 38x38 cm
Max såghöjd: 16 cm
Bandsågsblad: 2170 x 10 mm

Säljes helst i ett paket då spånsugen passar bra till båda. Har du andra önskemål hör av dig så får vi diskutera.

För hela paketet 5000 kr.

Ring (mejla inte) om du har några frågor.

Finns i Bredsand, 10 min söder om Sundsvall.
 
Känns inte som ett jätte klipp kan jag tycka. Framförallt så är det inte komplett då anhållet till hyveln saknas och den är A och O. Går självklart att göra ett eget som är i 90 grader. Skall man göra ett som är lutbart tar det längre tid och lite mera job.

Den är som alla andra i det segmentet dvs liten lätt med aluminium bord. Nu var det många år sedan jag använde en sådan men jag mins att jag tyckte fastlåsningen för borden var lite dåliga vilket gjorde att dom hängde lite vilket gör det omöjligt att rikta något som är längre än ett bord plant. Men det var på den maskinen.

Även en sådan spånsug har jag använt och personligen tycker jag den är totalt värdelös. Den är väldigt liten (läs svag motor liten fläkt =suger dåligt) Men kanske duger till dessa små maskiner. Provade en sådan till en hyvel på 320mm.

Nja nu när jag tänker mera på det så 1500 kr st för maskinerna och spånsugen 800 om nu maskinerna är hela. Men det saknas anhåll till hyveln så under 1000 kr tycker jag. Så jag personligen tycker det var ett överpris. Men för någon annan kan det vara ett bra pris.
 
Stort tack för dina synpunkter! Vettiga invändningar som jag tar till mig av. Kommer troligtvis att avstå. Om den är någon annan som är intresserad kanske jag kan hjälpera till med något praktisk efter jag bor så nära. Typ upphämtning och förvaring i väntan på på vidare transport.
 
Får du ner den i källaren bad-t?
 
Hehe, inte direkt. Jag tänkte ju på dig, du har ju plats. Jag fixar "moderkortet". ;)
 
B
Ser väl ut som en Lini-bandsåg? Och den andra tycker jag liknar Inca. Till de priserna är det bara att slå till säger jag :).
 
B
Lambr1 skrev:
Ser väl ut som en Lini-bandsåg? Och den andra tycker jag liknar Inca. Till de priserna är det bara att slå till säger jag :).
Ringde tidigare och har andra tjing, hoppas inte första vill köpa...
 
Gamla snickeriverktyg på ett betonggolv, inklusive hyvlar och ett stämjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från denna bild, är detta värt 500kr?
 
norrbottenssnickaren skrev:
[bild]

Från denna bild, är detta värt 500kr?
Skulle säga att det helt beror på skicket på hyvlarna, är det hela och inte utslitna så ja. Men om du är exv sprickor i metallen på hyvlarna eller flisor utslagna runt munnen på dem så nej..

Dvs väldigt svårvärderat på bara en bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.