Fairlane Fairlane skrev:
Du vet inte om det finns en skarv, men du vet att den är placerad innanför vägg?

Det här är alltså något som köparen inte lyft?

Här kan det vara intressant att titta på utförande företag, om det nu var ett företag som gjorde jobbet, vilket är lite oklart för mig.
Inget företag men utfört av sakkunnig hantverkare. Köparen har inte lyft det men besiktningsman påpekade det. O vet nu att det finns koppling innanför kaklad vägg. Nu är frågan, om jag måste riva hela badrummet för att det ska bli rätt?

BirgitS
Du ska ju inte riva något utan det är ju köparnas ansvar att fixa sitt badrum.

Tillägg: Det må ha varit hantverkare som gjorde om badrummet men kunniga var de inte.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du ska ju inte riva något utan det är ju köparnas ansvar att fixa sitt badrum.
Tänker att det går som ” dolt fel”, alltså på oss som säljares ansvar?

BirgitS
Varför tror du det när tråden vimlar av inlägg som säger att det inte är dolda fel?
Har du varit i kontakt med en jurist som säger att det är dolda fel?

Och även om det nu skulle vara dolda fel så är det ju inte ni som ska arbeta i någon annans badrum utan det bör handla om ekonomisk ersättning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nina Sol skrev:
Enligt besiktningsman vet man inte om det finns skarv, men att kopplingen/ skarven är placerad innanför vägg har konstaterats. Badrummet är påkostat och nyrenoverat med nya ytskikt och rördragningar men är det fel så är det fel och då är det väl bara att börja om från början😩
Då får den som ansvarar för underhållet av denna ledning bedöma om man kan leva med denna dolda skarv eller om man vill riva badrummet för att åtgärda den. Den som kan vara ansvarig för underhållet är nuvarande bostadsrättshavare, det är alltså den personen som tar beslutet. Det kan också vara så att omständigheterna är så att dessa rör ligger under bostadsrättsföreningens (styrelsens i praktiken) underhållsansvar, då tar styrelsen beslutet.

Det typiska är nog att man noterar det och lever med det tills nästa badrumsrenovering. Vi gör i alla fall så i vår förening med gamla tappvattenrör från 1970-talet där det har skarvats hej vilt både dolt och mer åtkomligt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nina Sol skrev:
Tänker att det går som ” dolt fel”, alltså på oss som säljares ansvar?
Kan en besiktningsman se det med denna enkelhet utan att riva väggen eller göra andra ingrepp så lär det inte vara dolt fel.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nina Sol skrev:
Inget företag men utfört av sakkunnig hantverkare.
Jag tror det har framgått tydligt att denna hantverkare inte alls var sakkunnig utan riktigt okunnig eller på annat sätt oförmögen att följa branschreglerna. Även om ni hade skäl att tro att det fanns rätt sakkunskap vid tiden för badrumsrenoveringen.

• Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
N Nina Sol skrev:
Får vattenledningar i bostadsrättens vägg skarvas dolt? Det är kakel o klinker o betongväggar. Känns som man måste göra om hela badrummet? Tänker att det är svårt att ”bila” upp vissa delar av en kaklad vägg🙈
Nu har flera andra redan svarat. Precis som de säger är det inte tillåtet med skarvar på tappvattenrör. Att byta/laga/fixa detta går tyvärr inte, då tätskikter då måste brytas. Ibland kan man göra små ändringar under tätskikt, då tätskiktsduken "går" att skarva. Detta görs dock bara i undantagsfall. I ert fall är det sannolikt en alldeles för stor ändring, för att detta skulle kunna bli aktuellt.

Jag har hela tiden misstänkt att det funnits risk för att du/ni skulle kunna bli ersättningsskyldiga. Inte för att det rört sig om ett sk. dolt fel. Utan bara ett ett fel, med felaktig utfästelse. Det här röret gör dock att det absolut kan uppfylla kraven för dolt fel. Dock vet jag att det är svårt att vinna en sådan process. Dock kommer ni sannolikt bli ersättningskyldiga på ett eller annat sätt. Det bästs tror jag därför är att försöka nå någon form av förlikning med köparen. På så vis slippa eventuella rättskostnader. Om köparens krav är rimliga naturligtvis.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror det har framgått tydligt att denna hantverkare inte alls var sakkunnig utan riktigt okunnig eller på annat sätt oförmögen att följa branschreglerna. Även om ni hade skäl att tro att det fanns rätt sakkunskap vid tiden för badrumsrenoveringen.
Jag håller med om vad du säger nu.
Men i övrigt har det mest låtit som du tycker att branschregler är onödiga att följa?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Jag håller med om vad du säger nu.
Men i övrigt har det mest låtit som du tycker att branschregler är onödiga att följa?
Generellt bli kommunikationen mycket enklare om man läser vad andra skriver istället för att gissa vad man tror att andra tycker i frågor som tråden inte ens handlar om. Jag har också gått i den fällan många gånger.

Målet med tråden är ju givet, att hjälpa TS utifrån den situation som har uppstått.

• Gilla
bisamråtta och 5 till
  • Laddar…
Citat från inlägg 323 "Det här röret gör dock att det absolut kan uppfylla kraven för dolt fel"
Detta har jag svårt att se och än mindre hålla med om. Om en besiktningsman har kunnat upptäcka att det finns en rörkoppling innanför (bakom) väggens ytskikt så skulle ju köparen, om han hade brytt sig om att låta göra en fackmannamässig inspektion i samband med köpet, också kunna upptäcka detta!
Min slutsats blir att detta inte kan anses vara ett dolt fel.

PS. Ordet "kan" räddar citatet ovan

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Citat från inlägg 323 "Det här röret gör dock att det absolut kan uppfylla kraven för dolt fel"
Detta har jag svårt att se och än mindre hålla med om. Om en besiktningsman har kunnat upptäcka att det finns en rörkoppling innanför (bakom) väggens ytskikt så skulle ju köparen, om han hade brytt sig om att låta göra en fackmannamässig inspektion i samband med köpet, också kunna upptäcka detta!
Min slutsats blir att detta inte kan anses vara ett dolt fel.

PS. Ordet "kan" räddar citatet ovan
OM, besiktningsmannen upptäckt det genom okulär besiktning, så är det givetvis inte dolt. Jag förstår ärligt talat hur du menar att en synlig skarv, skulle kunna vara dold? Jag tolkade det på det enda vettiga sättet. Nämligen att någon berättat för besiktningsmannen, hur det var utfört. Alternativt att det tagits bilder under arbetets gång.

Claes Sörmland
Eller så ser man att en rörtyp går in i väggen på ena sidan och en annan typ kommer ut på andra sidan. Nu vet man att det finns en dold skarv i väggen.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Eller att det är ett tappvattenrör som kommer från stammen, då har ju onekligen röret kopplats in på stammen med en skarv.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Men en fråga, är dessa rör nya? Eller va det de gamla rören som i väggen är påkopplade på huvudstammen?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.