12 115 läst · 56 svar
12k läst
56 svar
Blivit med bandsåg (Inca "Euro 260") och har några funderingar
Jag har en rätt mjuk hink med en
https://www.amazon.se/DUST-COMMANDE...n&qid=1677401165&sprefix=cykl,aps,108&sr=8-13
och det funkar kanon. Halvmjuk plast är mer genomskinlig än trä, så jag ser när den börjar bli full.
https://www.amazon.se/DUST-COMMANDE...n&qid=1677401165&sprefix=cykl,aps,108&sr=8-13
och det funkar kanon. Halvmjuk plast är mer genomskinlig än trä, så jag ser när den börjar bli full.
Har också en Jula men utan ventil… ska definitivt köpa den!S snickarelund skrev:
Snärt får jag hem mina nya gummiringarna till sågen, har ni tips på vilken Linn man ska klistra fast dem?
Verktygstokig
· Halland
· 7 570 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/inca-bandsag-byta-gummi-mm.284832/S snickarelund skrev:
Gällande cyklon, kör 2 hinkar i varandra med lite bygglim så håller det. Kanske inte lika elegant men går väldigt mycket snabbare att sätta ihop.
Nu var det min tur att ta upp min incasåg på tal. För några år sedan ville jag bara bli av med den. Inget blev bra och det kändes som om jag aldrig skulle få någon användning av den.
Sen fick Inca Göran mig att beställa nya (kortare) och spänna sågbladen en hårdare. Detta gjorde en enorm skillnad! Men jag fick fortfarande drift och sågblad hoppade ibland av, liksom att ett blad gick av.
Men imorse la jag 30 minuter på att blåsa rent allt och hänga på bladet igen. Efter lite justering (inget märkvärdigt) så gick sågen igen. Jag prövade driften och såg att den var över alla mina förväntningar. Kanske inte perfekt men nu klagar jag inte längre
Jag kör på 1850 blad, när jag har spänt bladet så visar spänningsmätaren närmare 5. Släpper jag tre varv så visar spänningsmätaren 3.
Skickar med några bilder och filmer.
Men kanske viktigast
Nu var det min tur att ta upp min incasåg på tal. För några år sedan ville jag bara bli av med den. Inget blev bra och det kändes som om jag aldrig skulle få någon användning av den.
Sen fick Inca Göran mig att beställa nya (kortare) och spänna sågbladen en hårdare. Detta gjorde en enorm skillnad! Men jag fick fortfarande drift och sågblad hoppade ibland av, liksom att ett blad gick av.
Men imorse la jag 30 minuter på att blåsa rent allt och hänga på bladet igen. Efter lite justering (inget märkvärdigt) så gick sågen igen. Jag prövade driften och såg att den var över alla mina förväntningar. Kanske inte perfekt men nu klagar jag inte längre
Jag kör på 1850 blad, när jag har spänt bladet så visar spänningsmätaren närmare 5. Släpper jag tre varv så visar spänningsmätaren 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Men kanske viktigast
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "spänningsmätaren"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Lime113 skrev:Gällande cyklon, kör 2 hinkar i varandra med lite bygglim så håller det. Kanske inte lika elegant men går väldigt mycket snabbare att sätta ihop.
[bild]
[video] [bild] [video]
Men kanske viktigast
[bild]
Hej! Vilken spänning fungerade bäst? Har precis fått mina nya gummiband hemma och ska montera dem snart och hoppas på ett revolutionerande resultat !!
Nej alltså jag spänner 4,5-4,8 på min såg. Sen för att inte låta spänningen ligga kvar och utmattad bladet så släpper jag 3 varv på det när jag lämnar för dagen. Det blir lätt för mig att hitta tillbaka till tidigare spänning om den är just 3 varv - så behöver jag inte stå och pilla nästa gång.S snickarelund skrev:
Det var mest för skoj skull som jag gjorde kopplingen mellan 'lätta 3 varv på spänningen' och 3 på mätaren.
Jag har fått ta över en Euro 260 från min far, gummit var helt slut och jag hittade nya i Tyskland (https://buchhaupt.de/p/2x-bandage-belagband-fuer-inca-bandsaege-inca-euro-260)
Jag har dock ett annat problem, kullager var helt slut på undre matarhjulet och tidigare ägare (innan min far) har kört runt remskivan så att sättskruven har sabbat axeln, jag fick såga loss remskvan för att komma åt kullager. Även remskivan på motorn är kass, den vobblade ordentligt.
Axeln på matarhjulet är 15 mm och att hitta remskiva som passar den är en utmaning. Jag har hittat en variant hos (https://www.kullagret.com/product/spz-125-1-tb-1610-kilremsskiva-optibelt) men det landar på nästan 500 kr. För remskivan på motorn har jag gått bet helt, det är tvåspårig, 65 och 90 mm på en 24 mm axel.
Är det någon som har tips på var jag kan hitta billigare drev samt drev till motorn?
Jag har dock ett annat problem, kullager var helt slut på undre matarhjulet och tidigare ägare (innan min far) har kört runt remskivan så att sättskruven har sabbat axeln, jag fick såga loss remskvan för att komma åt kullager. Även remskivan på motorn är kass, den vobblade ordentligt.
Axeln på matarhjulet är 15 mm och att hitta remskiva som passar den är en utmaning. Jag har hittat en variant hos (https://www.kullagret.com/product/spz-125-1-tb-1610-kilremsskiva-optibelt) men det landar på nästan 500 kr. För remskivan på motorn har jag gått bet helt, det är tvåspårig, 65 och 90 mm på en 24 mm axel.
Är det någon som har tips på var jag kan hitta billigare drev samt drev till motorn?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 409 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 409 inlägg
Jag har exakt dom banden på min såg och kan verkligen rekommendera dom. Leveransen tog för mig bara några dagar och det märks att företaget faktiskt bryr sig om vad dom håller på med, skitenkel installation också.A AndreasK skrev:Jag har fått ta över en Euro 260 från min far, gummit var helt slut och jag hittade nya i Tyskland ([länk])
Axeln på matarhjulet är 15 mm och att hitta remskiva som passar den är en utmaning. Jag har hittat en variant hos ([länk]) men det landar på nästan 500 kr. För remskivan på motorn har jag gått bet helt, det är tvåspårig, 65 och 90 mm på en 24 mm axel.
Måste du verkligen ha två hastigheter? Tänker att du kan spara lite där om du går ner till en. Jag saknar inte flera hastigheter men jag är inte heller erfaren eller sågar komplicerade saker så vad vet jag. Om inte så kanske det är lättare att hitta två separata skivor?
Verktygstokig
· Halland
· 7 570 inlägg
Billiga skivor gör man själv i plywood. Annars brukar de kosta en del, om man inte fyndar på blocket.A AndreasK skrev:Jag har fått ta över en Euro 260 från min far, gummit var helt slut och jag hittade nya i Tyskland ([länk])
Axeln på matarhjulet är 15 mm och att hitta remskiva som passar den är en utmaning. Jag har hittat en variant hos ([länk]) men det landar på nästan 500 kr. För remskivan på motorn har jag gått bet helt, det är tvåspårig, 65 och 90 mm på en 24 mm axel.
Japp, har kommit fram till samma sak. Om jaf har räknat rätt så ger 1410 varv på motorn 500 varv om jag har 45 mm remskiva på motorn och 129 mm på drivhjulet. och 90 mm för 100 varv Jag har hittat en remskiva hos Kramp (https://www.kramp.com/shop-se/sv/p/kilremskiva-1-spår-z-spz-diameter-129-mm-kramp--125Z1) som borde passa drivhjulet.Rickard. skrev:Jag har exakt dom banden på min såg och kan verkligen rekommendera dom. Leveransen tog för mig bara några dagar och det märks att företaget faktiskt bryr sig om vad dom håller på med, skitenkel installation också.
Måste du verkligen ha två hastigheter? Tänker att du kan spara lite där om du går ner till en. Jag saknar inte flera hastigheter men jag är inte heller erfaren eller sågar komplicerade saker så vad vet jag. Om inte så kanske det är lättare att hitta två separata skivor?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför vandrar gummihjulen av min bandsåg inca?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Inca bandsåg stannar plötsligt
Inca bandsåg. Bladet kryper av.
Inca Euro 260 vibrationer
Koppla om INCA bandsåg Euro 260
Verktyg, Maskiner & Fordon