har två följdfrågor:

1) hade ni använt ett sågblad som har lite defekter? se bild ett där cirkeln är ojämn.

Ett stort, svart cirkulärt objekt på en smutsig betonggolv med skräp och en fot i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2) styrskenan har en konstig glipa, den är alltså inte rak hela vägen. kan ni bekräfta att den blivit misshandlat av förra ägaren eller är det meningen?

Bandsåg med metallbord och blad, verktygsröra, verkstadsomgivning, arbetsmaterial, ingen person synlig.
Skapa konto

En person visar en metallkants säkerhetsproblem med gula markeringar som indikerar var faran är.
Skapa konto

S snickarelund skrev:
har två följdfrågor:

1) hade ni använt ett sågblad som har lite defekter? se bild ett där cirkeln är ojämn.

[bild]

2) styrskenan har en konstig glipa, den är alltså inte rak hela vägen. kan ni bekräfta att den blivit misshandlat av förra ägaren eller är det meningen?

[bild]

[bild]
1) om du har möjlighet, pröva ett nytt blad och se om dina problem försvinner.

2) jo den ser sned ut. Men du kan ersätta den med så gott som vad som helst. Och den dag du behöver göra precisionsågning kan du antingen uppgradera eller såga försiktigt :D

Kanske är det jag som har missat ett meddelande men vilka problem har du i övrig med sågen?

Lime113 Lime113 skrev:
1) om du har möjlighet, pröva ett nytt blad och se om dina problem försvinner.

2) jo den ser sned ut. Men du kan ersätta den med så gott som vad som helst. Och den dag du behöver göra precisionsågning kan du antingen uppgradera eller såga försiktigt :D

Kanske är det jag som har missat ett meddelande men vilka problem har du i övrig med sågen?
fick aldrig en raksnitt+bladet hoppar lätt av + känns svårt att spänna bladet - vet inte eller faktist hur mycket de kan spännas men känslan är att maskinen kan inte spänna tillräckligt mycket.

S snickarelund skrev:
fick aldrig en raksnitt+bladet hoppar lätt av + känns svårt att spänna bladet - vet inte eller faktist hur mycket de kan spännas men känslan är att maskinen kan inte spänna tillräckligt mycket.
Finns fina filmer på ytube hur hårt de ska spännas.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
S snickarelund skrev:
Där har jag varit länge! :D
Jag upptäckte att mycket försvann när jag byte till kortare blad och kunde få bättre spänning. Sen en dag hoppade bladet av, sen gick det av någon vecka senare. Men innan dess var livet bra.

Det finns mängder av möjliga inställningar att jobba med. Jag fastnade för att försöka få bladet att ligga rätt i framkant på ett platt hjul för vissa sa att de skulle hjälpa. Men bladspänningen löste I princip allt. Kan ha varit för jag redan hade tagit isär allt annat och justerat.

Edit: att bladet hoppar av kan ha att göra med att ditt övre hjul är feljusterat liksom bladspänning.

Lime113 Lime113 skrev:
Där har jag varit länge! :D
Jag upptäckte att mycket försvann när jag byte till kortare blad och kunde få bättre spänning. Sen en dag hoppade bladet av, sen gick det av någon vecka senare. Men innan dess var livet bra.

Det finns mängder av möjliga inställningar att jobba med. Jag fastnade för att försöka få bladet att ligga rätt i framkant på ett platt hjul för vissa sa att de skulle hjälpa. Men bladspänningen löste I princip allt. Kan ha varit för jag redan hade tagit isär allt annat och justerat.

Edit: att bladet hoppar av kan ha att göra med att ditt övre hjul är feljusterat liksom bladspänning.
har varit så nära att byta såg kan jag säga , kör du med 1850mm eller vad har du?

S snickarelund skrev:
har varit så nära att byta såg kan jag säga , kör du med 1850mm eller vad har du?
Orderlista, två varor, kostnader, totalt 338 kronor, specificerad längd och egenskaper, fraktkostnad inkluderad.
Skapa konto

Byta såg eller sågblad? Snart beställer och betalar jag ett blad åt dig för att se vad som händer.

Lime113 Lime113 skrev:
[bild]

Byta såg eller sågblad? Snart beställer och betalar jag ett blad åt dig för att se vad som händer.
det var faktiskt sågen jag ville byta men nu väntar jag på ny gummi från USA och med nya blad hoppas jag på ett super resultat.

tack snälla men det behövs inte

Vertikal bandsåg i verkstad, träbearbetningsverktyg, ordnad arbetsplats, kraftkablar, kuggrem, grönt ställ.
Skapa konto

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
S snickarelund skrev:
det var faktiskt sågen jag ville byta men nu väntar jag på ny gummi från USA och med nya blad hoppas jag på ett super resultat.

[bild]
vad har ni för spånsug?

S snickarelund skrev:
vad har ni för spånsug?
Jag har kopplat min ejca b50 till dammsugare med cyklon+låda och en fulvariant av vectrex sugfäste.

S snickarelund skrev:

[bild]
Din såg ser finare ut än min, kanske det som är problemet :p

Just nu kör jag utan spånsug men jag tror det finns någon bild från tidigare inlägg på min profil.
Verkstad med träplankor på hyllor, bandsåg och diverse verktyg.
Skapa konto

Frustrator Frustrator skrev:
Jag har kopplat min ejca b50 till dammsugare med cyklon+låda och en fulvariant av vectrex sugfäste.
Verktygsvägg, cykelpump på hink, verkstadsröra, hängande hammare och verktyg, plastpåse över pumpmunstycke.
Skapa konto

Min har kollapsat… vad har du för tunna?

Lime113 Lime113 skrev:
Din såg ser finare ut än min, kanske det som är problemet :p

Just nu kör jag utan spånsug men jag tror det finns någon bild från tidigare inlägg på min profil.
[bild]
Eheh, det räcker med en dag i full fart för att få den ser 30år äldre

S snickarelund skrev:
[bild]

En låda byggd i plywood.

• Gilla
snickarelund
  • Laddar…
LoweW
S snickarelund skrev:
[bild]

Brukar man inte installera en fjäderbelastad ventil(vakuumventil?) just för att undvika det? Vill minnas att jag sett det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.