12 116 läst · 56 svar
12k läst
56 svar
Blivit med bandsåg (Inca "Euro 260") och har några funderingar
Det snurrar faktiskt åt rätt håll, men jag håller med - på filmen ser det knasigt ut! Tog en ny film med avstannande hjul
Har lite svårt att få till det så att enbart tänderna ligger utanför gummibanan på både övre och undre hjulet samtidigt. Stället jag in det så bandet ligger bra på övre sticker nästan inga tänder alls ut på undre - finns det ytterligare någon justering man kan göra?
Har lite svårt att få till det så att enbart tänderna ligger utanför gummibanan på både övre och undre hjulet samtidigt. Stället jag in det så bandet ligger bra på övre sticker nästan inga tänder alls ut på undre - finns det ytterligare någon justering man kan göra?
Redigerat:
@theboppers vilka blad köpte du tillslut? Längd ?T theboppers skrev:
Jag står inför samma beslut här, men kan tyvärr inte komma åt sågen förren om 3v och tänkte försöka ligga lite före
Hallå, och grattis!
Köpte de här och är riktigt nöjd! Har mest kört med 1/4” och 1/2”. Funkat bra både vid finsågning och klyvning tycker jag.
1/4" - SuperTuff Premium 1778mm - 2050mm
- Blade Length: 73” / 1854mm
- TPI: 6
- Bandsaw Model No. (optional): Inca Euro 260 (m-104)
3/8" - SuperTuff Premium 1778mm - 2050mm
- Bandsaw Model No. (optional): Inca Euro260 (m-114)
1/2" - SuperTuff Premium 1778mm - 2050mm
- Bandsaw Model No. (optional): Inca Euro 260 (m-124)
Köpte de här och är riktigt nöjd! Har mest kört med 1/4” och 1/2”. Funkat bra både vid finsågning och klyvning tycker jag.
Jag skulle rekommendera att bara ta det smalaste bladet så fintandat som 6 TPI. Jag ser ingen poäng att ha så många tänder på 1/2" bladet, gå på 3 TPI istället, klyver betydligt snabbare.T theboppers skrev:Hallå, och grattis!
Tjena! Någon som sitter på en manual till denna såg? Jag har en likadan, tyvärr har förra ägaren gått ganska hårt åt den, bla är axeln till det övre hjulet nedsliten på ovansidan, så denna måste bytas iaf. Men den sitter som berget, verkar vara presspassad i aluminiumblocket. Har försökt med värme och våld utan framgång...
Verktygstokig
· Halland
· 7 570 inlägg
Axeln är typ ingjuten, den är dessutom typ taggig inuti aluminiumen, den går i princip inte att få loss utan att förstöra blocket ..M MrMagic skrev:Tjena! Någon som sitter på en manual till denna såg? Jag har en likadan, tyvärr har förra ägaren gått ganska hårt åt den, bla är axeln till det övre hjulet nedsliten på ovansidan, så denna måste bytas iaf. Men den sitter som berget, verkar vara presspassad i aluminiumblocket. Har försökt med värme och våld utan framgång...
Kanske kapa, gänga och göra en ny axel som går att skruva på?
Verktygstokig
· Halland
· 7 570 inlägg
Här hittar du manualen.
http://incawoodworking.blogspot.com/2013/08/model-numbers-and-manuals-for-inca_21.html?m=1
http://incawoodworking.blogspot.com/2013/08/model-numbers-and-manuals-for-inca_21.html?m=1
Hej! I manualen står där att badet ska vara 1876mm men många hänvisar till 1850/1854mm. Varför är den från manualen längre? Någon som klurar på detta?
Just nu sågar min såg extrem dåligt och undrar om en sprucken gummiband mot en ny kommer att göra susen? Tack på förhand!
Just nu sågar min såg extrem dåligt och undrar om en sprucken gummiband mot en ny kommer att göra susen? Tack på förhand!
1. Det är inte bara så att det står olika i manualen. På vissa ställen står det längre och vissa ställen kortare i samma manual. Sågen har dessutom sålts över lång tid så du kan hitta flera olika utgåvor av manualen.S snickarelund skrev:
2. Jag har klurat på det ett tag. Sen fokuserade jag på min egen såg och vad som fungerade. Jag vet att den föredrar runt 1850-1854. Är jag i det område kan jag spänna den så att det inte spelar så stor roll om jag får en mm upp eller ner fel.
3. Hur menar du med såga dåligt? Spontant skulle jag säga att rätt inställningar är lösningen till de flesta problem. Men om något är trasigt eller inte fungerar så skulle jag självklart fokusera på det först.
Lime113 skrev:1. Det är inte bara så att det står olika i manualen. På vissa ställen står det längre och vissa ställen kortare i samma manual. Sågen har dessutom sålts över lång tid så du kan hitta flera olika utgåvor av manualen.
2. Jag har klurat på det ett tag. Sen fokuserade jag på min egen såg och vad som fungerade. Jag vet att den föredrar runt 1850-1854. Är jag i det område kan jag spänna den så att det inte spelar så stor roll om jag får en mm upp eller ner fel.
3. Hur menar du med såga dåligt? Spontant skulle jag säga att rätt inställningar är lösningen till de flesta problem. Men om något är trasigt eller inte fungerar så skulle jag självklart fokusera på det först.
tack för svaret! vår skulle ni köpa bladet? är de på https://www.bandsagblad.se/page2.html bra?
Verktygstokig
· Halland
· 7 570 inlägg
Ja de är bra och finns i Kungsbacka. @Frustrator du borde stödja Halländingar. Du lever ju på lokalbefolkningenS snickarelund skrev: