Absolut, det håller jag med om :)
 
Ha grannen pratat med er innan ni blev anmälda? Men om de huset ligger högre än ert få han väl låta bli att titta ner.
 
Skulle det gå plantera några snabbväxande träd i tomtgränsen upp mot grannen som skymmer taket för din granne. Under tiden (några år) Kanske man kan lägga över något på taket tillfälligt.
 
Jag tycker att det är lite märkligt av TS att be om tips på åtgärder men kommenterar inte de som läggs fram...:thumbdown:
 
För att blända måste solen stå exakt i den vinkel som gör att strålarna studsar upp på deras hus. Våra hus ligger helt parallellt och blänk uppstår när solen står i väst. Men största delen av året så står solen alldeles för lågt för att kunna lysa på vårt tak som har högsta punkt mot väst.
 
Paxman
TS har kommenterat några tips. Se från # 99.
 
Jag följer upp alls tips! Vissa verkar riktigt bra andra vet vi tyvärr innan att de inte funkar. Jag ska försöka hinna med att kommentera allt. Har dock lite annat för mig;) men jag tackar alla som engagerar sig!
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Henri skrev:
Paxman
TS har kommenterat några tips. Se från # 99.
Oj, det hade jag helt missat...tack för hänvisningen. Hoppas något av förslagen fungerar för TS. (y)
 
D
Tror detta är ett tydligt exempel på något man skall skynda långsamt med. Störs de mindre redan och de inte kommer störas förän till våren tidig sommar. Prata med dem och berätta att ni vill hitta en lösning men inte vill stressa. Till våren / sommaren ser ni hur mycket det mattats om något. Och kan agera därefter.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Intressant! Menar du att man typ slipar och repar upp ytan? Erfarenhet av att göra detta?
Pal92 skrev:
Det går inte att "buffra" taket? Typ som man kan göra på rostfria ytor? cirkulära mindre slipmärken så att ljuset inte reflekteras i närheten av samma styrka?

Eller möjligtvis någon syra reaktion för att försnabba avglansningen på takytan?
 
Hur skulle det funka menar du? Reagerar det så att plåten mattas? Har du själv gjort något sådant?
Flummox skrev:
Köp ett par säckar med kalk, blanda med vatten och slabba ut rikligt på taket. Klar.
 
Havet blänker minst lika mycket men vem klagar man om det till?:)
SueCia skrev:
Troligtvis inte eftersom havet fanns där när han byggde/köpte....
 
Inget annat än färg på taket...
Spalje och solfilm hos grannen måste var enklast och bäst.
Prata med granne vad dom tycker är en rimlig åtgärd.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Tänk på att om ni målar taket i mörk/matt färg eller liknande åtgärd så absorberar det solenergi. Om ni sätter upp ett segel eller något liknande så avskärmas också taket från solenergin. Det kanske kan vara bra att tänka på om ni har väldigt varmt i huset sommartid. Jag bor i ett hus som absorberar och lagrar sommarens solvärme VÄLDIGT effektivt. Det är inte alltid så kul. Vi har svart papptak och mörkbrunt tegel på väggarna.
 
Malin R
Å andra sidan tillför ett mörkt tak värme som sparar uppvärmningskostnader.
Men lagom är bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.