D09
Ska man ta en stor kostnad så tyckte jag solcellspaneler lät vettigt dvs det blir inte helt bortkastade pengar

Annars går det väl att plantera thujor, de växer ju till månen ;)

( såvida inte din utsikt försvinner också ) de växer ju till månen ).

Märkligt problem grannen har med tanke på att solen syns 3 dagar per år i Sverige

Det går inte att montera solskyddsfilm på grannens fönster?

Edit

Grannen uppgav att problemen gällde någon timme per dag maj/ juni?

Den tiden har passerat så be miljö vänta tills nästa år för ny bedömning då det i stort kan ha löst sig själv dvs det är oklart om olägenheten finns kvar idag då det inte längre blänker lika starkt pga det är augusti och ny bedömning får göras nästa år.
 
Redigerat:
Många är ju inne på att problemet kommer minska med tiden när den blanka ytan mattas ned av väder och vind. Det tipsas också om temporära lösningar fram tills dess och min tanke är då att ni lägger fiberduk på taket under den här första perioden när problemet är som störst. Denna duk kan fästas med klämmor vilket gör att den kan sitta där ett tag, sen testar ni ifall solens vinkel ändrat sig så pass att problemet är borta för detta år. Är problemet kvar läggs duken på igen. När höst och vinter kommer lär solen inte vara i en störande vinkel och då får den naturliga erosionen göra sitt.

När sedan solen kommer tillbaka till störande vinkel nästa år så pratar ni med grannen igen, kvarstår problemet är det dags att titta på mer permanent lösning.

Om det är genomförbart rent praktiskt tycker jag att ni kan föreslå detta för grannen. Försök få grannen att känna att ni förstår problemet, att ni respekterar deras känsla att det stör och att ni vill försöka lösa detta så båda parter blir nöjda.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Tror att ett kamouflagenät kan vara en bra temporär lösning, borde ta bort alla reflektioner samtidigt som det inte borde bromsa den naturliga nedsmutsningsprocessen alltför mycket.

Men kontakta takleverantören, dom bör definitivt ha lite data om hur taket ser ut efter en längre period.
Skriv ut vilket tak det är här så kanske någon annan forum medlem kan svara på hur taket ser ut efter en tid?
 
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Om det är genomförbart rent praktiskt tycker jag att ni kan föreslå detta för grannen. Försök få grannen att känna att ni förstår problemet, att ni respekterar deras känsla att det stör och att ni vill försöka lösa detta så båda parter blir nöjda.
Jag är helt inne på samma spår, att bygga en god grannrelation handlar om att förstå varandras perspektiv och att gå till mötes inom rimliga gränser.

Att, utan att testa andra lösningar, direkt lägga om ett tak på 110kvm för 60-70kkr är inte rimligt. När röken lagt sig och allt lugnat sig lite tror jag att ni kommer att känna er överkörda, utnyttjade och kanske bli väldigt arga om ni lägger om taket nu "på uppstuds". Då kommer det inte bli goda grannrelationer.....

Jag måste starkt ifrågasätta att göra en så dyr åtgärd rakt-upp-o-ner (eller vad man ska säga).
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
Finns det några bilder på problemet
 
Hej!
Ursäkta om jag missat det men vad är det för typ av yta på (stål)plåten som blänker? Är det galvat, aluzinkyta eller lackat,.......? Vad är det för tjocklek?
 
Köp kamouflagenät flera firmor säljer solen går igenom och taket bleks....men har du många träd runtomkring är det ingen idé. (Då löv och annat blir kvar)
Jag skulle aldrig göra någon åverkan på taket.....
 
Köp kamouflagenät flera firmor säljer solen går igenom och taket bleks....men har du många träd runtomkring är det ingen idé. (Då löv och annat blir kvar)
Jag skulle aldrig göra någon åverkan på taket.....
 
Sedumtak funkar tyvärr inte på grund av bärigheten, vårt hus är inte byggt för den tyngden. Målning är något som kan funka om man bara hittar rätt färg. Vi upplever att all färg blänker mer eller mindre.
byggarätt skrev:
Bara att Måla....eller anlägga sedumtak???? Solkatter o speglingar är fruktansvärt för den som blir utsatt för det....Skorstensfläktar i blankpolerat stål...kastar blixtar och är en...kraftig störning...Ett blankt tak är en pina...

Tråkigt att ni måste göra om taket men offra inte energi på jurister o kommunfolk...
 
Intressant tips! Men hur stod den emot vind osv? Orolig för att den blir ett vindfång som låter. Vet du hur den fästes?
lilje skrev:
En granne i vårt område hade samma problem o löste det med att fästa tunn perforerad duk över taket.
Det är samma duk som man trycker reklam på o sätter upp på fasader. Det funkar ☺️
 
Ska följa upp det. Bra förslag!
Freddedan skrev:
Eller tunn perforerad självhäftande plast som används på bilar, bussar m.m.
 
Tillverkaren är lika frågande som oss. De finns tyvärr ingen erfarenhet av detta problem då det är så ovanligt.
peternicklas skrev:
Har inte sett något svar på frågan om: Vad säger tillverkaren om problemet? De har ett produktansvar som de måste ta ansvar för. Jag hade gått direkt till tillverkaren för att få en lösning på problemet. Kan inte vara TS problem då det är en inköpt produkt som orsakar blänket. Är det monterat enligt deras rekommenadationer? Finns det något i deras produktbeskrivning som upplyser om att detta problem kan uppstå?
Kan inte heller vara avsikten att göra om ett inköpt färdigt tak med duk, målning mm.
Duk är inte heller bra, mossa och alger stormtrivs på ruggiga ytor.
 
Taket är ca 110kvm.
ValterP skrev:
Lägg duk en tid. Solen ändrar sig snart, och då speglas taket i annan riktning. Sedan kan ni fundera på färg.
Men vi vet inte hur stort takytan är ?

Vi nålar med röd linoljefärg, matt, på plåttak. Gysinge m fl. Tunn, mycket väl täckande färg.
 
Självklart har vi angivit både beläggning och färg i bygglovet, det måste man. Bygglovet ges utifrån att byggherren har totalansvar. Dvs de tar inget ansvar för div problem. Vi bygger utanför detaljplanelagt område.
Enligt miljöbalken så är det upp till den störande att påvisa att störningen inte är så stor att den störde lider skada.... Min erfarenhet av kommunen är att det inte är värt att ödsla tid på att "tjata emot"...

grodis skrev:
Hej Emmlar.

Har ni uppgett i bygglovet att ni skall ha plåttak så är även kommunens byggnadsnämnd medansvarig till problemet. Jag antar att det är ett detaljplanlagt område? Om så är fallet så har ju kommunen gjort ytterligare en miss då de borde uppmärksammat problemet med nivåskillnaderna på tomten under detaljplanläggningen.

(Ni skall absolut inte lägger er ner utan kämpa emot, en granne som anmäler på detta viset skall ni inte visa någon respekt mot, de kommer säkert fortsätta att anmäla om andra saker också i framtiden) .
Det är inte alls ni som har bevisbördan på att bevisa att det är en betydlig olägenhet för grannen, utan det är kommunen som skall visa att det är det. Vilka rättsfall i ämnet har ni stött på?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
S
grodis skrev:
(Ni skall absolut inte lägger er ner utan kämpa emot, en granne som anmäler på detta viset skall ni inte visa någon respekt mot, de kommer säkert fortsätta att anmäla om andra saker också i framtiden) .
Det är inte alls ni som har bevisbördan på att bevisa att det är en betydlig olägenhet för grannen, utan det är kommunen som skall visa att det är det. Vilka rättsfall i ämnet har ni stött på?
Vilken patetisk inställning, TS Har ju visat att han vill gå grannen till mötes.
Förstår inte varför du uppmanar till att trakassera sina grannar. Om vi nu säger att det blir såpass starka solkatter på grannens altan att den är obrukbar vissa tider på dygnet, spelar det då någon roll vem som har juridiskt ansvar? Varför ska man trakassera sin granne medvetet?
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.