Henri skrev:
Malin R
Å andra sidan tillför ett mörkt tak värme som sparar uppvärmningskostnader.
Men lagom är bäst.
Självklart. Jag bara skrev OM de har varmt så kan det bli ännu varmare med matt och mörk färg.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
E
2015-08-12 20.46.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggnade kan verkligen bländas, så här såg det ut ikväll precis innan solen gick ner.
Undra om jag kan få kommunen att göra om hela fasaden på ett gäng höghus 5km bort.

Bor själv i ett plåttaksområde där färgen sen många år tillbaka flagnat av på alla hustak. Som tur är har igen klagat.
 
Ser precis ut som det nya hotellet i Lund. Jag bor två mil från huset och det blänker nåt så in i helvete vid solnedgång. Men det är också tanken. Fasaden är byggd av plattor som skiftar i färg beroende på betraktarens position.
 
Rent spontant hade jag lagt på litiumfett över taket, fett samlar smuts vilket motverkar bländandet, det är vattenavvisande samt att det bryter säkert ljuset bra också. Och framförallt, det försvinner med tiden och då har taket garanterat blivit mattare med
 
Nån form av "asfalt" ?
typ "skarvklister" för takpapp. - Eller takpapp limmad ovanpå plåten?
 
Emilie_a skrev:
[bild]
Byggnade kan verkligen bländas, så här såg det ut ikväll precis innan solen gick ner.
Undra om jag kan få kommunen att göra om hela fasaden på ett gäng höghus 5km bort.

Bor själv i ett plåttaksområde där färgen sen många år tillbaka flagnat av på alla hustak. Som tur är har igen klagat.
Snygg solnedgång, ;-)
Nä men oj vad det blänker! Fattade först inte att det inte var solen du fångat på bilden. Jag hade i vart fall ingen aning om att det kunde vara så illa!
 
harry73
TS hur blev det? Blev det en åtgärd förra året eller avvaktar ni tills grannen börjar klaga igen?
 
Ingen åtgärd ännu men det sker troligen under våren. Uppdaterar här när vi är på det klara med vad och när.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vill bara uppdatera här att det blev limmad papp på taket. Vi känner oss nöjda och förhoppningsvis grannen också. Det har såklart kostat en slant. Men om vi skulle fortsatt strida om det hade vi riskerat att få betala alla kostnader, advokater mm. Nu var det bara grannen som fick en räkning från advokaten😜
 
  • Gilla
granis70 och 6 till
  • Laddar…
20160205_071801141_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya hotellet i Kista.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Det är säkert bara en tidsfråga innan någon anmäler det. Är ju risk för att det kan bli trafikfarligt! Har god insyn i ett case där en fastighetsägare i Sthlm kommer att behöva åtgärda blänkande balkonger... som exempel.
 
S
Det där kan Omöjligt få vara kvar sådär, det där är ju direkt trafikfarligt och dessutom på motorväg.
 
SueCia skrev:
Det där kan Omöjligt få vara kvar sådär, det där är ju direkt trafikfarligt och dessutom på motorväg.
Helt sjukt, orsakar köer, man blir ordentligt bländad när solen står helt "rätt".
 
Precis där bilden är tagen är det också extra farligt det är 3 -4 filer folk som byter fil men även bromsar ned för att det är en avfart med bilar framför.

Det kommer hända grejer på den vägen garanterat.
 
peternicklas
Riktigt dåligt av arktitekterna, finns programvaror för att simulera denna typ av fenomen. Men när utseende är viktigare så blir det så här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.