Det blir ganska stora krafter på väggarna när hanbjälkarna brister. Läge blev lite akut här i sommras..

Två st 6-tons spännband mellan väggarna hjälper föga när taket pressar isär takstolarna.

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När det är sådär illa så skulle jag ta bort strävan och låta Newtons lagar gälla.

Protte
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Några kättingspel skulle jag använda för att dra ihop huset.....sedan järnstänger med gängor att fixera det hela med....
 
Känns som om det är mer än bara hanbjälkarna som är akut där?
 
Jo, det är lite av varje som behöver fixas, om vi säger så. :) Rivning blir det dock inte för det är lite tjurigt att få bygglov på platsen i fråga.
 
mycke_nu skrev:
Jo, det är lite av varje som behöver fixas, om vi säger så. :) Rivning blir det dock inte för det är lite tjurigt att få bygglov på platsen i fråga.
Usch!

Den där ladan har stått och förfallit länge.

Hade det varit min så hade jag spikat för alla öppningar och infört förbud mot att vistas i den.

Inte roligt om man blir ansvarig för någons död när eländet rasar ihop :thumbdown:
 
Det är spikat, men folk tar sig in ändå.. Själv går jag bara in när det inte blåser, det är tämligen läskigt.

Det är inte bara hanbjälkar som har brustit, även hammarbandet på väggen är av, likaså benen på två takstolar. För att nu inte tala om det nedrasade mellanbjälklaget..

IMG_3875.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ambitionen just nu är att eländet skall överleva vinterstormarna utan att rasa ihop. Mer genomgripande reparationer får anstå till våren.

Det var inte meningen att kapa tråden, mina ursäkter till TS.
 
mycke_nu,

jag gör mig till uttolkare för forumet (för ovanlighetens skull) och du är ursäktad!

Det var mycket intressanta bilder.
Som en civilisation i förfall. Stark symbolik!
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
[bild]
Ser ut som underhålls intervallen är satt ur spel....
 
S
blir ett stort projekt att fixa det där huset.
 
Vad är ambitionen på längre sikt?
 
Jag tror iaf inte det behövs ngn ångspärr i taket..
 
S
lite för mycke självdrag
 
SBH skrev:
blir ett stort projekt att fixa det där huset.
Utan tvekan, dessutom är det värre än vad som framgår av bilderna.

alex86 skrev:
Vad är ambitionen på längre sikt?
Fyra väggar, golv och tak. Eftersom det är en bod utan vatten, avlopp och el så kan det inte bli mycket mer. Det finns inte heller en chans i h-lsike att få tillstånd till något annat pga av allehanda restriktioner i området.

Boden har stått där i kanske 100 år och jag har lite svårt för att låta den försvinna bara för att det finns allehanda förbud i dagsläget. Hade egentligen tänkt att fixa den för ett antal år sedan, men andra projekt kom i vägen, typ bostad åt familjen.
 
S
var väl mera vad det skall användas till. om det bara ska vara snyggt eller användas tror jag att "alex86" menar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.