Ser fram emot projekttråden! =)
 
SBH skrev:
var väl mera vad det skall användas till. om det bara ska vara snyggt eller användas tror jag att "alex86" menar
Ja, precis
 
Så för o sno tillbaka tråden :) tror ni 1,5 tons spaklyftblock fixar biffen med o dra ihop väggarna?
O tror ni det räcker med 4st 16mm armeringsjärn med påsvetsade FZV M16 gängstång för o hålla ihop skiten då väggarna är 8m långa?
 
S
falkeye skrev:
Så för o sno tillbaka tråden :) tror ni 1,5 tons spaklyftblock fixar biffen med o dra ihop väggarna?
O tror ni det räcker med 4st 16mm armeringsjärn med påsvetsade FZV M16 gängstång för o hålla ihop skiten?
vars i landet är du? det blir mycket tyngder. mycket snö eller bara blåst?
tror du måste ha kraftigare.
 
SBH skrev:
vars i landet är du? det blir mycket tyngder. mycket snö eller bara blåst?
tror du måste ha kraftigare.
Zon 2
 
S
falkeye skrev:
Zon 2
konstigt kommunnamn
då har du mest blåst och regn under vintermånaderna?
 
falkeye skrev:
Så för o sno tillbaka tråden :) tror ni 1,5 tons spaklyftblock fixar biffen med o dra ihop väggarna?
O tror ni det räcker med 4st 16mm armeringsjärn med påsvetsade FZV M16 gängstång för o hålla ihop skiten då väggarna är 8m långa?
Spaklyftblock är inte så roliga att jobba med....låna/hyr hellre några kättningspel....
Gängstång är billiga så köp hellre M20 eller större.....
Svetsa bör en yrkesman göra om du inte är 100% säker på att du klarar av det.....
 
SBH skrev:
konstigt kommunnamn
då har du mest blåst och regn under vintermånaderna?
Mjölby
 
Det har ju inte alls talats om varför bjälkarna ska ersättas - påverkar ju rätt mycket... Ska de bort för att takhöjden ska höjas? Eller handlar det om att långsideväggarna håller på att kalva så huset måste dras ihop? Befintliga bjälkar ruttna?

Om det inte är en pågående skada som håller på att förvärras eller att väggarna lutar väldigt mycket (typ som hos mycke_nu...) så brukar det vara bäst att låta sättningar och snedheter i gamla hus vara.
 
Macarus skrev:
Det har ju inte alls talats om varför bjälkarna ska ersättas - påverkar ju rätt mycket... Ska de bort för att takhöjden ska höjas? Eller handlar det om att långsideväggarna håller på att kalva så huset måste dras ihop? Befintliga bjälkar ruttna?

Om det inte är en pågående skada som håller på att förvärras eller att väggarna lutar väldigt mycket (typ som hos mycke_nu...) så brukar det vara bäst att låta sättningar och snedheter i gamla hus vara.
Jag vill höja innerhöjden på nedre våningen därför ska de befintliga bytas men väggarn buktar utåt, inte jättemycket men kanske 15cm på mitten.
 
Själv har jag använt vanliga 12mm armeringsjärn för att dra ihop och lyfta det nedhängda taket på ett magasin.
Slipa bort "rillorna" och gänga långt på järnet.
Skaffa bitar av någon vinkeljärnsprofil för att sätta på in och utsida tillsammans med lämpliga kraftiga brickor och muttrar (gärna långa muttrar som finns för att skarva gängstång med) både på in och utsida.
Dra sen sakta och försiktigt och fördelat över flera stänger, lite i taget och det kommer att knaka rejält.

Vill du kunna låsa så inte väggen får för sig att gå inåt får du visst motstånd mot det genom att låsa med muttern från insidan ut mot väggen.
Kraften som stången kan stå emot om väggarna vill inåt blir dock inte särskilt stor men det kan i vilket fall hindra att väggarna står och rör sig för mycket.

Smörj gängorna ordentligt och sätt gärna kontramutter åtminstone på utsidan.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
falkeye skrev:
Jag vill höja innerhöjden på nedre våningen därför ska de befintliga bytas men väggarn buktar utåt, inte jättemycket men kanske 15cm på mitten.
Ok, vill du fortfarande ha en övervåning? I sådana fall är vajer eller stänger knappast aktuellt... Eller så måste du fixa mellanbjärklaget på annat sätt.

Vad gäller buktningen skulle jag mäta upp den för att kunna kontrollera om det blir värre. Men 15 cm är ju inte jättemycket. Skulle ta det ganska försiktiga med att försöka dra ihop huset när det är så lite. Det skulle kunna ha varit så i 100 år - att då börja dra i det skapa enorma spänningar i huset Dels mycket jobb, dels risk för att det händer tokigheter.
 
Redigerat:
orparn skrev:
Själv har jag använt vanliga 12mm armeringsjärn för att dra ihop och lyfta det nedhängda taket på ett magasin.
Slipa bort "rillorna" och gänga långt på järnet.
Skaffa bitar av någon vinkeljärnsprofil för att sätta på in och utsida tillsammans med lämpliga kraftiga brickor och muttrar (gärna långa muttrar som finns för att skarva gängstång med) både på in och utsida.
Dra sen sakta och försiktigt och fördelat över flera stänger, lite i taget och det kommer att knaka rejält.

Vill du kunna låsa så inte väggen får för sig att gå inåt får du visst motstånd mot det genom att låsa med muttern från insidan ut mot väggen.
Kraften som stången kan stå emot om väggarna vill inåt blir dock inte särskilt stor men det kan i vilket fall hindra att väggarna står och rör sig för mycket.

Smörj gängorna ordentligt och sätt gärna kontramutter åtminstone på utsidan.
Ett armeringsstål med dimensionen 16mm, är den 16mm i kärnan eller är det inklusive "rillorna"?
Kan jag gänga med M16 gängsnitt på 16mm armeringsstål är den egentliga frågan??
 
falkeye skrev:
Ett armeringsstål med dimensionen 16mm, är den 16mm i kärnan eller är det inklusive "rillorna"?
Kan jag gänga med M16 gängsnitt på 16mm armeringsstål är den egentliga frågan??
Tror det är 16+kammar.

Men om det är ett torp, skall du verkligen ha armeringsjärn? Massiv rundstång är inte dyr och även sen 6m
 
Gänga armeringsjärn är väl inte det roligaste, det är för lite legerat och degar och kletar.
Vad massiv rundstång är för något får nog larsa förklara, är det 1650 så är det inte så dumt men troligen lite dyrt.

Mitt förslag är något som brukar kallas kompaxel och sedan svetsa på gängstång.
Fina hållbara gängor då de är pressade (rullgängade, inte skurna) och axeln är väldigt slät.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.