Har ett gammalt torp med bjälkar mellan långsidorna, antagligen för att sidorna inte ska rasa ut??
Kan jag ersätta dessa med vajer?
 
Senast jag var i en kyrka hade den vajrar för just det ändamålet. Det har ett namn, men jag har glömt vad.
Kom ihåg att vajrarna förhindrar att väggarna rasar ut, men inte att de rasar in.


Edit: Det var nog som KnockOnWood och Larsa säger: Kyrkan hade järnstänger, inte vajrar.
 
Redigerat:
Dragstänger kanske?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ankarjärn


Wire går säkert bra, men välj en med minimal töjning/elasticitet.

Helst heldragen enkel tråd, s.k. rod.
Annars 7- eller 19-trådig wire.
 
Annars är det ganska vanligt att använda massiv järnstång. Det kanska passar bättre i ett gammalt torp?

Låta en smed smida till krokar i ändarna på en rundstång kan inte vara speciellt dyrt.
 
Larsa skrev:
Annars är det ganska vanligt att använda massiv järnstång. Det kanska passar bättre i ett gammalt torp?

Låta en smed smida till krokar i ändarna på en rundstång kan inte vara speciellt dyrt.
Vill man vara riktigt "inne" kanske ett rejält rostigt armeringsjärn skulle passa :)

Billigt borde det bli också.
 
KnockOnWood skrev:
Vill man vara riktigt "inne" kanske ett rejält rostigt armeringsjärn skulle passa :)

Billigt borde det bli också.
Hur skulle man spänna dem då?
 
falkeye skrev:
Hur skulle man spänna dem då?
Bra fråga!

Jag har jobbat med segelbåtsriggar, så det självklara svaret är vantskruvar.

För att spåna lite:
Bocka en ögla i ändarna på järnstången och svetsa ihop så det blir ett slutet öga.
Ock dit med en vantskruv i ena änden.

Och så läs på i länken om ankarjärn :)
Jag kan tänka mig en gängad stång med mutter och stor bricka på utsidan timret, och en lyftögla med hål på insidan, där vantskruven kopplas
Eye-nut-metric_web.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.gunneboindustries.com/sv-se/Lifting/Produkter/Ovriga-komponenter/Ovrigt/Lyftogla-med-hal/
 
Men varför trassla med en vantskruv om man redan har en gängstång genom väggen?
Svetsa gängstång på en rundstång och ett hål genom väggen.
Dra på muttern tills det är lagom spänt och kapa överflödig gängstång
 
prototypen skrev:
Men varför trassla med en vantskruv om man redan har en gängstång genom väggen?
Svetsa gängstång på en rundstång och ett hål genom väggen.
Dra på muttern tills det är lagom spänt och kapa överflödig gängstång
Bra!
Jag tänkte något liknande men orkade inte formulera det.

Och med massiv stång, t. ex. 12 mm armeringsjärn, blir det så lite töj i materialet att justeringsmånen blir högst några centimeter.
 
Metall och svetsning är inte mitt ämne, blir nog träbjälkar trots allt.
Någon som vet var man kan få tag på hyfsat billiga träbjälkar?
Nya eller gamla spelar mindre roll och nånstans mellan 5" till 7" tjocklek och gärna i Östergötland med omnejd.
 
Tänk efter hur du ska fästa bjälkarna för att kunna ta dragkraften.

Protte
 
prototypen skrev:
Tänk efter hur du ska fästa bjälkarna för att kunna ta dragkraften.

Protte
Hjälp
 
Faktum är att armeringsjärn med påsvetsade gängstänger i vardera ände (gärna M16) är en mycket bra lösning. Prova först med att spänna upp vanligt byggsnöre i linje med långsidorna, buktar långsidorna utåt? Då kan man med hjälp av dragstängerna skruva ihop byggnaden.

Jag har gjort detta på en byggnad där vi hade lyft bort allt takmaterial utom de gamla svenska takstolarna, ändå var det förbaskat svårt att dra ihop byggnaden, gamla stockar som böjt sig med åren är inte så lätta att ha att göra med. M16 var minimum för detta ändamålet, fast nyckel 24 med förlängningsrör på en meter! Men nu är byggnaden rak och fin, och framtidssäkrad för "säckning".

Det fiffiga med den här metoden är att nocklinjen höjer sig på mitten då man drar ihop byggnaden på mitten med dragstängerna.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
hackatall skrev:
Faktum är att armeringsjärn med påsvetsade gängstänger i vardera ände (gärna M16) är en mycket bra lösning. Prova först med att spänna upp vanligt byggsnöre i linje med långsidorna, buktar långsidorna utåt? Då kan man med hjälp av dragstängerna skruva ihop byggnaden.

Jag har gjort detta på en byggnad där vi hade lyft bort allt takmaterial utom de gamla svenska takstolarna, ändå var det förbaskat svårt att dra ihop byggnaden, gamla stockar som böjt sig med åren är inte så lätta att ha att göra med. M16 var minimum för detta ändamålet, fast nyckel 24 med förlängningsrör på en meter! Men nu är byggnaden rak och fin, och framtidssäkrad för "säckning".

Det fiffiga med den här metoden är att nocklinjen höjer sig på mitten då man drar ihop byggnaden på mitten med dragstängerna.
Är de yttre stockarna normalt sett dymlade ihop? Jag vill ju inte riva skiten när jag spänner :)
 
Ja de "ska" vara dymlade. Du kan dra ihop det med rejäla spännband me för att se vad som händer. Du kan laxa in en trästock men då blir det rätt mycket jobb. Hur långt är avståndet? Vill du ha armeringsjärn så köper du rätt längd och sedan åker du med grejerna till ett ställe där de svetsar, kostar inte många kronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.