34 089 läst · 230 svar
34k läst
230 svar
Biorum "light" - köpråd projektor, duk, högtalare
Nu börjar finliret hemma hos mig. Taket på plats, matta och färg (glans 1) på väggarna. Ikväll blir det montering av aset till projektor (frun trodde jag skämtade när hon fick se hur stor den var) och kanske atmos-högtalarna.
Med atmos ska ju övriga högtalare vara i öronhöjd, med min soffa blir det 90cm, känns lågt när man håller upp högtalarna mot väggen men jag kör på det.
Fråga, den ramspända duken är ”krökt” då ett av hörnen glipar 5cm ut från väggen, medans övriga ligger 1cm ifrån. Säljaren tipsade om att lossa skruvarna i hörnbeslagen för att se om det fanns spänningar, men det hjälpte inte. Någon av er här som har tips? Är en 120” 2.35:1-duk från Multibrackets. Är allt annat än imponerad av kvaliten på den konstruktionen.
Eftersom den bara monteras med två fästen i överkant måste ramen vara riktigt rak för att det ska bli bra. Det räcker med en avvikelse på mindre än en grad i hörnet för att det ska sticka iväg 5cm i andra änden 3m bort.
Sen är svetsningen av dukens kanaler ful på ett antal ställen, blir gropar stora som en nagel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med atmos ska ju övriga högtalare vara i öronhöjd, med min soffa blir det 90cm, känns lågt när man håller upp högtalarna mot väggen men jag kör på det.
Fråga, den ramspända duken är ”krökt” då ett av hörnen glipar 5cm ut från väggen, medans övriga ligger 1cm ifrån. Säljaren tipsade om att lossa skruvarna i hörnbeslagen för att se om det fanns spänningar, men det hjälpte inte. Någon av er här som har tips? Är en 120” 2.35:1-duk från Multibrackets. Är allt annat än imponerad av kvaliten på den konstruktionen.
Eftersom den bara monteras med två fästen i överkant måste ramen vara riktigt rak för att det ska bli bra. Det räcker med en avvikelse på mindre än en grad i hörnet för att det ska sticka iväg 5cm i andra änden 3m bort.
Sen är svetsningen av dukens kanaler ful på ett antal ställen, blir gropar stora som en nagel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trist med duken! Har inte öppnat min kartong än, men det är nära!!D dan-lind skrev:Nu börjar finliret hemma hos mig. Taket på plats, matta och färg (glans 1) på väggarna. Ikväll blir det montering av aset till projektor (frun trodde jag skämtade när hon fick se hur stor den var) och kanske atmos-högtalarna.
[bild]
[bild]
Vilka spottar körde du med i taket?
Sitter med fingret på köpknappen på 12st MD-99 från Elbutik.se.
Läste en hel del om högtalarplacering vid Atmos och 7.1. Enligt de flesta (Dolby Labs, THX, Yamaha (som min förstärkare kommer ifrån) kan sido- och bakre surround sättas ca 30 cm över öronhöjd. Jag hade så medan jag testade för kabeldragningen innan väggen kom på plats och det lät OK. Fick inte känslan av ljud "från ovan" och inte heller upplevelse av att ha högtalaren i örat. Jag har väldigt tight i rummet så min placering blir inte optimal i alla fall för ytterplatserna ...
https://www.dolby.com/us/en/technol...tmos-home-theater-installation-guidelines.pdf
https://www.dolby.com/us/en/technol...tmos-home-theater-installation-guidelines.pdf
Blev Malmbergs MD-991 Tune. Var förbi butiken i Örebro och det visade sig att vi hade bra personalrabatt där. Inte lika lätta att spraya, men det löste sig med maskning.FredrikR skrev:
Lyser bra i maxläge och dimmar ner till en väldigt varm ton.
De levererades med varsit drivdon och alldeles för kort kabel mellan denna och spot. Köpte deras skarvkablar på 1.5m men om man kopplade in den så blinkade lampan 4-5 gånger vid tillslag innan det lös. Kortade kabeln till 1m och då funkar det .
Men jag köpte bara 7st, skulle nog ha valt 99:an om jag skulle haft så många som du.
Den guiden har man lusläst =)TeroM skrev:Läste en hel del om högtalarplacering vid Atmos och 7.1. Enligt de flesta (Dolby Labs, THX, Yamaha (som min förstärkare kommer ifrån) kan sido- och bakre surround sättas ca 30 cm över öronhöjd. Jag hade så medan jag testade för kabeldragningen innan väggen kom på plats och det lät OK. Fick inte känslan av ljud "från ovan" och inte heller upplevelse av att ha högtalaren i örat. Jag har väldigt tight i rummet så min placering blir inte optimal i alla fall för ytterplatserna ...
[länk]
Jag undrar vem som har ear level på 1.2m? Och som du skriver säger guiden att upp till 1.25x front height är ok för surround.
Det svåra för mig (och andra som inte har råd att skaffa ljudtransparent duk) blir att placera front- och takhögtalare i linje med bredden av 0.5-0.7 gånger rummet mellan vänster och höger kanal..
Jag skruvar lite vägguttag och drar fram ström till tak och fönsterspottar och förtränger den där guiden ett tag.. men sen ska läsas!TeroM skrev:Läste en hel del om högtalarplacering vid Atmos och 7.1. Enligt de flesta (Dolby Labs, THX, Yamaha (som min förstärkare kommer ifrån) kan sido- och bakre surround sättas ca 30 cm över öronhöjd. Jag hade så medan jag testade för kabeldragningen innan väggen kom på plats och det lät OK. Fick inte känslan av ljud "från ovan" och inte heller upplevelse av att ha högtalaren i örat. Jag har väldigt tight i rummet så min placering blir inte optimal i alla fall för ytterplatserna ...
[länk]
Min plan att montera högtalarna i takhöjd som jag tänkt lär nog komma på kant..
Kör du på md-99 så lägg en plyfa eller massonite skiva på ovansidan som du gör ett hål i för spotten så du kan dra skruven genom sombra och upp i valfritt mtrl på ovansidan.FredrikR skrev:
Skulle det inte funka med bit masonit på ovansidan av plattan, som fjädrarna får gripa mot?putte22 skrev:
Eller är plattan så pass mjuk att de kommer vilja dra spotten genom plattan?
Har inte kommit så långt att kartongerna med plattor öppnats än..
Nä fjädrarna är inte så stora/långa så att dom kommer på ovansidan av plattan. Dom trycker mot sidan av spotten inte att man spänner uppifrån.FredrikR skrev:
Klokt med husdjursanpassade färg!TeroM skrev:
Jag försökte dock med röd/orange byxor ett tag, men insåg att det inte kommer funkar och skaffade klädvårdsrullar i massor och återgick till normala byxfärger