13 077 läst · 116 svar
13k läst
116 svar
Binda elpris nu?
Visst, gå ur EU utan att teckna något frihandelsavtal med dem. Men det känns inte riktigt som en bra ide. Vi behöver den europeiska marknaden.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 576 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 576 inlägg
Skåningar har inte ett kasst elnät, utan det är politiker i Stockholm som fattat vettlösa beslut om nerläggningar av produktionsanläggningar som var placerade precis där de behövdes. 1200MW mindre mitt i smeten där den behövdes har gjort stor skillnad.useless skrev:
Jo det hadde Norrland sannolikt gjort, en så stor del av naturtillgångarna och exportinkomsterna kommer från landet norr om dalälven. Tror du Sveriges 3:e stad klarat sig utan skatteutjämningen?JA”Snabbe” skrev:
Vad vi verkligen klarar oss utan är politiker som avvecklar vår baskraft utan att ha tagit fram några alternativ.
Att behöva binda sitt elpris i dag tycker jag vore förskräckligt, jag har aldrig förr sett ett så högt pris i September.
Det verkar inte vara Norrlandskommunerna som är överrepresenterade i skatteutjämningen...JA”Snabbe” skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utjämningssystemet
I och med omställningen till fossilfritt stål kommer LKAB att öka sin elanvändning i Norrbotten från 2 TWh per år till 55 TWh år 2040. Då finns det inte längre någon el att sälja till södra Sverige. Problem solved...D Daniel 109 skrev:
Om du bygger ett bättre elnät, bättre på fjärröverföringar, så kommer elpriserna stiga i större delar av landat. Det förutspås redan att den nya länken till södra Sverige kommer göra att elpriserna även stiger i Mälardalen. Den elen kommer nu också gå att sälja till marknader med väsentligt högre priser.useless skrev:
Diskussionen bör handla om hur vi kan frikoppla elpriserna i Sverige från de Tyska/Danska osv, kanske dags att börja gräva för Trelleborgarna..?