B
Handyman 1 skrev:
Det är ju SE4 som sticker ut prismässigt, övriga är ju mellan 45-68 öre, vet inte varför SE4 ligger på 121 öre?
Karta över Europa med olika elpriser i euro och pilar mellan länder som visar elkraftflöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se4 ligger närmast andra områden som är dyra, Danmark och Tyskland t.ex. priset sätts utifrån marginalpris, och i Tyskland är det ju höga gas och co2-priser som driver upp produktionspriset på el där mycket.

Nedläggningen av kärnkraftsreaktorer i söder är väl ingen höjdare heller för se4 och sen, eftersom motsvarande effekt som försvunnit inte ersätts av nya kablar till Norrland (tillgång/efterfrågan sätter ju priset).
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
Nya rekord i sommar hos oss i Skåne.
Elprisdiagram med höga spotpriser och informationsruta om åska med blixtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Vår fega stat kämpade inte emot.
Vi får väl se till att välja folk till riksdagen som inte är så flata utan ser till att vi kan ha ett modernt samhälle med fungerande elproduktion.
 
  • Gilla
Lördag hela veckan och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vi får väl se till att välja folk till riksdagen som inte är så flata utan ser till att vi kan ha ett modernt samhälle med fungerande elproduktion.
Ja, det är ju dock lättare sagt än gjort, vi har dock två Liberaler i skåne som vill riva upp elområdena. De lär inte få så stort gehör, om priserna står sig nu mot hösten/vintern så kanske folket vaknar. Det känns som folk i allmänhet inte är så insatta i vad som händer.
 
  • Gilla
Staggelito
  • Laddar…
Det är inte möjligt att riva upp elområdena utan en rejäl utbyggnad av elnätet. Det är inget som är gjort i en handvändning även om man öser pengar på problemet.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte möjligt att riva upp elområdena utan en rejäl utbyggnad av elnätet. Det är inget som är gjort i en handvändning även om man öser pengar på problemet.
Sant, dessutom är de som öser pengar på problemet kanske inte så bra på att lösa problemet då man hållit på i säkert tio år utan att få tillräcklig kapacitet till SE4
 
F fribygg skrev:
Sant, dessutom är de som öser pengar på problemet kanske inte så bra på att lösa problemet då man hållit på i säkert tio år utan att få tillräcklig kapacitet till SE4
Den nya stationen i Lyby har inte hjälpt ett skvatt. Jag fasar för vad vinterpriserna kommer bli....
 
AN82 AN82 skrev:
Den nya stationen i Lyby har inte hjälpt ett skvatt. Jag fasar för vad vinterpriserna kommer bli....
Du är inte ensam, det många av oss boende i hus kan göra nu är att skyndsamt övergå till lokalproducerat biobränsle för vår uppvärmning.
 
  • Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte möjligt att riva upp elområdena utan en rejäl utbyggnad av elnätet. Det är inget som är gjort i en handvändning även om man öser pengar på problemet.
Klart att det går, det är ju bara påhittade gränser man ritat på en karta. Inget som hindrar någon att införa samma elpris i hela Sverige.
 
F fribygg skrev:
Du är inte ensam, det många av oss boende i hus kan göra nu är att skyndsamt övergå till lokalproducerat biobränsle för vår uppvärmning.
Inte så lätt när man har Luft/vatten. Jag ska iaf få upp solpaneler nu, det hjälper ju lite iaf.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Inte så lätt när man har Luft/vatten. Jag ska iaf få upp solpaneler nu, det hjälper ju lite iaf.
För mig är det lättare att montera en kamin och en skorsten än att få till solpaneler som gör någon större nytta för uppvärmningen under vinterhalvåret, men vi är ju alla olika och bor som tur är i skilda delar av landet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Klart att det går, det är ju bara påhittade gränser man ritat på en karta. Inget som hindrar någon att införa samma elpris i hela Sverige.
Man måste ju ha någon metod för att begränsa effekten närnätet har begränsningar. I och med EU så får vi inte heller hindra Danmark att köpa för samma pris som råder i Sverige i den regionen. Så jag begriper inte hur du skulle kunna ta bort gränserna.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Klart att det går, det är ju bara påhittade gränser man ritat på en karta. Inget som hindrar någon att införa samma elpris i hela Sverige.
Varför ska jag betala mer för att ni Skåningar har ett kasst elnät?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det skulle inte gå att göra så heller. Höjer man priset i norr får man ett överutbud där som det inte finns avsättning för. Det enda man kan göra är en massiv utbyggnad av elnätet eller billig produktion i södra Sverige.
 
A
Gå ur EU?
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.