U Uffe A skrev:
Sjukt att det ska vara skillnad i pris beroende på var man bor
Läste en artikel om att det skulle bli prisskillnader på systembolaget också

Dyrare norröver eftersom vi här nere i söder har närmare till billigare alkoholhaltiga drycker utomlands.
Då kommer det säkert att bli vilda protester från de som bor norr om Hallandsåsen :cool:
Haha! Ja det är riktigt sjukt, det finns ingen som kan övertala mig om att detta är rättvist, vi vanliga kan knappast påverka hur staten sköter sina elnät, Västlänken är igång men precis som förutspått så hjälpte det inte att få ner priset eftersom det gör det lättare att exportera el. Så glöm de låga priserna nu och hoppas på en riktig skånsk vinter med en lagom temp kring 10 grader.
 
Ja, sjukt att det ska vara skillnad i service beroende på var man bor.
Som att ha 20 mil till BB i norra Sverige, obefintlig lokaltrafik på landsbygden eller vägar som ser ut som ett månlandskap.
Men det kanske inte är lika illa när norra Sverige får den negativa sidan?
 
  • Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, sjukt att det ska vara skillnad i service beroende på var man bor.
Som att ha 20 mil till BB i norra Sverige, obefintlig lokaltrafik på landsbygden eller vägar som ser ut som ett månlandskap.
Men det kanske inte är lika illa när norra Sverige får den negativa sidan?
Kom inte dragandes med dessa jämförelser snälla. Det blir samma jävla visa varje gång. Blanda inte äpplen och päron.

Och om du tror att vägarna är bra här nere så tror du fel. Hela detta landets infrastruktur är eftersatt å det grövsta.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det är olika hur man resonerar. Min far har avtal med vattenfall. För att vinsten ska hamna i statskassan.

Det är inte orimligt att priset blir olika när transporter är ett problem. I norr betalar man mer för i princip alla varor. Så jag tror inte att de i söder är missgynnade.

Det blir nog dyrare i norr när de aviserade storförbrukarna är etablerade.
 
  • Gilla
Ronny Ronnski Pettersson
  • Laddar…
A
Det är ju SE4 som sticker ut prismässigt, övriga är ju mellan 45-68 öre, vet inte varför SE4 ligger på 121 öre?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är olika hur man resonerar. Min far har avtal med vattenfall. För att vinsten ska hamna i statskassan.

Det är inte orimligt att priset blir olika när transporter är ett problem. I norr betalar man mer för i princip alla varor. Så jag tror inte att de i söder är missgynnade.

Det blir nog dyrare i norr när de aviserade storförbrukarna är etablerade.
Detta är vad norrlänningarna brukar komma dragandes med som ursäkt för att få billig el. Vad är det som är dyrare hos er? Jag vill gärna veta, och är det dyrare för att staten har bestämt att det ska va dyrare? Här är en stor skillnad nämligen.
 
Dagens elpris i Skåne med eon Diagram över elspotpris i Skåne, fakturainformation och tips för åskskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
JA”Snabbe”
  • Laddar…
A
Betydligt kallare längre är det väl iaf i norr (normalt)
 
A Argastesnickaren skrev:
Dagens elpris i Skåne med eon[bild]
Riktigt vidrigt…
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Detta är vad norrlänningarna brukar komma dragandes med som ursäkt för att få billig el. Vad är det som är dyrare hos er? Jag vill gärna veta, och är det dyrare för att staten har bestämt att det ska va dyrare? Här är en stor skillnad nämligen.
Jag bor inte i norr.
Staten har inte bestämt att el ska vara dyrare i söder. Det är EU som har sagt att man inte får hålla nere priset i söder genom att strypa exporten.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag bor inte i norr.
Staten har inte bestämt att el ska vara dyrare i söder. Det är EU som har sagt att man inte får hålla nere priset i söder genom att strypa exporten.
Och staten gick med på detta, det är alltså staten som bestämt detta, och samma stat har inte gjort ett skit för att få bukt med problemet, tvärt om, stängt ner reaktor efter reaktor och nu sitter vi riktigt i skiten.

Om du inte bor i norr, varför säger du då att ”ni” måste betala mer för allting annat?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Var skrev jag det?

Hela grundtanken med EU är frihandel. Så att bara ha det när man känner för det funkar inte.

Det byggs nya ledningar, även om det går segt.
Kärnkraften har lagt ner av ekonomiska orsaker. Utan höga straffskatter.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Kom inte dragandes med dessa jämförelser snälla. Det blir samma jävla visa varje gång. Blanda inte äpplen och päron.

Och om du tror att vägarna är bra här nere så tror du fel. Hela detta landets infrastruktur är eftersatt å det grövsta.
Nej, det är ju tråkigt att vi kommer med jämförelser som talar emot det du vill gnälla på. Det är ju synd att du bara vill gnälla istället för att försöka förstå anledningarna bakom.

Och förklara gärna varför du tycker att det är att jämföra äpplen och päron.
 
Beställde värmepump (luft/vatten) och konvertering till vattenburet system från direktverkande el i förra veckan. Med de här elpriserna svider ju den investeringen lite mindre. För övrigt känns det orimligt att område 4 (Skåne, etc.) ska betala mer än dubbelt så mycket som område 3 (Göteborg, Stockholm, etc.) som ju faktiskt inte är Norrland (även om många skåningar hävdar motsatsen).
 
När du skrev att ”man i norr betalar mer” så förutsatte jag att du bodde där och körde deras klassiska försvarstal.

Om nu kärnkraften inte är lönsam, varför har vi då fortfarande reaktorer igång?

Hade det varit E3 som hade våra priser hade det förmodligen varit annat ljud i skällan.

Finland har inga elområden, varför? Hur kommer dom undan EU:s krav?

Jag vet att det var Dansken som var drivande i att tvinga på oss nedläggningen av vårt kraftverk och införa elområdena för att kunna konkurrera med sin vindkraft.
Vår fega stat kämpade inte emot.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.