98 871 läst · 267 svar
99k läst
267 svar
Bilproffsen ;) hur fixar man esp på bilen?
Om man ska lufta med dator, har man inga bromsar om man t ex kör till verkstad?Andy78 skrev:Du ska inte behöva koda in den om du flyttar över elektronik modulen men det är inte alltid det behövs heller.
Innan du lossar bromsrörsnipplarna från modulen spraya dem med wd40 eller nå n olja för att undvika gäng paj i nya modulen.
Gör även likadant när du lossar från gamla eftersom du ska skruva dessa i nya.
Du kan behöva lufta med en dator efter bytet.
Abs lamporna brukar släckas av sig själv när felet är reparerat och hjulen kommer i rullning.
Absmodulen som blir över ska du ha som reserv den kommer gå sönder nån dag. Eller inte.
Står det ate eller bosch på den?
Kan grejen gå sönder man inte luftar direkt t ex med dator, hur vet man att man behöver en dator för avluftning?
Ska kolla fabrikat
Tycker ni man ska testa att montera hela grejen jag köpte och se om allt slocknar eller montera över elgrejen först?
Beror helt och hållet på hur svårt det är att få av och på modulen när hydralaggregaget är monterat.
Det måste lossas och dra rakt ut man vill inte skada en av ventilerna.
Lufta bilens bromsar som vanligt.
Det måste lossas och dra rakt ut man vill inte skada en av ventilerna.
Lufta bilens bromsar som vanligt.
Hejhopp
Sista dumma frågan
Skulle jag flytta över den runda svarta klumpen eller den nedersta svarta där elkablaget går in?
Nu har jag flyttat över den runda svarta klumpen från den gamla till den nyköpta. Rätt/fel? 😜
Sista dumma frågan
Skulle jag flytta över den runda svarta klumpen eller den nedersta svarta där elkablaget går in?
Nu har jag flyttat över den runda svarta klumpen från den gamla till den nyköpta. Rätt/fel? 😜
Står ate på denAndy78 skrev:Du ska inte behöva koda in den om du flyttar över elektronik modulen men det är inte alltid det behövs heller.
Innan du lossar bromsrörsnipplarna från modulen spraya dem med wd40 eller nå n olja för att undvika gäng paj i nya modulen.
Gör även likadant när du lossar från gamla eftersom du ska skruva dessa i nya.
Du kan behöva lufta med en dator efter bytet.
Abs lamporna brukar släckas av sig själv när felet är reparerat och hjulen kommer i rullning.
Absmodulen som blir över ska du ha som reserv den kommer gå sönder nån dag. Eller inte.
Står det ate eller bosch på den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde vara en givare av något slag som mäter tryck då den sitter på den hydraliska delen prova att ohmät /diodtest på den för att se om det är brott.D09 skrev:
Ta loss kontakten och titta så den inte är ärgad att det är bra kontakt, det ser dock väldigt rent ut på utsidan.
Givaren ovan behållaren borde vara för nivån till bromsvätskan.
Ska jag ta den gamla svarta elboxen samt gamla silvriga järnklumpen som rören går i i och montera ihop med nya svarta runda klumpen?Andy78 skrev:
Eller bara behålla den gamla svarta boxen med elgrejor och montera ihop med den nya silvriga och nya runda svarta klumpen?
Läckte det ut bromsvätska när du lossade hydraliken från aggregatet?
Den ser väldigt oljig ut, men det kan du fixa lätt med en flaska bromsrengöring otroligt bra att göra rent bromsar med och andra oljiga smutsiga saker och det lämnar inga rester.
Har alltid en flaska Bromsrengöring / bräckleen.
Det ser faktisk rätt lätt ut att demontera det där, bort med luftburk lmm, lossa hydraliken och dess kontakt, sen sitter den med en fästskruv.
Den ser väldigt oljig ut, men det kan du fixa lätt med en flaska bromsrengöring otroligt bra att göra rent bromsar med och andra oljiga smutsiga saker och det lämnar inga rester.
Har alltid en flaska Bromsrengöring / bräckleen.
Det ser faktisk rätt lätt ut att demontera det där, bort med luftburk lmm, lossa hydraliken och dess kontakt, sen sitter den med en fästskruv.
Redigerat:
Ser ju faktiskt misstänkt likt ut absaggregatet som används på golf 5 och i så fall om det är samma ska du flytta över hela underdelen inte den stora svarta delen, http://www.briskoda.net/forums/topic/190784-how-to-repair-espabs-fault-with-vag-repair-kit/ Typ så som på denna länken
Det läckte ut en del när jag lossade rörenAndy78 skrev:
Du tänker på en sån sprayflaska som man gör rent bromsskivor med?