98 878 läst · 267 svar
99k läst
267 svar
Bilproffsen ;) hur fixar man esp på bilen?
Dessa sitter på många bilar, bla volvo.ReaTommy skrev:
det brukar vara antingen bosch eller ate.
Man bör sätta dit den där kåpan omgående man vill inte ha in skit.
Och när man tar bort elektroniken så bör man sätt dit den andra modulen med en gång inte lämna det fritt.
Sen om man monterar allt på bilen på en gång gör nog inte så mycket.
Men jag gillar inte att lämna hydralic öppet, hursomhelst så måste det luftas i alla fall.
Ja det är det, om det är samma som vw/skoda vilket det borde vara. Luftningen bör gå att göra utan dator bästa är i så fall att först lufta igenom systemet vanligt sen köra ut och göra ett antal rejäla bromsningar så absen går in, därefter luftar du ytterligare en gång. Sen ser i för sig givaren under huvudbromscylinder utt att vara en bromstrycksgivare med
På denna bild ska boxen sitta till vänster och den är bortagen tror att den sitter med 4 eller 6 skruvar och ibland får man peta bort pluppar för att se dem, hur har ju allt löst bara å kika.D09 skrev:
om det är som på denna så är det utvändig torx.
http://www.laga.se/visa-produkt?Part=21411787
Är de 2 skruv så sitter de nog bara i mitten tyckte jag såg nån bild.
Men som sagt du har ju minst en lös, bara å slänga ett sneöga på det.
Redigerat:
Gott, ska pilla isär elboxen så fort sambon löser av mig
Tur jag frågade ha ha
Jag var nära att bara flytta över den runda klumpen till gamla elboxen och hydraliken. Det var med andra ord tvärtom att elboxen skulle över till nya hydraliken och nya runda svarta klumpen.
Tur jag frågade ha ha
Jag var nära att bara flytta över den runda klumpen till gamla elboxen och hydraliken. Det var med andra ord tvärtom att elboxen skulle över till nya hydraliken och nya runda svarta klumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska plastfronten pillas rakt ut med mejsel eller har jag missat ngt?
Tycker att den verkar sitta rejält och plasten är inte direkt tålig he he
På andra bilder/ varianter så finns det 2 skruvar som håller locket, men inte på min bil he he
Du menar genomgående skruvar?
Visa gärna en bild bra referens för framtiden.
Om den avklippta kontakten passar på din gamla modul så hade jag satt dit den som skydd när jag monterar allt i bilen för att inte skada nåt stift och sedan kopplat in den från bilen.
Visa gärna en bild bra referens för framtiden.
Om den avklippta kontakten passar på din gamla modul så hade jag satt dit den som skydd när jag monterar allt i bilen för att inte skada nåt stift och sedan kopplat in den från bilen.
Redigerat:
Japp, dom 2 torxs skruvarna på svarta runda klumpen är genomgående till elboxen.Andy78 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu e d dags för luftning av bromsarna
Behöver bilen vara igång eller räcker det att man pumpar en massa?
Man behöver nästan vara 2 för det om jag inte minns fel?
Du behöver en som pumpar och en som öppnar nippelen.
Det underlättar ibland att trä på en genomskinlig slang på nippelen man ser då om luftbubblor kommer ut.
Sedan är det lätt att leda ned i ett kärl, bromsvätska vill man inte få på lacken.
Minns inte riktigt men tror att proceduren är korsvis, höger fram vänster bak samt vänster fram höger bak.
Har du redan bytt?
Släcktes lampan på en gång?
Ibland behöver hjulen komma i rullning för att de ska få korrekt signal och sedan släckas.
Det underlättar ibland att trä på en genomskinlig slang på nippelen man ser då om luftbubblor kommer ut.
Sedan är det lätt att leda ned i ett kärl, bromsvätska vill man inte få på lacken.
Minns inte riktigt men tror att proceduren är korsvis, höger fram vänster bak samt vänster fram höger bak.
Har du redan bytt?
Släcktes lampan på en gång?
Ibland behöver hjulen komma i rullning för att de ska få korrekt signal och sedan släckas.
Nu sitter grejorna på men behöver fylla på mer bromsvätska, esp lampan lyser fortfarande men antar som du säger att man får lufta och ut o nita några gångerAndy78 skrev:Du behöver en som pumpar och en som öppnar nippelen.
Det underlättar ibland att trä på en genomskinlig slang på nippelen man ser då om luftbubblor kommer ut.
Sedan är det lätt att leda ned i ett kärl, bromsvätska vill man inte få på lacken.
Minns inte riktigt men tror att proceduren är korsvis, höger fram vänster bak samt vänster fram höger bak.
Har du redan bytt?
Släcktes lampan på en gång?
Ibland behöver hjulen komma i rullning för att de ska få korrekt signal och sedan släckas.
Blir till att åka o handla bromsvätska nu sen får sambon hjälpa till när ungarna säckat av
Kuta in på macken å handla slang om du inte har det okq8 har på löpmeter i olika dimensioner.
En sådan ska jag köpa nån dag.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-19146/
eller
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-19148/
Fördelen med dessa är att de har backventiler och man får inte in luft igen i systemet förutsatt att de fungerar.
En sådan ska jag köpa nån dag.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-19146/
eller
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-19148/
Fördelen med dessa är att de har backventiler och man får inte in luft igen i systemet förutsatt att de fungerar.