98 856 läst · 267 svar
99k läst
267 svar
Bilproffsen ;) hur fixar man esp på bilen?
Givaren borde sitta i abs enheten och du får nog kolla om du har ett serienummer på din och att den du köper har samma nummer. Våran peugeot är en -05 och har inte esp..
Var det på en peugeot verkstad du var och gjorde en felundersökning ?
Om inte ...kanske du kan ringa till en sådan verkstad och höra vilka delar det är du söker.
Var det på en peugeot verkstad du var och gjorde en felundersökning ?
Om inte ...kanske du kan ringa till en sådan verkstad och höra vilka delar det är du söker.
Hydralaggregaten har en svart förkantig låda på sig, som ävenkallas styrenhet dessa brukar gå sönder ibland går det att reparera, ibland säljs dessa separat.
Den måste vara samma och kodas in mot bilen, men du kan ju alltid köpa en med en likadan styrenhet som du har å flytta över din gamla.
Dock bör du ta reda på vad är det för del peugeot pratar om, begär skiss eller reservdelsnummer.
Här har du ett exempel på en med styrenhet.
Styrenheten går att lossa med 4 st skruvar.
http://www.laga.se/visa-produkt?Part=22864614
Den måste vara samma och kodas in mot bilen, men du kan ju alltid köpa en med en likadan styrenhet som du har å flytta över din gamla.
Dock bör du ta reda på vad är det för del peugeot pratar om, begär skiss eller reservdelsnummer.
Här har du ett exempel på en med styrenhet.
Styrenheten går att lossa med 4 st skruvar.
http://www.laga.se/visa-produkt?Part=22864614
Redigerat:
tryckgivaren brukar sitta på baksidan av enheten på en del bilar den hade jag bytt först.
Hmm ser ut som det inte sitter nån på någon av bilderna.
Men som sagt peugeot skrivet att den bör bytas och då går det.
Den var inte så fasligt dyr fråga dem hur den ser ut och vart den sitter.
Hmm ser ut som det inte sitter nån på någon av bilderna.
Men som sagt peugeot skrivet att den bör bytas och då går det.
Den var inte så fasligt dyr fråga dem hur den ser ut och vart den sitter.
Redigerat:
Japp, Peugeot Frölunda verkstadMicro skrev:Givaren borde sitta i abs enheten och du får nog kolla om du har ett serienummer på din och att den du köper har samma nummer. Våran peugeot är en -05 och har inte esp..
Var det på en peugeot verkstad du var och gjorde en felundersökning ?
Om inte ...kanske du kan ringa till en sådan verkstad och höra vilka delar det är du söker.
He he var glad att du slapp esp
Ska kontakta Peugeot ang reservdelsnr
Har du sett tryckgivaren som reservdel?Andy78 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg ett nummer på framsidan av den där prylen med massa rör. Misstänker att det är den?
Tyvärr dog mobilen när jag skulle fota, trångt som fan he he
Ja det är den.
Börja med att lossa kontakten och kolla att den inte är ärgad.
Nu är jag osäker på hur kontakten fungerar på din bil, men kan vara så att man lyfter de 2 gula flärparna uppåt genom att bända med en mejsel och trycker ned dessa när man sätter tillbaka kontakten.
Börja med att lossa kontakten och kolla att den inte är ärgad.
Nu är jag osäker på hur kontakten fungerar på din bil, men kan vara så att man lyfter de 2 gula flärparna uppåt genom att bända med en mejsel och trycker ned dessa när man sätter tillbaka kontakten.
Jag kan inte sluta grotta i detta.
Ju mer jag läser ju mer upprörd blir jag.
Det är uppenbart att Bromstrycksgivare och gyrometer inte är samma sak.
Och på sedvanligt märkesverstad maner så har de givit dig en offert på utbyte av delar i felskningssyfte.
Är det verkligen troligt att en bromstrycksgivare och gyrometer går sönder samtidigt, troligtvis antingen eller det ena ger en felkod och samtidigt genererar den andra.
Det är en diagnos den kan aldrig säga att en del är felkaktig eller hel.
Jag skulle börja med givaren, kanske är det bara ta loss och göra rent eller byta den trots knappast verkstaden ens titta på den.
Hur ser tryckgivaren ut?
Ju mer jag läser ju mer upprörd blir jag.
Det är uppenbart att Bromstrycksgivare och gyrometer inte är samma sak.
Och på sedvanligt märkesverstad maner så har de givit dig en offert på utbyte av delar i felskningssyfte.
Är det verkligen troligt att en bromstrycksgivare och gyrometer går sönder samtidigt, troligtvis antingen eller det ena ger en felkod och samtidigt genererar den andra.
Det är en diagnos den kan aldrig säga att en del är felkaktig eller hel.
Jag skulle börja med givaren, kanske är det bara ta loss och göra rent eller byta den trots knappast verkstaden ens titta på den.
Hur ser tryckgivaren ut?
Ok har spånar lite till det finns en chans att "tryckgivare" på peugeotspråk är ett annat ord för Bromljuskontakt.
En brytare som sitter nere vid bromspedalen.
Felkoden är "öppen krets" vilket tyder på att den kan vara elektrisk.
Vet en audi där abs och antispinn lös och felkoden var just bromsljuskontakt efter bytet så släcktes de automatiskt.
Här är ett exempel på en som bytt den.
http://www.peugeot-sport-club.se/forumet/viewtopic.php?f=1&t=65319&hilit=esp
Och det bekräftar att det kan vara fel på kontakten och inte gyrot som troligtvis är rattvinkelsensor.
Edit tror inte på det nu då felet borde komma när du trycker på bromsen om det är bromsljuskontakten.
En brytare som sitter nere vid bromspedalen.
Felkoden är "öppen krets" vilket tyder på att den kan vara elektrisk.
Vet en audi där abs och antispinn lös och felkoden var just bromsljuskontakt efter bytet så släcktes de automatiskt.
Här är ett exempel på en som bytt den.
http://www.peugeot-sport-club.se/forumet/viewtopic.php?f=1&t=65319&hilit=esp
Och det bekräftar att det kan vara fel på kontakten och inte gyrot som troligtvis är rattvinkelsensor.
Edit tror inte på det nu då felet borde komma när du trycker på bromsen om det är bromsljuskontakten.
Redigerat: