2 081 läst · 23 svar
2k läst
23 svar
Billigaste altanen 2025 – prisjämförelse material till altan hos 6 byggvaruhandlare
Sida 1 av 2
I år är det dött lopp mellan två byggvaruhandlare när vi jämför priserna på material till en 60 kvm stor altan hos 6 stora byggvaruhandlare på nätet. En ny byggvaruhandel har seglat upp som dyraste och petar ner Beijer Bygg från den tronen.
Du kan läsa artikeln här: Billigaste altanen 2025 – prisjämförelse material till altan hos 6 byggvaruhandlare
Du kan läsa artikeln här: Billigaste altanen 2025 – prisjämförelse material till altan hos 6 byggvaruhandlare
Administrator
· Skåne
· 8 008 inlägg
Tack! Nu har jag rättat.
K-rauta finns inte längre, alla butikerna som inte lades ner heter K-bygg numera.
Dom sa att bytet skulle göra det bättre för konsumenten men det är inte direkt så det blivit utan bara blivit sämre är min bild av uppköpet/bytet.
Dom sa att bytet skulle göra det bättre för konsumenten men det är inte direkt så det blivit utan bara blivit sämre är min bild av uppköpet/bytet.
Vore intressant att ta med fraktkostnader också. När jag byggde altan senast blev Beijer billigare efter fraktkostnaden lagts på jämfört med Hornbach och Byggmax. Beijer har ju betydligt tätare med butiker och ofta egna lastbilar vilket påverkar.
Att sitta och köra fram och tillbaka med släp blir ju också snabbt en betydande kostnad.
Att sitta och köra fram och tillbaka med släp blir ju också snabbt en betydande kostnad.
Till saken hör att kvaliteten på tryckimpregnerat virke kan skilja sej avsevärt mellan olika trävaruhandlare.
Detta gäller både utseende (kvistar urslag) och livslängd på materialet.
Att enbart stirra sej blind på priset är missvisande.
Själv byggde jag en altan utan tak 1998 som fortfarande står sej fint.
Men den blir ju rätt svår. Vems frakt ska man räkna på? Jag har ungefär lika långt till Beijer som Hornbach. Närmst är Bauhaus, Byggmax och Woody.S Smed242 skrev:Vore intressant att ta med fraktkostnader också. När jag byggde altan senast blev Beijer billigare efter fraktkostnaden lagts på jämfört med Hornbach och Byggmax. Beijer har ju betydligt tätare med butiker och ofta egna lastbilar vilket påverkar.
Blir liksom svårt att få en jämförelse.
Man kan ju slumpa fram några representativa adresser, ett par landsbygd, några storstad och småstad, och räkna ut ett medel som schablonpris som ger en grov uppskattning. Inte så svårt.K koolla skrev:
Skillnaden 1998 och efter 2004 är att det tryckimpregnerade innehöll koppar, krom och arsenik.Juha Lahti skrev:
Till saken hör att kvaliteten på tryckimpregnerat virke kan skilja sej avsevärt mellan olika trävaruhandlare.
Märklig lista. Man får ju alltid rabatt på listpriset på ex Beijer, XL Bygg (varför är inte de med i jämförelsen?) m.fl. bara genom att sätta sin fot innanför dörren. Det får man aldrig på skräpupplaget Byggmax eller överprissättaren K-bygg. På den senare har de iaf kompetent och trevlig personal till skillnad från skräpupplaget.
Populärt i forumet
-
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Bygglovet en mardröm när Lye handelsbod blir bostad i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Varför göra det lätt? – Magnus elinstallation i kopparrör imponerar i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Billigaste altanen 2025 – prisjämförelse material till altan hos 6 byggvaruhandlare
Artikelkommentarer -
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Artikelkommentarer