Talmetern är djävulens påfund. På en talmeter är en meter inte en meter den är 1,1 meter.

Mitt senaste exempel är den proffessionella badrumsbyggaren som skulle montera upp en duschvägg i mitt nykaklade badrum. Han borrade 100 cm från motstående vägg istället för 90 cm och fick sedan jobba en dag gratis för att rätra till felet.

För övrigt håller jag med föregående skribenter om att den stora skillnaden mellan billiga måttband och dyra är hållbarhet och hur lätt de är att rulla in/ut och låsa. De billigaste brukar dessutom ha sjukt vassa kanter som man skär sig på.

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Hur lyckades han med det? Tittade han på fel skala med metallflärpen utfälld?

• Gilla
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hur lyckades han med det? Tittade han på fel skala med metallflärpen utfälld?
Jag vet inte hur han gjorde men han lyckades i alla fall.

Har väl hänt att man gjort felaktig mätning, men mitt eget fel och till 99,99% är det "ska bara göra detta innan jag slutar för dagen....."

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag har länge varit sugen på en talmeter, då den verkar väldigt fiffig. Fast när varenda en som har en, även de närmast religiösa förespråkarna, erkänner att de sågat fel någon gång med den så känns det lite sådär. Även om det bara var en gång, deras eget fel, på fyllan, jag hade en hink på huvudet och såg inget etc, så är det fortfarande fler gånger än om de hade använt ett vanligt måttband utan dubbla skalor. Den kanske är precis så fantastisk som det sägs, men egeskapen att den verkar lura alla användare minst en gång känns det som att jag får leva i ovisshet.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Problemet är väl att dom sågar fel läser vad måttet är, det behövs inte. Ta bara med den till sågen och rista, skit i vad det står på den. Är flärpen utfälld, rista med flärpen, om inte rista med den andra "risten" .

• Gilla
  • Laddar…
Jag fortsätter med 12-kronorsmåttbanden från Byggmax. Aldrig mätt fel på grund av måttbandet och millimeternoggranhet är inga problem.

• Gilla
TheGame och 1 till
  • Laddar…
Mäter man bara yttermått klarar man sig utan "flärpen". Men ska man någon gång mäta ett innermått så kommer man att sakna möjligheten. Gör talmretertabben på en oviktig bräda. Sedan är det gjort. :)

• Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag har länge varit sugen på en talmeter, då den verkar väldigt fiffig. Fast när varenda en som har en, även de närmast religiösa förespråkarna, erkänner att de sågat fel någon gång med den så känns det lite sådär. Även om det bara var en gång, deras eget fel, på fyllan, jag hade en hink på huvudet och såg inget etc, så är det fortfarande fler gånger än om de hade använt ett vanligt måttband utan dubbla skalor. Den kanske är precis så fantastisk som det sägs, men egeskapen att den verkar lura alla användare minst en gång känns det som att jag får leva i ovisshet.
Mitt måttband Hultafors BT har inga dubbla skalor, men funktion för ytter och innermått.
Och de andra har inte innermått.
Så det är inget "världsproblem" och det lurar ingen, bara vår moderna värld där allt ska gå så fort som möjligt.😉

V Vante skrev:
Har en gammal rätstege, lätt att byta libeller och justera.[bild]
Mjo..

Men får den en smäll på fel ställe är den lik förbannat kass, oavsett om du kan byta libeller eller inte..

Ytan man lägger an på på rätskivan är också känslig

Unikt namn
Största problemet med talmetern i mitt hushåll är att den inte ligger där den borde när jag behöver den.
Trots att jag har(hade?) 5-6stycken.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
På min pappas jobb var det bäst före datum på talmetrarna, var inom stålindustrin.
Har en tidigare kalibrerad i vänster benficka på jobbyxorna, med klisterlapp med kalibreringsdatum.
Mäter inte producerat stål med den så kalibreringen är inte så noga för mitt mätande. 😇

En äkta Talmeter. 😍

Hep Hep skrev:
jag hade en hink på huvudet
Bra poäng faktiskt.

Det är inte alla verktyg man med framgång kan använda med en hink på huvudet. Det måste vara värt något iallafall.

• Haha
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
T Toye_ skrev:
Har hänt några gånger att det saknas en decimeter för att jag har kikat på fel skala 🙄
Svurit åt mig själv flera ggr pga det dör och ändå vet jag om det.
Och sen har jag sagt till andra fan vad klantigt hur kan man mäta så fel 😅

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.