19 754 läst · 109 svar
20k läst
109 svar
Billig vs dyr talmeter
Talmetern är djävulens påfund. På en talmeter är en meter inte en meter den är 1,1 meter.
Mitt senaste exempel är den proffessionella badrumsbyggaren som skulle montera upp en duschvägg i mitt nykaklade badrum. Han borrade 100 cm från motstående vägg istället för 90 cm och fick sedan jobba en dag gratis för att rätra till felet.
För övrigt håller jag med föregående skribenter om att den stora skillnaden mellan billiga måttband och dyra är hållbarhet och hur lätt de är att rulla in/ut och låsa. De billigaste brukar dessutom ha sjukt vassa kanter som man skär sig på.
Mitt senaste exempel är den proffessionella badrumsbyggaren som skulle montera upp en duschvägg i mitt nykaklade badrum. Han borrade 100 cm från motstående vägg istället för 90 cm och fick sedan jobba en dag gratis för att rätra till felet.
För övrigt håller jag med föregående skribenter om att den stora skillnaden mellan billiga måttband och dyra är hållbarhet och hur lätt de är att rulla in/ut och låsa. De billigaste brukar dessutom ha sjukt vassa kanter som man skär sig på.
Moderator
· Stockholm
· 52 565 inlägg
Hur lyckades han med det? Tittade han på fel skala med metallflärpen utfälld?
Jag har länge varit sugen på en talmeter, då den verkar väldigt fiffig. Fast när varenda en som har en, även de närmast religiösa förespråkarna, erkänner att de sågat fel någon gång med den så känns det lite sådär. Även om det bara var en gång, deras eget fel, på fyllan, jag hade en hink på huvudet och såg inget etc, så är det fortfarande fler gånger än om de hade använt ett vanligt måttband utan dubbla skalor. Den kanske är precis så fantastisk som det sägs, men egeskapen att den verkar lura alla användare minst en gång känns det som att jag får leva i ovisshet.
Problemet är väl att dom sågar fel läser vad måttet är, det behövs inte. Ta bara med den till sågen och rista, skit i vad det står på den. Är flärpen utfälld, rista med flärpen, om inte rista med den andra "risten" .
Medlem
· Korpilombolo
· 3 351 inlägg
Mäter man bara yttermått klarar man sig utan "flärpen". Men ska man någon gång mäta ett innermått så kommer man att sakna möjligheten. Gör talmretertabben på en oviktig bräda. Sedan är det gjort.
Mitt måttband Hultafors BT har inga dubbla skalor, men funktion för ytter och innermått.Hep skrev:Jag har länge varit sugen på en talmeter, då den verkar väldigt fiffig. Fast när varenda en som har en, även de närmast religiösa förespråkarna, erkänner att de sågat fel någon gång med den så känns det lite sådär. Även om det bara var en gång, deras eget fel, på fyllan, jag hade en hink på huvudet och såg inget etc, så är det fortfarande fler gånger än om de hade använt ett vanligt måttband utan dubbla skalor. Den kanske är precis så fantastisk som det sägs, men egeskapen att den verkar lura alla användare minst en gång känns det som att jag får leva i ovisshet.
Och de andra har inte innermått.
Så det är inget "världsproblem" och det lurar ingen, bara vår moderna värld där allt ska gå så fort som möjligt.😉
Har en tidigare kalibrerad i vänster benficka på jobbyxorna, med klisterlapp med kalibreringsdatum.A Achren57 skrev:
Mäter inte producerat stål med den så kalibreringen är inte så noga för mitt mätande. 😇
En äkta Talmeter. 😍
Det blev så fel att det hamnade i tidningen. Visserligen handlade det om tumstockar, en billig och en dyr.
https://www.dn.se/ekonomi/tumstocken-holl-inte-mattet/
https://www.dn.se/ekonomi/tumstocken-holl-inte-mattet/