Jag tror att altanen är ca 40 år gammal och gissar att det från början varit mer luft under bärlinorna men att det med åren tillkommit jord.
Jag ska ersätta med nytt trädäck och altantak.
Är det rimligt att ha kvar befintliga plintar?
I så fall, hur djupt bör det grävas ut för att få luft under bärlinorna?
Jag antar det bör läggas markduk med grusbädd.
De flesta bärlinorna och stolparna är monterade med plintar, men en av stolparna står med ändträ mot en sten, är det en rimlig konstruktion?
Jag ska ersätta med nytt trädäck och altantak.
Är det rimligt att ha kvar befintliga plintar?
I så fall, hur djupt bör det grävas ut för att få luft under bärlinorna?
Jag antar det bör läggas markduk med grusbädd.
De flesta bärlinorna och stolparna är monterade med plintar, men en av stolparna står med ändträ mot en sten, är det en rimlig konstruktion?
Tack!
Ja, jag vill behålla höjden.
Det är nästan som på bilden: http://www.deckingconcept.se/images/jcarousel/1.gif men:
Kan jag anta att plintar är tillräckligt djupa för att inte rubbas av grävning?
Ja, jag vill behålla höjden.
Det är nästan som på bilden: http://www.deckingconcept.se/images/jcarousel/1.gif men:
- Skruvreglar CC 60 cm
- Tre st bärlinor CC 180 cm.
- Bärlinan närmast huset har balkskor för skruvreglarna.
- De två yttre bärlinorna har skruvreglarna vilande ovanpå.
Kan jag anta att plintar är tillräckligt djupa för att inte rubbas av grävning?
Kanske inte behöver ta bort riktigt så mycket då. Är framförallt organiskt material som inte ska ligga där.
Om du ska ta in någon som gör det så behöver inte du komma på lösningar, brukar oftast bara krångla till det.
Men med de avstånden behövs bärlinor.
Om du ska ta in någon som gör det så behöver inte du komma på lösningar, brukar oftast bara krångla till det.
Men med de avstånden behövs bärlinor.
Bygg den nya med bärlinor och skruvreglar på samma höjd så får du massor av luft under.
Där stolparna för taket ska vara behövs andra infästningar så sätt nya plintar där på en gång.
En stolpe på en sten funkar om det bara är altanen som står där.
Där stolparna för taket ska vara behövs andra infästningar så sätt nya plintar där på en gång.
En stolpe på en sten funkar om det bara är altanen som står där.
Plintar kan vara kvar. Inget fel på dem. Stöttor ner på sten är inget fel heller om man har har syllpapp eller liknande mellan som förhindrar fukt att sugas upp.
Jag skulle rivit allt trä, grävt ut för hand så det blir några cm luft under bärlinan och sen byggt på samma sätt igen.
Jag skulle rivit allt trä, grävt ut för hand så det blir några cm luft under bärlinan och sen byggt på samma sätt igen.
Har det funkat i 40 år är det nog en bra konstruktion.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur tolkar ni förslaget om nya regler för attefallstillbyggnad etc?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga golvvärme i bjälklaget underifrån?
Värme allmänt -
Måla direkt på underlaget?
Färg, Måla & Tapetsera -
KTH-student avslöjar allvarliga brister i Verisures hemlarm
Artikelkommentarer -
Riva upp mellanbjälklaget? - Renovering 60-tals hus
Golv