Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Man kan köpa skum på sprejburk om man vill göra vattnet i ett konstgjort vattenfall mer synligt.

Om man skriver "waterfall foam" på You-tube så hittar man massor med bra filmer på det ämnet.
Bra tips!
Stor risk att jag gör om min bäck/vattenfall till nästa säsong nu när jag har samlat på mig en massa bra tips :crysmile:

Börjar bli klar med bäcken och dammen nu. Saknas växter men det kanske får vänta tills nästa säsong.
Jag är väldigt nöjd, har fått till några smådammar på vägen ner och ett härligt porlande.
Tyvärr gör ju inte bilderna verkligheten rättvisa.

Kvällsbild av en trädgårdsbäck och små dammar med stenar och inbyggd belysning, omringad av växtlighet och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd konstgjord bäck och smådammar i en trädgård vid skymning, upplyst av lampor, utan växter.
Skapa konto

• Gilla
Pappa1986 och 4 till
  • Laddar…
H*lvete vad sugen jag blir på att anlägga en damm nu :sweat:

Är det någon här med damm som även har hund? Eller möjligtvis någon som har byggt en damm för sin fyrbenta vän?
Särskilt en sommar som denna så hade det varit härligt för dem men jag blir lite fundersam hur mycket stryk dukarna tål.

Någon som gjort något liknande? Hade jag haft ekonomin så hade det nog blivit någon form av pool, men att anlägga en damm VERKAR ju inte fruktansvärt dyrt...?

Smaken är som baken, vi gjorde så här, nu finns det grönt både i och runt dammen, staket bakom och inhägnat för att slippa plocka upp barn och hundar ur dammen ;)

//Jante

• Gilla
PellePeps och 7 till
  • Laddar…
C CM1234 skrev:
H*lvete vad sugen jag blir på att anlägga en damm nu :sweat:

Är det någon här med damm som även har hund? Eller möjligtvis någon som har byggt en damm för sin fyrbenta vän?
Särskilt en sommar som denna så hade det varit härligt för dem men jag blir lite fundersam hur mycket stryk dukarna tål.

Någon som gjort något liknande? Hade jag haft ekonomin så hade det nog blivit någon form av pool, men att anlägga en damm VERKAR ju inte fruktansvärt dyrt...?
En gummiduk som är 1mm tjock tål mycket, men kanske inte sylvassa hundklor.

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
maah maah skrev:
En gummiduk som är 1mm tjock tål mycket, men kanske inte sylvassa hundklor.
Mest det jag är rädd för....dubbla dukar kanske? ;)

Aja, vi får se om det blir nåt alls. Enligt sambon så kommer det locka till sig grodor mvh, och uppenbarligen är dem livsfarliga.....

:thinking:

Grodor är lifsfarliga för typ mördarsniglar, jordlöpare och daggmaska :rofl:

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Jante Jante skrev:
Smaken är som baken, vi gjorde så här, nu finns det grönt både i och runt dammen, staket bakom och inhägnat för att slippa plocka upp barn och hundar ur dammen ;)

//Jante
Nice, så fort barnen tröttnat på studsmattan ska jag göra något liknande som går en liten bit under altanen. :D

H
Är i fullt bygge nu.
Fått fyllt vatten och nu ska sten växter dit.
Fisk har kommit i.
Filtret står lite tillfälligt.
Ska bli vatten fall sen ett rum för filter osv bakom stugan jag bygger.

• Nybyggd damm med vatten, stenar och några växter, trästolar på en altan, med byggmaterial i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Nybyggd trädgårdsdamm med vatten, stenar och en stol på trätrall, filter synligt.
    Skapa konto
  • Gilla
René W och 4 till
  • Laddar…
Jag vågar mig på att låna tråden litegrann.

Om man göra en oval eller njurformad damm och vill använda sig av dammduk. Så är man ju tvungen att leva med några veck i dammduken.

Handen på hjärtat hur mycket stör man sig på dessa veck?

H
Du får veck.
De försvinner bakom sten och liknande.
Får man stort veck kan man dölja kablar och slang under.

• Gilla
René W
  • Laddar…
Förlåt om jag tog död på tråden med min hemska fråga :oops:

Här är en till bild på min danm.

En hemmagjord damm med avsågade och nedgrävda tunnor omgivna av stenar på en solbelyst gräsmatta.
Skapa konto

Det är bara två avsågade och nedgrävda tunnor.

Här är ny bild där man ser hur växtligheten har tagit fart runt dammen.

Trädgårdsdamm omgiven av blommande växter och stenar med synliga trådalger och tydlig växtlighet.
Skapa konto

Har haft mycket trådalger men vattnet är helt klart ändå. Har bara ett litet filter med lavastenar, bioballs och sten, ca 5 liter.

Damm med klart vatten och synliga trådalger, näckrosblad, stenar och 5 färgglada fiskar.
Skapa konto

En till bild, man ser att det är mycket trådalger fortfarande.

Klart vattens damm med synliga fiskar, vattenväxter och trådalger under ytan.
Skapa konto

Har bara 5 fiskar. 2 slöjstjärt och tre guldfiskar. 3 slöjstjärtar har dött, en av ålder eller sjukdom, 2 antagligen tagna av snok då dom är spårlöst försvunna.

• Gilla
maah
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag vågar mig på att låna tråden litegrann.

Om man göra en oval eller njurformad damm och vill använda sig av dammduk. Så är man ju tvungen att leva med några veck i dammduken.

Handen på hjärtat hur mycket stör man sig på dessa veck?
Handen på hjärtat, inte alls. Dom lägger sig platt och snart ser man dom inte pga alla avlagringar :cool:

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
H
Synd att det är svårt med bild på kvällen men fick ljus i fontänen nu

• Låg belyst fontän omgiven av mörker med en svag blå belysning i fokus på kvällstid.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.