Roligt att det finns folk som fortfarande sysslar med dammar och bygge av dammar,
Saknar själv mina föredetta dammar.
Var enormt stort på 90 talet, har tyvärr inte plats eller läge att ha damm längre

Zixten Zixten skrev:
Jag har precis samma fundering.....
Droppar i lite Yes regelbundet

Trädgårdsdamm med vattenfall och kvarnstenar, omgiven av diverse växter inklusive näckrosor och hostor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En trädgårdsdamm med vattenfall och växter, och en person i bakgrunden som arbetar vid dammen.
Skapa konto

Vi har en ca 1.1kbm damm, ett litet vattenfall med kvarnstenar från tomten. 7-8 fiskar och två näckrosor och lite annat växtligt..

• Gilla
René W och 2 till
  • Laddar…
jackt jackt skrev:
[bild]
[bild]

Vi har en ca 1.1kbm damm, ett litet vattenfall med kvarnstenar från tomten. 7-8 fiskar och två näckrosor och lite annat växtligt..
Hur gör ni med fiskarna på vintern? Det ser ut som om dammen inte är nedgrävd, så jag antar att den bottenfryser? Eller ser jag helt fel.....

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 5 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Hur gör ni med fiskarna på vintern? Det ser ut som om dammen inte är nedgrävd, så jag antar att den bottenfryser? Eller ser jag helt fel.....
Den är ca 1m djup på djupaste platsen, ligger på 80cm större delen av botten. Så ca 30-50cm är under ”marknivå”. Vi bor i zon 2 och efter förra vinterns som var lång och kall, frös ca 5-10cm av ytan. Har en extra pump som går på vintern som håller ytan i rörelse, men det frös ändå igen ett par ggr.. Däremot blir nog vattnet kallare än en helt nedgrävd damm, tror vi hade 2-3 grader under vintern.

Delar av kanten under mark är gjuten, resten är berg. Den översta kanten är gjord av lecablock som sedan putsats.

Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Hemgjord damm i trädgården med naturliga stenar och näckrosblad som flyter på ytan.
Skapa konto
Näckros i blom med rosa kronblad och gul mitt, på en damm med gröna blad.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
J jack skrev:
[media]
[media]
Behöver man en betongbil när man bygger en trädgårdsdamm så har man gått för långt :crysmile:

• Haha
René W
  • Laddar…
En liten damm omgiven av stenar i en trädgård under anläggning, med pågående arbete och odlingsbäddar i bakgrunden.
Skapa konto

April

Person rengör en liten trädgårdsdamm med stenkanter och vattenväxter på en solig dag.
Skapa konto

Början av Maj

En liten trädgårdsdamm med näckrosor, vattenväxter och stenar kring kanten.
Skapa konto

Juni

Har tyvärr inga jättebra bilder. Ett tips, gör den större än vad du har tänkt. Det är svårt att hålla rent en liten damm. I denna värme som har varit har det blivit mycket trådalger i min damm. Men det är väldigt trevligt med en damm i alla fall. Ett bra filter är ett måste om du har fiskar. En pump räcker inte.

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
J jack skrev:
[media]
[media]
Vackert! Kanske aningen för mycket raka linjer och för lite växtlighet för min smak.

Trevligt med damm. Har själv en damm med bäck och ett par vattenfall. Ska se om jag hittar en bra bild på bäcken också

• Trädgårdsdamm på natten med belysning, vattenfall och omgivande växtlighet.
    Skapa konto
  • Trädgårdsdamm vid skymning med vattenväxter, belysning och en staty omgiven av stenar och växter.
    Skapa konto
  • Gilla
René W och 3 till
  • Laddar…
En del av bäcken. 4 småvattenfall i bäcken också

• Nattbild av trädgårdsbäck med upplysta små vattenfall och omgivande växter.
    Skapa konto
  • Bäck med fyra små vattenfall, omgivet av stenar, med en trädgårdsbänk och röd trall i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Pappa1986 och 5 till
  • Laddar…
S Starek skrev:
En del av bäcken. 4 småvattenfall i bäcken också
Mycket snyggt, det svåra brukar vara att få dammen att passa in i sin omgivning utan att den avviker för mycket till övrig natur. Den skall inte vara för dominant utan en del av en helhet. Ni har lyckats alldeles förträffligt att få in den på ett naturligt sätt. Bra gjort!

Mycket snyggt @Starek!
Funderar nästan på att göra om mitt lite (innan jag är klar) för att få mer synligt vatten.
Nu syns vattnet litegrann när det forsar över stenarna. Ska försöka få till en vettig bild i dag.

Man kan köpa skum på sprejburk om man vill göra vattnet i ett konstgjort vattenfall mer synligt.

Om man skriver "waterfall foam" på You-tube så hittar man massor med bra filmer på det ämnet.

• Gilla
maah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.