5 187 läst · 49 svar
5k läst
49 svar
Bilbanor/slot-car racing; scalextric, carrera osv
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=9099&sid=895a8c323806315bef5f33e441970746
Här är min gamla bilbana som jag och dottern byggde.
/W
Här är min gamla bilbana som jag och dottern byggde.
/W
Blev det fel på länken? Det här verkar fungeraWorkingclasshero skrev:
http://www.bilbaneforum.se/viewtopic.php?f=23&t=9099&sid=895a8c323806315bef5f33e441970746
Lät som ett intressant forum, men verkar tyvärr helt sakna aktivitet de senaste åren
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Minns experimenterandet med bilarna. Med klibbigt isolerband på däcken gick det att köra full gas i kurvorna.
En kompis fick en ny bilbanebil som kostade 40 kr. Det var jättedyrt 1970. Kompisen skröt om att "farsan tjänar 700 i veckan". Brorsan & jag köpte en begagnad bilbana inklusive några bilvrak och ett gäng "mögliga batterier", som vi fick på köpet av grannen. Det gick alltså åt en massa R20-batterier då det inte fanns någon transformator med och inte var det populärt att ha bilbanan på vardagsrumsgolvet.
En kompis fick en ny bilbanebil som kostade 40 kr. Det var jättedyrt 1970. Kompisen skröt om att "farsan tjänar 700 i veckan". Brorsan & jag köpte en begagnad bilbana inklusive några bilvrak och ett gäng "mögliga batterier", som vi fick på köpet av grannen. Det gick alltså åt en massa R20-batterier då det inte fanns någon transformator med och inte var det populärt att ha bilbanan på vardagsrumsgolvet.
Hittade du vad för typ av kontakt jag ska leta efter? I bortre ändan av banan börjar det kännas som man kan gasa lite extra utan att åka av, så behovet av booster kabel har nog börjat uppstå.Johan Gunverth skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 617 inlägg
Inte hittat dem i den allmänna röran än, men det bör vara sådana här.A ajn82 skrev:
Logga in
Skapa konto
Tittar man på en bild med tredjepartskabel är det ganska tydligt.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag provade med 2,8mm flatstifthylsor från Jula, de passar på bredden, men glider tyvärr ganska lätt av
https://www.jula.se/catalog/bil-och...elektronik/kabelskor/flatstiftshylsor-604209/
Men gav en märkbart högre hastighet på bortre delen av banan, så kanske kan prova att tejpa fast dem på undersidan eller något för att de inte ska lossna när man monterar tillbaks skenan. (I en permanent layout hade man lött fast såklart)
Det var också lurigt att få dem korrekt monterade, vet inte hur jag lyckades lura mig själv, men lyckades vända polariteten på fel håll trots jag försökte vara väldigt noggrann. Som tur var stängde strömenheten bara av sig och fungerade fint igen när man kopplat rätt. En lärdom är att man kan "provköra" banbiten innan man återmonterat den, så är det lätt att verifiera att allt sitter rätt. (rätt kontroll till rätt spår, och att bilen kör åt rätt håll)
Jag provade att buda på ett par "sladdzoner" för radie 3 kurvor på tradera, de slutade på 221 kr + 69 kr frakt (jag förlorade). Motsvarande hos scalextric uk går på £19.97, beställer man för minst £100 är det gratis frakt till Sverige. Samt man samlar "hobbypoäng" vilket resulterar i 10% rabatt om man tror sig handla igen i framtiden. Dvs för någon som handlar lite mer kostar de i praktiken £18 inkl leverans, dvs 240 kr. Vad håller folk på tradera på med?
https://www.jula.se/catalog/bil-och...elektronik/kabelskor/flatstiftshylsor-604209/
Men gav en märkbart högre hastighet på bortre delen av banan, så kanske kan prova att tejpa fast dem på undersidan eller något för att de inte ska lossna när man monterar tillbaks skenan. (I en permanent layout hade man lött fast såklart)
Det var också lurigt att få dem korrekt monterade, vet inte hur jag lyckades lura mig själv, men lyckades vända polariteten på fel håll trots jag försökte vara väldigt noggrann. Som tur var stängde strömenheten bara av sig och fungerade fint igen när man kopplat rätt. En lärdom är att man kan "provköra" banbiten innan man återmonterat den, så är det lätt att verifiera att allt sitter rätt. (rätt kontroll till rätt spår, och att bilen kör åt rätt håll)
Jag provade att buda på ett par "sladdzoner" för radie 3 kurvor på tradera, de slutade på 221 kr + 69 kr frakt (jag förlorade). Motsvarande hos scalextric uk går på £19.97, beställer man för minst £100 är det gratis frakt till Sverige. Samt man samlar "hobbypoäng" vilket resulterar i 10% rabatt om man tror sig handla igen i framtiden. Dvs för någon som handlar lite mer kostar de i praktiken £18 inkl leverans, dvs 240 kr. Vad håller folk på tradera på med?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 617 inlägg
Ja, blecken under bansegmenten är tunna men det är väl bara att klämma åt kabelskon lite? Annars blir det att löda fast något med en sladdstump som räcker utanför kanten.A ajn82 skrev:Jag provade med 2,8mm flatstifthylsor från Jula, de passar på bredden, men glider tyvärr ganska lätt av
[länk]
Tradera har väl alltid slutat med högre priser på begagnat än nypris för samma sak. Det viktiga för köparna där är att det känns som en bra affär. 🙄
Produkter som diskuteras: "spetstång"
Spetstänger
Spetstänger, även kända som långnäbbstänger, är ett populärt verktyg inom många yrkesområden, som elektronik, smyckesmakeri, och mekaniska jobb. Dessa tänger har en smal, spetsig näbb, vilket gör att de kan nå in i trånga utrymmen
Läs mer
Renoverare
· Stockholm
· 18 392 inlägg
Jag kanske har ett beroende.. blev 2 st beställningar från scalextric UK idag.
Precis som innan blir det grattis frakt om man köper för £100, de har fortfarande rea på bandelar, typ 30% på det mesta. Men nu hade de även bonus trappor vid checkout, vid £100 så fick man ett grattis "Track Expansion Pack 6", dvs 8 st R3 kurvor. Vilket hemma i Sverige som billigast verkar gå för 499 kr.
Så det blev att jag delade upp min order i två delar (vid £150 fick man ultimate track extension pack istället, vilket jag inte villa ha). Så fick in på order på £100, och en på £137, där jag sen på den andra använde mina sedan tidigare sparade bonus poäng för £31 i rabatt (om man hamnade under £100 efter man använt poängen fick man betala frakt,).
I slutändan så brände jag lite drygt £200, men det blev en himla massa delar. Troligen hade jag kunnat kränga det på tradera och gått rejält plus enligt mina tidigare erfarenheter där.. men det tänker jag såklart inte göra.
Precis som innan blir det grattis frakt om man köper för £100, de har fortfarande rea på bandelar, typ 30% på det mesta. Men nu hade de även bonus trappor vid checkout, vid £100 så fick man ett grattis "Track Expansion Pack 6", dvs 8 st R3 kurvor. Vilket hemma i Sverige som billigast verkar gå för 499 kr.
Så det blev att jag delade upp min order i två delar (vid £150 fick man ultimate track extension pack istället, vilket jag inte villa ha). Så fick in på order på £100, och en på £137, där jag sen på den andra använde mina sedan tidigare sparade bonus poäng för £31 i rabatt (om man hamnade under £100 efter man använt poängen fick man betala frakt,).
I slutändan så brände jag lite drygt £200, men det blev en himla massa delar. Troligen hade jag kunnat kränga det på tradera och gått rejält plus enligt mina tidigare erfarenheter där.. men det tänker jag såklart inte göra.
Logga in
Skapa konto
Städade i källaren och hittade delar till en bilbana som borde vara fram början av 80-talet (bilen är av senare årsmodell). Någon som behöver delar för att utöka sin bilbana? Annars åker det på tippen. Eller går det att sälja? Gillar inte att slänga saker.
Lägg ut det på tradera, det finns säkert nån som är intresserad.D DE73 skrev: