A ajn82 skrev:
Är det återkommande med reor hos scalextric? På deras hemsida när man beställer direkt från dem ligger priserna på hälften av vad de kostar i Sverige, men så är det också "nyårs rea"... Så jag passade på och köpte ordentligt så jag inte skulle ångra mig.

Köpte också lite från action Slot Racing (begagnat), bland annat extra långa raksträckor som inte finns nya längre och brostöd.
[länk]
Nä, inte Scalextric själva utan diverse handlare, oftast i Sverige, som säljer ut restlager. Har inte kollat detta på flera år
 
Jag hade Aurora bilbana när jag var liten, innan jag började med miniracing på klubben.
Kommer ni ihåg det? Mindre bandelar och mindre bilar, tror det var 1:87 skala?
Tror det ligger massa Auroradelar i föräldrarhemmet, ska kolla nästa gång jag är där!
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag hade Aurora bilbana när jag var liten, innan jag började med miniracing på klubben.
Kommer ni ihåg det? Mindre bandelar och mindre bilar, tror det var 1:87 skala?
Tror det ligger massa Auroradelar i föräldrarhemmet, ska kolla nästa gång jag är där!
Hade jag också. Aurora-bana med två Mercedes Pagoda och pannkaksmotor. Den gamla sorten med sprintar och låsbygel för bandelarna. Blev sedermera Tyco och till slut Scalextric (micro?)
 
  • Gilla
  • Älska
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag hade Aurora bilbana när jag var liten, innan jag började med miniracing på klubben.
Kommer ni ihåg det? Mindre bandelar och mindre bilar, tror det var 1:87 skala?
Tror det ligger massa Auroradelar i föräldrarhemmet, ska kolla nästa gång jag är där!
Hade också en aurora, sparade den till barnen men plasten i bandelerna var så skör efter alla år att hakarna som skulle hålla ihop dem gick av en efter en så det bidde ingen bilkörning tillsammans med ungarna 😢
 
  • Ledsen
Dan1891
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Hade också en aurora, sparade den till barnen men plasten i bandelerna var så skör efter alla år att hakarna som skulle hålla ihop dem gick av en efter en så det bidde ingen bilkörning tillsammans med ungarna 😢
Rackarns....Så det funkar inte att bygga upp nåt med gamla bandelar då? Kan man hitta på nått fulmek för att få det att funka? Spika fast bandelarna på en plywoodskiva kanske?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Rackarns....Så det funkar inte att bygga upp nåt med gamla bandelar då? Kan man hitta på nått fulmek för att få det att funka?
Det hade säkert gått att fulmeka ihop dem på nåt sätt. Man kunde säkert limmat ihop delarna 3 och 3 eller nåt, men banan var ganska sliten när jag väl stoppade undan den (var en av mina favoritsaker på 80-talet). Tror vi kom fram till att bara en av bilarna funkade också så den åkte till skroten sen 😢

Edit: Kom nu ihåg att jag fick den av farmor och farfar i julklapp ett år efter mycket noga önskat mig just en sån bana. Nu fick jag banne mig en tår i ögat på riktigt 😢😢
 
  • Älska
Dan1891
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
… Kan man hitta på nått fulmek för att få det att funka? …
Klassikern var ju stålull när polerna gick av på bandelarna. 😄
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Min lilla order direkt från scalextric uk kom idag 🤣
Flera förpackade Scalextric bilbanetillbehör och expansionsset på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
De där korta bitarna i olika längder är ovärdeliga när man bygger bana kreativt. 🤓
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
De där korta bitarna i olika längder är ovärdeliga när man bygger bana kreativt. 🤓
Jag ångrar redan att jag inte körde dubbelt upp på dem!
 
A ajn82 skrev:
Jag ångrar redan att jag inte körde dubbelt upp på dem!
Hur var priserna mot svenska handlare?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Hur var priserna mot svenska handlare?
Betydligt bättre, nästan halva priset, men så var det nyårsrea också

Litet utdrag från min order, gratis frakt, tull och moms förbetalt, så inget tillkommer
Produktlista för Scalextric banutvidgningspaket med priser och artikelnnummer. Bilracingbana. Totalt fyra föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
En ytterligare reflektion runt pris, deras största (och enda digitala) startset går i Sverige för runt 11k, på Scalextric hemsida kostar det £730 (fri frakt, inkl tull och moms)
https://uk.scalextric.com/products/scalextric-arc-pro-pro-platinum-c1436p

Letar man lite online kan man hitta det för €640
https://www.slotcar-union.com/en/sc...6-arc-pro-pro-platinum-set-5055286707193.html

Är där någon svensk distributör som tar ut ett stort påslag, för att köpa Scalextric i Sverige verkar vara ren idioti?
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Är det någon som vet var man kan köpa power boost kablar för att fördela ut ström på långa banor?

Scalextric verkar inte sälja det längre, och svårt att hitta second hand som skickar till Sverige. Det påstås att själva kontakterna är standard, så det ska gå att göra själv, men kan inte hitta vad det är för typ av kontakt?

Här är en video från någon som påstår sig sälja lösa kontakter, men det verkar inte finnas längre på deras sida. Någon som vet var man kan få tag på det? Jag gissar på ELFA, men har ingen anning om vad de i så fall heter.


edit: hittade det på deras hemsida, men det är tydligen baserade i Kanada, så frakten blir mer än kontakterna 😆
https://www.slotgrandprix.com/products/booster-power-taps-spade-connectors-for-scalextric-20-pack
 
Det där är ju en alldeles vanlig kabelsko. Skall kolla lite vad jag själv har som passar. 🔧🪚🪛🪓🪜
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.