A
U Utsliten och utdömd skrev:
Nej kanske inte just nu, men du sa att du skulle slänga ut BVP och ersätta med gammal LLVP och varmvattenberedare med kompressor.

Tror du helt ärligt att du ska gå plus genom alla dessa åtgärderna för att sen kanske lura till dig ett bidrag på 30’? Även om du gör det själv är det ju massa tid som går åt.
Men du har ju ingen aning. Kanske bara på pappret. Kanske bara lutar luftvärmepumpen mot fasaden o tar en bild.
Vad stör det dig?
 
A Anvandarnamn_ skrev:
Men du har ju ingen aning. Kanske bara på pappret. Kanske bara lutar luftvärmepumpen mot fasaden o tar en bild.
Vad stör det dig?
Nu när du redan avslöjat för dem att du har en värmepump så lär de kräva betydligt fler bevis för att du nu skulle ha direktverkande el helt plötsligt.
 
U
A Anvandarnamn_ skrev:
Men du har ju ingen aning. Kanske bara på pappret. Kanske bara lutar luftvärmepumpen mot fasaden o tar en bild.
Vad stör det dig?
Nej jag stör mig inte det minsta.
Försöker bara lista ut lite hur du tänker, så mer nyfiken än störd faktiskt. Jag vet inte mer än det du skriver här, där du skrev ”installera en 15år gammal llvp”, inte luta den mot väggen.

Jag har redan fått ta del av bidraget, dock genom att vara helt ärlig. Stör det dig? Att andra är berättigade ett bidrag men inte du?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Hur fungerar det då? Hur kontrollerar dom att man byter ut sin ELpanna? Tänker använda mig av bidraget nästa år men den värmer ej villan primärt utan bara tappvarmvattnet. Kört då?
 
G Ganescha skrev:
Hur fungerar det då? Hur kontrollerar dom att man byter ut sin ELpanna? Tänker använda mig av bidraget nästa år men den värmer ej villan primärt utan bara tappvarmvattnet. Kört då?
Hur ser din uppvärmning ut?
 
A
U Utsliten och utdömd skrev:
Nej jag stör mig inte det minsta.
Försöker bara lista ut lite hur du tänker, så mer nyfiken än störd faktiskt. Jag vet inte mer än det du skriver här, där du skrev ”installera en 15år gammal llvp”, inte luta den mot väggen.

Jag har redan fått ta del av bidraget, dock genom att vara helt ärlig. Stör det dig? Att andra är berättigade ett bidrag men inte du?
Ja, det stör mig att folk folk som inte gjort ett skit får bidrag. Bidrag blir alltid fel.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
U
A Anvandarnamn_ skrev:
Ja, det stör mig att folk folk som inte gjort ett skit får bidrag. Bidrag blir alltid fel.
Fast jag har ju gjort något. Vi har sänkt elförbrukningen med 70% så att du och resten som är påkopplade i vårt stora elnät får billigare elräkning i vinter.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
A Anvandarnamn_ skrev:
Ja, det stör mig att folk folk som inte gjort ett skit får bidrag. Bidrag blir alltid fel.
Och allra mest fel blir det när folk fuskar till sig bidrag de inte är berättigade till...
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och allra mest fel blir det när folk fuskar till sig bidrag de inte är berättigade till...
Sk "bidragare" 🤣
 
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast jag har ju gjort något. Vi har sänkt elförbrukningen med 70% så att du och resten som är påkopplade i vårt stora elnät får billigare elräkning i vinter.
Ja, men det gjorde jag för 30 år sedan. Och har har gjort så du fått billigt i 30 år.
Är du korkad eller gör du dig till?
 
A
Fairlane Fairlane skrev:
Och allra mest fel blir det när folk fuskar till sig bidrag de inte är berättigade till...
Eller när vi har skitregeringar som delar ut en massa bidrag. Ebba Busch kritiserade sitt eget elbidrag
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
hsd
Jahahahaha det beror väl på att hon inte begrep hur det skulle verställas
Och inget har gjorts för att förhindra dessa vansinniga överpriser, istället försöket marknadsaktörerna att normalisera skyhöga elpriser
 
Fairlane
A Anvandarnamn_ skrev:
Eller när vi har skitregeringar som delar ut en massa bidrag. Ebba Busch kritiserade sitt eget elbidrag
Ja det finns en massa bidrag från alla håll och kanter. Vissa tycker de är bra andra att de är dåliga, men när man avsiktligt fuskar i hopp om att få ett bidrag man inte har rätt till förstår jag inte hur man kan ha mage och gnälla.

Du är rimligen fullt medveten om att det du tänker göra är emot reglerna, annars skulle du inte kommit med tankar som att köpa en gammal luftvärmepump och luta mot väggen.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det finns en massa bidrag från alla håll och kanter. Vissa tycker de är bra andra att de är dåliga, men när man avsiktligt fuskar i hopp om att få ett bidrag man inte har rätt till förstår jag inte hur man kan ha mage och gnälla.

Du är rimligen fullt medveten om att det du tänker göra är emot reglerna, annars skulle du inte kommit med tankar som att köpa en gammal luftvärmepump och luta mot väggen.
Vadå fuska? Jag följer reglerna. Syftet är ju att vi ska minska elförbrukningen.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast jag har ju gjort något. Vi har sänkt elförbrukningen med 70% så att du och resten som är påkopplade i vårt stora elnät får billigare elräkning i vinter.
Vi har sänkt vår elförbrukning med 72% (sep 22 mot sep 23) efter konvertering från direktverkande el till fjärrvärme men är inte berättigade till bidrag ändå pga vår LLVP som är nyare än 10år (installerades 2021).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.