Fairlane
H Hybro skrev:
Hur mycket då per månad?

1 kr?
Så billig el har jag aldrig jag aldrig haft.
Några 100-lappar kanske var mer rimligt sol månadskostnad på en tvårumslägenhet?!
Autogiro kan missas av den som har inte kollar kontoutdraget och har tillräckligt bra ekonomi för att inte reagera.

En kollega tecknade avtal på linser hos en optiker vid kontoret. Sen bytte vi kontor han tecknade nytt avtal hos en annan optiker. Det första tuggade på via autogiro under cirka 6 månader innan han upptäckte det.

H
H Hanssons1 skrev:
Hej,

Bor i en bostadsrättsförening där el ej ingår.

Har bott i lägenheten sedan 2013 och aldrig betalat för någon el. Jag är ganska säker på att elnätsföretaget aldrig installerat någon anläggning hos mig när man drog in en ny serviskabel till fastigheten 2008.

Kan det vara så att varken fastigheten eller jag står för elen som förbrukas utan det går direkt på elnätsföretagets ledning och ej kan debiteras pga av ingen påkopplad anläggning?

Se bilden, verkar som att mätartavla finns utan att elnätsföretaget varit på plats och installerat mätare.

Vem betalar elen är min fråga?
Är du säker på att elen inte ingår i din hyra?

H HEM2121 skrev:
Är du säker på att elen inte ingår i din hyra?
H Hanssons1 skrev:
Bor i en bostadsrättsförening där el ej ingår.
H Hanssons1 skrev:
Nej, alla har egna anläggningar i sina lägenheter och betalar sin el själva.
Läsförmåga 🤔😉

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H
D Dilato skrev:
Läsförmåga 🤔😉
TS kan ju ha missat något, därav frågan. Även om de TS vet om betalar separat för elen, kan det ligga något gammalt avtal som säger att elen ingår just i den lägenheten? Lika otroligt som att TS inte för någon elräkning.

• Gilla
Dammjani
  • Laddar…
H Hanssons1 skrev:
Om jag slår av huvudbrytaren blir det mörkt i lägenheten
Bara så att inga missförstånd uppstår här. Du har en huvudbrytare i din gamla central. Sedan finns det en ny brytare på mätartavlan - den kallas "kundens strömbrytare" i din bild. Kan du manövrera kökslampan med båda dessa?

MathiasS MathiasS skrev:
Bara så att inga missförstånd uppstår här. Du har en huvudbrytare i din gamla central. Sedan finns det en ny brytare på mätartavlan - den kallas "kundens strömbrytare" i din bild. Kan du manövrera kökslampan med båda dessa?
Har inte provat men om jag drar i propparna slocknar lägenheten

• Gilla
Flowgren
  • Laddar…
Finns det nån kurs att gå?

Alltså som man kan gå för att veta vad som förväntas av en om man
t ex köper en insatslägenhet på 7:e våningen?
Och vem betalar i s f denna?

Får man reducerad månadsavgift
o s v ifall man går ut med Godkänt resultat?
Eller blir man t o m skyldig om betyget blir typ IG, Icke Godkänt?

Ingen kurs nej. Men det är ju knappast unikt för lägenhetsköp, att hävda att man inte kände till lagarna/reglerna fungerar sällan som undanflykt rent generellt.

• Gilla
Lynn Wigardt och 5 till
  • Laddar…
☺️

En otvättad 16-åring som skaffar sig egen lägenhet...
Vad förväntar man sig av denne som hyresgäst?

R
H Hybro skrev:
Är det vanligt att en 16-åring köper en lägenhet?

• Haha
Hasse Sandin
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Exakt samma som 16-åringens förälder som troligen var den som köpte lägenheten.
Man måste vara 18 för att ha "rättshandlingsförmåga"...

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
H Hanssons1 skrev:
Har inte provat men om jag drar i propparna slocknar lägenheten
Vilka proppar då? De under platsen där det är tänkt att elmätaren ska sitta?

useless useless skrev:
Vilka proppar då? De under platsen där det är tänkt att elmätaren ska sitta?
Exakt

RoTe RoTe skrev:
För övrigt totalt värdelöst med separata abonnemang för varje lägenhet, bättre och billigare med ett för BRFen sedan interndebitering för varje medlem.
Hej! Mamma bor i en bostadsrätt där el ingår i hyran,det finns ingen mätning på var lägenhet. Problemet för föreningen är att vissa boende har extra element på vintern och airkondition på sommaren. Detta kostar rejält för föreningen där de andra boende får betala på hyran som går upp extra mycket vid dessa eltider!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.