P
U Utsliten och utdömd skrev:
När jag bodde i bostadsrättslägenhet satt alla mätarna till lägenheterna i ett skåp i källaren.
Men nu var det de lösa kablarna som hänger på bilden i inlägg #1 som det gällde
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Och var är då mätaren?
Om de är strömsatta men inte anslutna. Hur kan TS då ström i lägenheten?
Ledningarna är anslutna i bägge ändarna och går hela mellan nätägarens sida och kundens sida. Hela är dom ända tills mätarmontören klipper dom och ansluter mätaren till dom avklippta trådarna.
Ps
Den blå (nollan) går inte genom mätaren utan bara från nätägaren och upp till ev mätare.
Nollan för anläggningen går direkt mellan nätägaren och kundens sida.
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
U
P PappasHammare skrev:
Men nu var det de lösa kablarna som hänger på bilden i inlägg #1 som det gällde
Fast det ligger ju bara i slinga, enda tråden som du ser änden på är ju nollan.

De matas säkert från en mätare från en mer allmän tillgänglig plats i huset till lägenheten, sen har man förberett för att sätta egen mätare i lägenheten. Speciellt med tanke på D6 märkningen.
Vanligt för nätägaren är ju att de ska kunna serva och läsa av mätare utan att gå in i lägenheten. Och är de bostadsrätten som har ett gemensamt abonnemang för alla så är väll det också en fördel om de sitter åtkomligt utanför lägenheten.

Edit: Tvåa på den
 
E elmont skrev:
Det räcker knappast att påstå att man trodde, det är inte så lätt att begå en brottslig handling och klara sig undan
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast det ligger ju bara i slinga, enda tråden som du ser änden på är ju nollan.

De matas säkert från en mätare från en mer allmän tillgänglig plats i huset till lägenheten, sen har man förberett för att sätta egen mätare i lägenheten. Speciellt med tanke på D6 märkningen.
Vanligt för nätägaren är ju att de ska kunna serva och läsa av mätare utan att gå in i lägenheten. Och är de bostadsrätten som har ett gemensamt abonnemang för alla så är väll det också en fördel om de sitter åtkomligt utanför lägenheten.

Edit: Tvåa på den
vi har ingen gemensam el. Alla har varsin egen mätare och anläggning. Jag tror detta är direkt påkopplat på serviskabeln in till fastigheten utan någon mellanlandning vid någon mätare.
 
Vore det jag så skulle jag låta en elinstallatör göra en mätaranmälan (färdiganmälan). Då händer det inget annat än att du blir abonnent och kommer att få en elräkning i framtiden. Gör du inget och det upptäcks kommer du att få betala även för några år tillbaka med en av nätägaren uppskattad summa.
 
  • Gilla
EllinorLag och 12 till
  • Laddar…
U
H Hanssons1 skrev:
vi har ingen gemensam el. Alla har varsin egen mätare och anläggning. Jag tror detta är direkt påkopplat på serviskabeln in till fastigheten utan någon mellanlandning vid någon mätare.
Inte helt ovanligt att man har elnätsavtal till huset, sen egna individuella mätare till varje bostadsrätt så man ändå kan få betala för det man förbrukar.
Sen finns det ju viss el som är gemensam, till pumpar, hiss och lampor i trapphus osv.

Det är ju vad du tror?
Fråga styrelsen så får du nog bättre koll.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Inte helt ovanligt att man har elnätsavtal till huset, sen egna individuella mätare till varje bostadsrätt så man ändå kan få betala för det man förbrukar.
Sen finns det ju viss el som är gemensam, till pumpar, hiss och lampor i trapphus osv.

Det är ju vad du tror?
Fråga styrelsen så får du nog bättre koll.
Jag har varit inne och kikat i elutrymmet. Finns bara anläggningar för fastighetsel och telemast exempelvis. Har kikat i andras lägenheter och de har en egen anläggning installerad och inte bara mätare
 
Du kan tro att elen ingår i avgifterna du redan betalar.

Lägg undan en 500-ing i månaden för ev framtida utlägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
EllinorLag och 1 till
  • Laddar…
Till den ev efterskottsdebiteringen, är följande att ta i beaktande.
Enligt 8 kap. 10 § första stycket brottsbalken döms den som olovligen avleder elektrisk kraft för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år. Är brottet grovt, döms enligt paragrafens andra stycke till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.
Ps
Och jag anser att all form av stöld är oacceptabelt och att tjuvar ska lagföras.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 5 till
  • Laddar…
En grundläggande fråga är väl om elen kommer helt omätt från nätägaren eller via byggnadens abonnemang.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Nu är det väl som så att de flesta inte har en aning om vart elen mäts, om det inte finns en elmätare monterad.
Tydligen vet inte ens elleverantören detta i det aktuella fallet.
Eller i går det fortfarande i de månatliga utgifterna...
 
useless useless skrev:
En grundläggande fråga är väl om elen kommer helt omätt från nätägaren eller via byggnadens abonnemang.
Och det ska mor Anna nyss fyllda 83 veta?
 
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Det är i alla fall anläggningsägarens ansvar, det är mycket här i livet som är "folks" ansvar att ha koll på. I alla fall om man är myndig och vid sina sinnes fulla bruk. Och hög ålder ger ingen fribiljett.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Min personliga uppfattning är att du bör ta detta med elnätsföretaget så fort som möjligt. Så bör du väl ha funderat lite på hur du skall förklara att du kommer på detta nu efter 10 år.

Alternativet är givetvis att låta det vara tills det upptäcks. Jag tror att det är lite större chans att du får en bra deal på retroaktiv betalning om du själv påtalar felet.

Det finns någon standard för hur man skall uppskatta förbrukad el när mätningen inte har fungerat.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Och det ska mor Anna nyss fyllda 83 veta?
Tja, som reglerna ser ut i dag så ska hon det... Men i det aktuella fallet så är det framförallt av vikt för eventuellt straffansvar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.