40 832 läst · 134 svar
41k läst
134 svar
Betalar ingen el i lägenhet, varför?
Ja.B Bengt Numelin skrev:
Enligt resonemanget i den här domen t ex:
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2013/b-1612-12.pdf
Ansvar för olovlig kraftavledning torde således kunna komma i fråga för den
som utnyttjar en förbikoppling som någon annan tidigare har gjort och som på
detta sätt uppsåtligen olovligen avleder ström till sin bostad, t.ex. när han slår
på en strömbrytare där
Det viktiga där är dock ordet "uppsåtligen" Om TS inte kände till felet tidigare så fanns inget uppsåt, men nu när det är känt så är det ett annat läge.
#1 När du säljer BR får du ta upp 'gratis el!' som säljargument.
#2 Grannen på landet visade stolt hur han dragit el förbi mätaren till hembränningsapparaten osynligt i källargolvet. Sen kola han vippen och en barnfamilj där pappan var polis flyttade in. Lite av ett dilemma, funderade på att berätta hur det låg till. Men kom fram till att det bästa var att de fick upptäcka det själva.
#2 Grannen på landet visade stolt hur han dragit el förbi mätaren till hembränningsapparaten osynligt i källargolvet. Sen kola han vippen och en barnfamilj där pappan var polis flyttade in. Lite av ett dilemma, funderade på att berätta hur det låg till. Men kom fram till att det bästa var att de fick upptäcka det själva.
Så du menar på allvar att om jag inte vet att det är fartbegränsningar så kan jag utan risk för påföljd köra så fort jag vill. Bara jag inte med vett och vilja kör för fort utan bara så fort som jag tror att man får köra??useless skrev:Ja.
Enligt resonemanget i den här domen t ex:
[länk]
Ansvar för olovlig kraftavledning torde således kunna komma i fråga för den
som utnyttjar en förbikoppling som någon annan tidigare har gjort och som på
detta sätt uppsåtligen olovligen avleder ström till sin bostad, t.ex. när han slår
på en strömbrytare där
Det viktiga där är dock ordet "uppsåtligen" Om TS inte kände till felet tidigare så fanns inget uppsåt, men nu när det är känt så är det ett annat läge.
Eller är det olika, dvs i vissa fall ska man veta vad som gäller men i andra fall kan man vara helt omedveten?
Dålig jämförelse... Ingen med körkort är väl omedveten om att vi har hastighetsbegränsningar i Sverige? Saknas skyltar så är det grundfart, 70 km/h, som gäller. Fortkörningsböter får man även om uppsåt saknas.E elmont skrev:Så du menar på allvar att om jag inte vet att det är fartbegränsningar så kan jag utan risk för påföljd köra så fort jag vill. Bara jag inte med vett och vilja kör för fort utan bara så fort som jag tror att man får köra??
Eller är det olika, dvs i vissa fall ska man veta vad som gäller men i andra fall kan man vara helt omedveten?
Som sagt var är olovlig kraftavledning ett uppsåtsbrott, så om det finns rimliga själ att anta att TS inte visste att mätare saknas och att vederbörande trodde att kostnaden var inbakad i månadsavgiften så är det en uppförsbacke för nätbolaget.
Läs tidigare domar om du inte tror på det.
TS. Om du påtalar detta att Du inte har en egen mätare, som visar din förbrukning, så kanske Du hyllas som en ärlig person.
Kanske får Du en bonus för detta och får 10 år till helt gratis.
Ärliga personer ska ju premieras, har man ju fått intutat sen koltåldern.
Kanske får Du en bonus för detta och får 10 år till helt gratis.
Ärliga personer ska ju premieras, har man ju fått intutat sen koltåldern.
Det finns väl inte utrymme för att komma så mycket längre i den här tråden. TS ägnar sig åt olovlig kraftavledning, vet om det och har för avsikt att fortsätta. Syftet med frågan var att klargöra om stölden sker från elbolaget eller föreningen. Men när svaret inte finns att få i tråden så är det bekvämare att bestämma sig för att det är från elbolaget som stölden sker och att detta på något vis skulle vara ok. Problemet är ju inte att TS är omedveten om att han gör något olagligt. Problemet är att han har för avsikt att fortsätta.
En bekant gjorde en elrenovering i sin lägenhet, som tidigare varit en stor lägenhet som delats upp i två mindre.
Efter ett tag dök grannarna upp och undrade hur det gick? Visade sig att lägenheterna aldrig delats upp elektriskt. De hade aldrig haft något eget abonnemang under alla år och inte funderat mer över det... 😮
Så det är väl inte otänkbart att man kan komma undan med att spela dum.
Efter ett tag dök grannarna upp och undrade hur det gick? Visade sig att lägenheterna aldrig delats upp elektriskt. De hade aldrig haft något eget abonnemang under alla år och inte funderat mer över det... 😮
Så det är väl inte otänkbart att man kan komma undan med att spela dum.
Ifall grannarna har elmätare och eget abonnemang så får du troligen gratis ström direkt från nätägaren.H Hanssons1 skrev:
Du sitter ju på samma stigare som andra mätare, våningen under heter D5 och våningen över D7, och i den ledningen går det omätt ström.
Så det är egentligen olaglig kraftavledning, däremot har du inte begått någon aktiv handling för att det ska bli så. Det är väl olagligt fortfarande, men kommer bedömas annorlunda, gissar jag.
Jag tycker elmont har ett bra förslag.H hempularen skrev:Min personliga uppfattning är att du bör ta detta med elnätsföretaget så fort som möjligt. Så bör du väl ha funderat lite på hur du skall förklara att du kommer på detta nu efter 10 år.
Alternativet är givetvis att låta det vara tills det upptäcks. Jag tror att det är lite större chans att du får en bra deal på retroaktiv betalning om du själv påtalar felet.
Det finns någon standard för hur man skall uppskatta förbrukad el när mätningen inte har fungerat.
Att kontakta en elinstallatör som bara gör en färdiganmälan, sen kommer det upp en mätare och blir ett abonnemang, och bara att börja betala.
Ja, det är faktiskt ganska troligt att det då inte blir något mer då, TS får helt enkelt betala framöver, men ingen kommer rota i det som var.
Men "upptäcks" det, ja då kommer det garanterat bli att betala retroaktivt, och elbolaget kommer snabbt räkna ut vad de tycker att det ska betalas. Och håller man inte med om beloppet så kommer det bli en långdragen jobbig process, där domstolen i förhand kommer hålla elbolaget som mer kunnig och därför mer trovärdig.
Oj, du satt på så höga hästar i en annan tråd jag nyss läste, så detta förvånade mig att du inte visste.H Hybro skrev:
Nollan till mätaren är bara spänningsreferens, så mätaren vet vad spänningen är på varje fas vid varje ögonblick. Det går typiskt ingen ström där, någon mA eller kanske µA, så ledaren skulle lika gärna kunna vara en 1,5mm2, men nu bygger man ändå mätartavlor sådär, med samma dimension till alla trådarna.