27 224 läst · 97 svar
27k läst
97 svar
Betala för en lärling faktura elektriker
C Ceci skrev:
Vilka dumheter! Absolut inget av det du skriver stämmer. Gudskelov har vi fortfarande avtalsfrihet i Sverige och lärlingar kan vara oavlönade eller tjäna miljonbelopp. Sluta hitta på lögner!C Ceci skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 145 inlägg
Varför är den korkad?B Bozzen skrev:
Om jag har avtalat med ett företag om att de ska göra ett jobb för mig skiter jag ju i vilken lön de betalar ut till sina anställda.
Vi har avtalat ett timpris och jag är inte särskilt intresserad av att betala mer för att de anlitar någon med en högre månadslön. Det är en kostnad som företaget i så fall får hantera.
På samma vis är det inte mitt "problem" om någon av de anställda har en lägre timlön och därigenom är mer lönsam för företaget .
Så länge de gör sitt jobb korrekt och effektivt så betalar jag det vi kommit överens om.
Om det visar sig att det är en "lärling" som behöver handledning på ett vis som innebär att resultatet av bägges arbetsinsats blir lidande kommer jag givetvis inte accepterar att betala fullpris för bägge.
Men generellt så brukar ju "lärlingar" inom elektrikerskrået helt enkelt vara utbildade elektriker som jobbar under firmans egenkontrollprogram men ännu inte har nått upp till sina 1600 timmars praktik.
Det spelar egentligen ingen roll vem som dragit kabeln, det du betalar för är elektrikerns kunskaper och ansvar för installationen satm försäkring, brinner kåken ner pga en miss från deras sida så har de försäkringar som täcker det, tex jag skulle själv lätt kunna göra en rörmokares jobb, inte direkt raketforskning men om det blir läckage någonstans så blir det problem med försäkringsbolaget som står för villaförsäkringen eftersom det då inte är utfört av en fackman som har en egen försäkring.S Susanne Johansson1 skrev:
Det kan ju till och med vara så att du kommer undan billigare om lärlingen drar all el(som antagligen är yngre och flinkare) men att sen den behörige elektrikern kontrollerar arbetet.
Kan du lägga upp länkar till försäkringsvillkoren där det står att det måste vara en fackman som gör jobbet för att försäkringen ska gälla?C civilare skrev:
Jag har inte sett det i något villkor utan det brukar stå att det ska vara fackmannamässigt utfört, å det har ingenting med vem som gör jobbet.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 655 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 655 inlägg
Citeringen gäller nog VVS-biten.C civilare skrev:
Vilket man absolut får göra själv som privatperson.
Men det ska alltid vara fackmannamässigt utfört för att vara försäkringsmässigt.
Fast elinstallation täcker inga hemförsäkringar om det är "hempulat".