C Ceci skrev:
Precis och enligt reglerna får elektrikern inte betala den typen av lärling
C Ceci skrev:
Man får inte ge lön till lärlingar, de går i skolan.
Vilka dumheter! Absolut inget av det du skriver stämmer. Gudskelov har vi fortfarande avtalsfrihet i Sverige och lärlingar kan vara oavlönade eller tjäna miljonbelopp. Sluta hitta på lögner!

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Spännande tanke, men var elektrikern lärling? 🤔

Och vad var då lärlingen?
gesäll kanske ?

C carthago skrev:
gesäll kanske ?
finns gesäll i elektriker skrået?
det är väl bara målare som har det kvar?

returen returen skrev:
finns gesäll i elektriker skrået?
det är väl bara målare som har det kvar?
Finns kvar i dom flesta hantverksyrken,men inte så många som är intresserade av det längre

plåtrickard plåtrickard skrev:
Finns kvar i dom flesta hantverksyrken,men inte så många som är intresserade av det längre
målarna tycker att det är viktigt och ärofullt

R
plåtrickard plåtrickard skrev:
Bilelektriker har någ det men inte hört eller sett att elektriker har det!

B Bozzen skrev:
Korkad liknelse.
Varför är den korkad?

Om jag har avtalat med ett företag om att de ska göra ett jobb för mig skiter jag ju i vilken lön de betalar ut till sina anställda.

Vi har avtalat ett timpris och jag är inte särskilt intresserad av att betala mer för att de anlitar någon med en högre månadslön. Det är en kostnad som företaget i så fall får hantera.
På samma vis är det inte mitt "problem" om någon av de anställda har en lägre timlön och därigenom är mer lönsam för företaget .

Så länge de gör sitt jobb korrekt och effektivt så betalar jag det vi kommit överens om.

Om det visar sig att det är en "lärling" som behöver handledning på ett vis som innebär att resultatet av bägges arbetsinsats blir lidande kommer jag givetvis inte accepterar att betala fullpris för bägge.

Men generellt så brukar ju "lärlingar" inom elektrikerskrået helt enkelt vara utbildade elektriker som jobbar under firmans egenkontrollprogram men ännu inte har nått upp till sina 1600 timmars praktik.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
jbr jbr skrev:
Inte så vackert.
Avis?

S Susanne Johansson1 skrev:
En elektriker och en lärling utförde jobb hos oss. Vad ska vi betala för lärlingen?
Har fått en faktura där vi ska betala lika mycket för elektrikern som lärlingen.
Det spelar egentligen ingen roll vem som dragit kabeln, det du betalar för är elektrikerns kunskaper och ansvar för installationen satm försäkring, brinner kåken ner pga en miss från deras sida så har de försäkringar som täcker det, tex jag skulle själv lätt kunna göra en rörmokares jobb, inte direkt raketforskning men om det blir läckage någonstans så blir det problem med försäkringsbolaget som står för villaförsäkringen eftersom det då inte är utfört av en fackman som har en egen försäkring.
Det kan ju till och med vara så att du kommer undan billigare om lärlingen drar all el(som antagligen är yngre och flinkare) men att sen den behörige elektrikern kontrollerar arbetet.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
C civilare skrev:
men om det blir läckage någonstans så blir det problem med försäkringsbolaget som står för villaförsäkringen eftersom det då inte är utfört av en fackman
Känner inte igen att några sådan villkor brukar finnas.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Känner inte igen att några sådan villkor brukar finnas.
Intressant, jag har inte lusläst villkoren i min försäkring, så om kåken brinner ner och det kommer fram att man lekt elektriker själv så är det lugnt?

C civilare skrev:
tex jag skulle själv lätt kunna göra en rörmokares jobb, inte direkt raketforskning men om det blir läckage någonstans så blir det problem med försäkringsbolaget som står för villaförsäkringen eftersom det då inte är utfört av en fackman som har en egen försäkring.
Kan du lägga upp länkar till försäkringsvillkoren där det står att det måste vara en fackman som gör jobbet för att försäkringen ska gälla?

Jag har inte sett det i något villkor utan det brukar stå att det ska vara fackmannamässigt utfört, å det har ingenting med vem som gör jobbet.

• Gilla
Edvert och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
C civilare skrev:
Intressant, jag har inte lusläst villkoren i min försäkring, så om kåken brinner ner och det kommer fram att man lekt elektriker själv så är det lugnt?
Citeringen gäller nog VVS-biten.
Vilket man absolut får göra själv som privatperson.
Men det ska alltid vara fackmannamässigt utfört för att vara försäkringsmässigt.

Fast elinstallation täcker inga hemförsäkringar om det är "hempulat".

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C civilare skrev:
och det kommer fram att man lekt elektriker själv så är det lugnt?
Märklig slutsats minst sagt. Vad har straffbara gärningar med rörmokeri att göra?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rekommenderar att gå in på Elektrikerförbundet och läsa om lärling istället för att vräka ur sig en massa felaktiga påståenden.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.