M
S Susanne Johansson1 skrev:
En elektriker och en lärling utförde jobb hos oss. Vad ska vi betala för lärlingen?
Har fått en faktura där vi ska betala lika mycket för elektrikern som lärlingen.
Jag anlitade EMMA Elinstallationer i Arninge för ett par år sedan, döm om min förvåning när jag även fick betala fullt för lärlingen som inte gjorde så många knop. När jag sedan ifrågasatte fakturan så dök elektrikern upp hos mig morgonen efter kl 06:30 och röt; Was there anothing wrong with the invoice!? Stod i kallingarna och rakade mig, orkade inte bråka med polacken, men en sak är säker. Aldrig mer det företaget!

• Gilla
solofss2 och 3 till
  • Laddar…
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Då behöver man anlita en annan elektriker 😂
Experten är igång igen.

S SueCia skrev:
Experten är igång igen.
Och här har vi lärlingen. 😊

• Haha
  • Gilla
Jenpet och 16 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Och här har vi lärlingen. 😊
Har ni inte hittat ett rum än?

• Gilla
  • Ledsen
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
precis de drar med sig en lärling utan att fråga och sänker hastigheten tillsammans
Precis och enligt reglerna får elektrikern inte betala den typen av lärling som kom till mig så jobbet tar längre tid och pengarna går endast till elektrikern. Hos mig skulle de byta ett eluttag. Att betala två personer för det är helt befängt. Elektrikern hade tjänat mer oavsett eftersom det tar längre tid. Man får inte ge lön till lärlingar, de går i skolan. Lätt att hitta information om det om man googlar.

C Ceci skrev:
Man får inte ge lön till lärlingar, de går i skolan. Lätt att hitta information om det om man googlar.
Visa gärna länk till det för det stämmer inte. Du kansker tänker på praktikanter eller praoelever?

• Gilla
Kardan79 och 7 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Jag var på ett bygge där rörkrökarna var lärlingar som hade lärlingar. Provtryckningsprotokoll för golvvärmen signerades av lärlingar. Efter inflyttningen var det i snitt en lägenhet i veckan som drabbades av vattenskador. Firman återgick till sin läst, att installera värmepumpar hos gamla damer.

• Wow
  • Gilla
solofss2 och 1 till
  • Laddar…
B Bozzen skrev:
Fattar ärligt talat inte varför inställningen är att inte betala.

Skitsamma om det var en lärling.

Om lärlingen utförde arbete precis lika bra som fullbetalde elektrikern så vad spelar det då för roll.

Hur är folk funtade?
Fast frågan man kan ställa sig är kanske; hade jobbet gått lika snabbt och bra utan lärlingen? Den situationen har jag varit med om. Där lärlingen var med just för att lära sig och testa lite under överinseende av den kvalificerade.

Men nu vet vi inte detta i just detta fallet. Så svårt att veta om en räkning är skälig och skall betalas rakt av om man inte har mer fakta på bordet.

• Gilla
Janne996
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Hantverkare som inte städar är riktiga sopor
Hantverkare som inte städar är riktiga sopor.
R Rejäl skrev:
Håller med och elektrikerna brukar ligga i topp på att inte utföra just den arbetsuppgiften 😢
Mga som gnäller förstår inte att dom blir debiterade för städningen. Bästa är att fråga kunden, om man ska bara ska grovstäda
Handlar det om större entrepenader så ska vi såklart städa allt. Snickare är värst, allt satans gips och sågdamm överallt. Då är vårt kabelklipp betydligt hälsosammare.

En lärling är under utbildning och "övervakad" av den erfarne elektrikern. Oavsett om lärlingen kan anses lika kunnig som en förstaårselektriker är tiden som lärling inte förkortas. En seriös elfirma tar väl halva timpriset för lärlingar under lärlingstiden då denne går under "lärlingslön". Det hindrar inte arbetsgivaren att ge mera betalt till lärlingen om denne visar extra kvalifikationer.

• Gilla
solofss2 och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är en lärling?
Är det en elev som är ute på APL (arbetsplatsförlagt lärande)?
Är det en anställd som gör sin lärlingstid som vanligtvis är på 1600 timmar?

[länk]

[länk]
En lärling är en anställd i företaget. En APL elev är inte lärling.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Finns det anledning att klaga på det utförda jobbet?

Ni skall naturligtvis betala det som står på fakturan om inget annat avtalats i förväg.
Få se nu... vad har nu det överhuvudtaget med saken att göra?

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Och jag har för mig att elektrikerna tjänar rätt bra direkt efter sin 3-åriga gymnasieutbildning.
https://www.sef.se/medlem/kollektivavtal/

Om man tycker att 21000 spänn ungefär är bra, så varför inte... Skulle säga att det är i linje med lägstanivå i de flesta kollektivavtalen....

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Och jag har för mig att elektrikerna tjänar rätt bra direkt efter sin 3-åriga gymnasieutbildning.
Det är inte mig du behöver förklara vad en lärling är, det står ganska bra i de bägge länkarnarna.

Men sen skriver CSN om lärlingsersättning, "Du kan få lärlingsersättning från CSN om du går en gymnasial lärlingsutbildning ..."
Så jag kan förstå att vissa säger lärling om de som gör apl.

Mina söner får lärlingsersättning från CSN när de är ute på apl (bygg).

Edit:
Saxat från tidigare länk
Lärlingstiden delas i två delar
För den första perioden, 0 - 720 timmar, är lägsta lönen enligt Installationsavtalet
16 395 kr/månad (från 2024-05-01)

För den andra perioden, 721 timmar - tills dess att lärlingstiden är klar (vanligast 1 600 timmar), är lägsta lönen enligt Installationsavtalet 18 987 kr/månad (från 2024-05-01).

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.