27 198 läst · 97 svar
27k läst
97 svar
Betala för en lärling faktura elektriker
M
Måstegöraalltsjälv
Allvetare
· Stockholm
· 48 inlägg
Måstegöraalltsjälv
Allvetare
- Stockholm
- 48 inlägg
Jag anlitade EMMA Elinstallationer i Arninge för ett par år sedan, döm om min förvåning när jag även fick betala fullt för lärlingen som inte gjorde så många knop. När jag sedan ifrågasatte fakturan så dök elektrikern upp hos mig morgonen efter kl 06:30 och röt; Was there anothing wrong with the invoice!? Stod i kallingarna och rakade mig, orkade inte bråka med polacken, men en sak är säker. Aldrig mer det företaget!S Susanne Johansson1 skrev:
Precis och enligt reglerna får elektrikern inte betala den typen av lärling som kom till mig så jobbet tar längre tid och pengarna går endast till elektrikern. Hos mig skulle de byta ett eluttag. Att betala två personer för det är helt befängt. Elektrikern hade tjänat mer oavsett eftersom det tar längre tid. Man får inte ge lön till lärlingar, de går i skolan. Lätt att hitta information om det om man googlar.returen skrev:
Vad är en lärling?C Ceci skrev:
Är det en elev som är ute på APL (arbetsplatsförlagt lärande)?
Är det en anställd som gör sin lärlingstid som vanligtvis är på 1600 timmar?
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/arbetsplatsforlagt-larande-apl
https://www.sef.se/medlem/larling/anstallningsvillkor-och-lon/
Jag var på ett bygge där rörkrökarna var lärlingar som hade lärlingar. Provtryckningsprotokoll för golvvärmen signerades av lärlingar. Efter inflyttningen var det i snitt en lägenhet i veckan som drabbades av vattenskador. Firman återgick till sin läst, att installera värmepumpar hos gamla damer.
Fast frågan man kan ställa sig är kanske; hade jobbet gått lika snabbt och bra utan lärlingen? Den situationen har jag varit med om. Där lärlingen var med just för att lära sig och testa lite under överinseende av den kvalificerade.B Bozzen skrev:
Men nu vet vi inte detta i just detta fallet. Så svårt att veta om en räkning är skälig och skall betalas rakt av om man inte har mer fakta på bordet.
Krilleman skrev:Hantverkare som inte städar är riktiga sopor
Krilleman skrev:Mga som gnäller förstår inte att dom blir debiterade för städningen. Bästa är att fråga kunden, om man ska bara ska grovstädaR Rejäl skrev:
Krilleman skrev:
En lärling är under utbildning och "övervakad" av den erfarne elektrikern. Oavsett om lärlingen kan anses lika kunnig som en förstaårselektriker är tiden som lärling inte förkortas. En seriös elfirma tar väl halva timpriset för lärlingar under lärlingstiden då denne går under "lärlingslön". Det hindrar inte arbetsgivaren att ge mera betalt till lärlingen om denne visar extra kvalifikationer.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 292 inlägg
https://www.sef.se/medlem/kollektivavtal/Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Om man tycker att 21000 spänn ungefär är bra, så varför inte... Skulle säga att det är i linje med lägstanivå i de flesta kollektivavtalen....
Det är inte mig du behöver förklara vad en lärling är, det står ganska bra i de bägge länkarnarna.Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Men sen skriver CSN om lärlingsersättning, "Du kan få lärlingsersättning från CSN om du går en gymnasial lärlingsutbildning ..."
Så jag kan förstå att vissa säger lärling om de som gör apl.
Mina söner får lärlingsersättning från CSN när de är ute på apl (bygg).
Edit:
Saxat från tidigare länk
Lärlingstiden delas i två delar
För den första perioden, 0 - 720 timmar, är lägsta lönen enligt Installationsavtalet
16 395 kr/månad (från 2024-05-01)
För den andra perioden, 721 timmar - tills dess att lärlingstiden är klar (vanligast 1 600 timmar), är lägsta lönen enligt Installationsavtalet 18 987 kr/månad (från 2024-05-01).
Redigerat: