TRJBerg
B Bozzen skrev:
Korkad liknelse.
Inte alls. Helt användbart.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
TRJBerg
Man betalar för två saker: själva jobbet och kompetensen (ibland även behörigheten).
Är det fast pris och du får det ni kommit överens om (kontrakt, offert, sedvana och/eller fackmannamässigtutförande) är det bara att betala.

Är det löpande räkning anser jag att man kan kräva alla från företaget har rimlig arbetseffektivitet. Minimikrav är att det inte ska vara så att 2 personer kostar fler debiterade arbetstimmar än 1 person för samma mängd arbete.
I sammanhanget betalar du förstås också för kompetens, men det är indirekt, är det kompetent utfört så är det något du får acceptera även om "lärlingen" gjort det.

Skulle min elektriker dyka upp med en "lärling" som i stort sett bara ser på medan elektrikern gör jobbet och han sedan debiterar t ex 5 timmar för sig plus 5 timmar för "lärlingen" skulle jag ta ett allvarligt samtal med honom. Och i mitt fall skulle han förmodligen backa. (Här ute på landet tenderar man vilja ha ett bra rykte.)

Vad gäller kompetens så kan man ta advokat som exempel. Och timkostnaden reflekterar den (förväntade) kompetensen. I regel är det en och samma höga timpenning oavsett arbetsuppgift. Så anlitar du en advokat för att fylla i deklarationen etc så betalar du glatt för det. Eller så anlitar du inte advokaten och ber en kunnig kompis att hjälpa dig med det (och betalningen brukar ske via gentjänster.) Såvida inte du är smart och frågar Skatteverket vilket jag gör. Och då får du kompetens gratis.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Hur såg diskussionerna om pris/antal timmar ut innan arbetet påbörjades? Hade det varit rimligt att betala en elektriker så många timmar som ni blev debiterade?

Den enda gången jag blivit 100% nöjd med en hantverkare var när en lärling kaklade vårt kök, han fick till det på ett sätt som hans handledare sagt nog inte skulle gå samt ALLT såg helt perfekt ut (och då är jag perfektionist som normalt hittar inte bara ett utan typ 10 brister). Dessutom gick det fort.

• Gilla
MatsGyver
  • Laddar…
Vad var avtalat? Fanns det arbete för 2?
Hos oss kom elektrikern med en lärling, men mest hela tiden fick han titta på eller så gjorde lärlingen nåt som elektrikern övervakade. Vi betalade inte en krona utan fick till och med avdrag på fakturan för lärlingen eftersom det tagit tid att ha med honom.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Susanne Johansson1 skrev:
En elektriker och en lärling utförde jobb hos oss. Vad ska vi betala för lärlingen?
Har fått en faktura där vi ska betala lika mycket för elektrikern som lärlingen.
Fråga om lärlingen har samma lön som elektrikern.

C Ceci skrev:
Man får inte ge lön till lärlingar, de går i skolan
Nej det stämmer faktiskt inte...
Jag är plåtslagare, mina lärlingar behöver 6800 timmar för att bli fullbetalda..
Tycker nog du ska googla vad lärling betyder åxå...
Alla hantverksyrken har lärlingar ,
Nuförtiden är det vanligaste att man läser en utbildning på gymnasiet...

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
S Susanne Johansson1 skrev:
Har fått en faktura där vi ska betala lika mycket för elektrikern som lärlingen.
Bra för er att ni bara behöver betala lärningslön för en utbildad elektriker!

• Haha
Kardan79
  • Laddar…
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Och här har vi lärlingen. 😊
Vackert :)

S SueCia skrev:
Experten är igång igen.
Inte så vackert.

Krilleman Krilleman skrev:
Hantverkare som inte städar är riktiga sopor.
Så du vill betala elektrikertimpenning för någon som städar ?

• Arg
  • Gilla
solofss2 och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Det beror på vad man menar med att städa.

En bra elektriker samlar upp kabelskal etc under arbetets gång i tex kartong istället för att slänga det på golvet.

• Gilla
solofss2 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
GlennB GlennB skrev:
Att ha ordning och reda omkring sig när man arbetar gör allt så mycket mer effektivt och en bättre slutprodukt.

Tar inte många minuter att få till detta.

En annan gyllene regel är att alltid bära med sig något ut när man går till bilen.
Det verkar väldigt många ha glömt bort.

Sunt förnuft helt enkelt.

• Gilla
solofss2 och 4 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Sunt förnuft helt enkelt.
Det försvann tyvärr när telefonerna blev smarta..

• Haha
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
En smart elektriker ber att få låna sop eller dammsugare för att städa, då kommer kunden i 99% av fallen säga att dom kan sköta städningen. Då plockar man med sig dom största bitarna och kunden tycker att det var en mycket trevlig hantverkare.

• Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
Det är min erfarenhet också från min korta elektrikersejour på 90-talet.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.