R Rejäl skrev:
Jaha så det vart inte ett Nej längre!
Ja många med oss har inte tid med vissa som sätter det i system utan vi lämnar då över det till inkasso och därefter är det många som betalar och ursäktar sig, men det är ju som sagt innan att bestrider man inkasso kravet så går det vidare och inkasso kan ingett annat än att lämna det till kronofogden..
Det är fortfarande ett nej.
En sakligt bestriden faktura får inte inkassoföretaget ställa fortsatta betalningskrav på direkt till kunden. Det enda som får kommuniceras är att man nu har för avsikt att skicka ärendet till kronofogden om betalning trots allt inte sker.

En bestridan som inte är saklig är inte en bestridan. Att den är saklig betyder inte att man har rätt i sin bestridan utan enbart att denna innehåller vad man bestrider och varför.

Det är så uppenbart att jag tyckte det inte var värt att nämna.

R
D daniel1973 skrev:
Det är fortfarande ett nej.
En sakligt bestriden faktura får inte inkassoföretaget ställa fortsatta betalningskrav på direkt till kunden. Det enda som får kommuniceras är att man nu har för avsikt att skicka ärendet till kronofogden om betalning trots allt inte sker.
Vart får du detta ifrån har du någon källa?
För jag hävdar och vi har skickat bestridna fakturor till inkasso som i sin tur har skickat inkassokrav till vår kund..

Lawline skriver såhär:

Det finns inget hinder mot att lämna över en bestriden faktura till ett inkassobolag, som då skickar ett inkassokrav till kunden.

https://lawline.se/answers/gar-det-...en-faktura-trots-att-kunden-har-bestridit-den

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vart får du detta ifrån har du någon källa?
För jag hävdar och vi har skickat bestridna fakturor till inkasso som i sin tur har skickat inkassokrav till vår kund..

Lawline skriver såhär:

Det finns inget hinder mot att lämna över en bestriden faktura till ett inkassobolag, som då skickar ett inkassokrav till kunden.

[länk]
Det strider mot god sed vilket återfinns i inkassolagen.

Detta gäller när inkasso fått bestridan. Inte när det bestrids redan innan ärendet hamnar hos inkasso.
Får jag ett inkassokrav och jag bestrider det får inte inkassoföretaget skicka nya betalningskrav på samma faktura utan är då hänvisad till kronofogden.

Du kan lära dig mer hos Finansinspektionen.
Jag har dock en känsla av att du inte vill lära dig utan är bara ute efter att vara besvärlig.

https://www.fi.se/sv/konsumentskydd/inkasso/fragor-och-svar/

E EyEr0n skrev:
Varför tror du att du ska få jobb utfört gratis?

Om du ber någon komma hem till dig och utföa ett jobb så bör man ju rimligtvis förstå att det är kopplat någon form av kostnad till.
Om man vill ha ett jobb utfört är det vanligt att man vill ha en offert för utförandet. Det skall man inte behöva betala för.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
D daniel1973 skrev:
Det strider mot god sed vilket återfinns i inkassolagen.

Detta gäller när inkasso fått bestridan. Inte när det bestrids redan innan ärendet hamnar hos inkasso.
Får jag ett inkassokrav och jag bestrider det får inte inkassoföretaget skicka nya betalningskrav på samma faktura utan är då hänvisad till kronofogden.

Du kan lära dig mer hos Finansinspektionen.
Jag har dock en känsla av att du inte vill lära dig utan är bara ute efter att vara besvärlig.

[länk]
Men nu pratar du om två inkassokrav för samma fodran! Det har jag inte nämt i mina diskussioner med dig utan en bestriden faktura som lämnas över till inkasso är det som har diskuterats..
Men ok då är vi överens..

Återigen så har ingett i det jag har skrivit varit felaktigt så förstår inte vad det är jag ska lära mig?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bernt_Karlsson skrev:
Om man vill ha ett jobb utfört är det vanligt att man vill ha en offert för utförandet. Det skall man inte behöva betala för.
Om det är praxis i den branschen och på den orten med gratis offert så är det gratis.

En undersökning av vad som behöver göras är dock inte alltid att räkna som offertförfrågan.

Jämför med en bilverkstad som tar betalt för att utreda behövd reparation.

Stalltipset med all kontakt med företag är att alltid utan undantag fråga vad det kostar.
Alltid!

R Rejäl skrev:
Men nu pratar du om två inkassokrav för samma fodran! Det har jag inte nämt i mina diskussioner med dig utan en bestriden faktura som lämnas över till inkasso är det som har diskuterats..
Men ok då är vi överens..

Återigen så har ingett i det jag har skrivit varit felaktigt så förstår inte vad det är jag ska lära mig?
Nej, nu väljer du att misstolka igen. Märkligt.

Har inkassoföretaget mottagit en saklig bestridan så är dom förhindrade enligt inkassolagens krav på god sed att fortsätta ställa betalningskrav direkt till kunden.

Hur kan detta vara oklart?

Istället driver inkassoföretaget det hos kronofogden på fakturautställarens uppdrag.

Detta sker ofta helt automatiskt och många företag upplever nog att ”dom skickar till inkasso så driver dom in pengarna”.
Sett ur den betalningsdkyldiges perspektiv blir det annat då dom efter inkassoföretagets bekräftelse om mottagen bestridan inte hör mer av inkassoföretaget.

R
D daniel1973 skrev:
Nej, nu väljer du att misstolka igen. Märkligt.
Men snälla läs vad lawline skriver, och är det någon som misstolkar så är det du…

”Det finns inget hinder mot att lämna över en bestriden faktura till ett inkassobolag, som då skickar ett inkassokrav till kunden.

Dock ska ett inkassobolag egentligen inte skicka ut ett inkassokrav om bolaget vet att kunden har bestridit betalningsskyldigheten på "saklig grund". För att bestridandet ska anses vara på "saklig grund" krävs att det finns sannolika skäl för att betalningskravet inte är lagligt eller framstår som obefogat.

Vanligtvis undersöker inkassobolag inte betalningskravet innan kunden bestrider det, varför inkassobolagen vanligtvis saknar anledning att ifrågasätta riktigheten av skulden eller känna till att den har bestridits på saklig grund. Ett inkassobolag har därför i praktiken ofta rätt att skicka ut sådana krav.

Det går med andra ord att skicka inkassokrav på en faktura, trots att kunden har bestridit den.”

https://lawline.se/answers/gar-det-...en-faktura-trots-att-kunden-har-bestridit-den
D daniel1973 skrev:
Har inkassoföretaget mottagit en saklig bestridan så är dom förhindrade enligt inkassolagens krav på god sed att fortsätta ställa betalningskrav direkt till kunden.
Har aldrig påstått annat..
D daniel1973 skrev:
Istället driver inkassoföretaget det hos kronofogden på fakturautställarens uppdrag.
Ja dom lämnar över det till kronofogden.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men snälla läs vad lawline skriver, och är det någon som misstolkar så är det du…

”Det finns inget hinder mot att lämna över en bestriden faktura till ett inkassobolag, som då skickar ett inkassokrav till kunden.

Dock ska ett inkassobolag egentligen inte skicka ut ett inkassokrav om bolaget vet att kunden har bestridit betalningsskyldigheten på "saklig grund". För att bestridandet ska anses vara på "saklig grund" krävs att det finns sannolika skäl för att betalningskravet inte är lagligt eller framstår som obefogat.

Vanligtvis undersöker inkassobolag inte betalningskravet innan kunden bestrider det, varför inkassobolagen vanligtvis saknar anledning att ifrågasätta riktigheten av skulden eller känna till att den har bestridits på saklig grund. Ett inkassobolag har därför i praktiken ofta rätt att skicka ut sådana krav.

Det går med andra ord att skicka inkassokrav på en faktura, trots att kunden har bestridit den.”

[länk]

Har aldrig påstått annat..

Ja dom lämnar över det till kronofogden.
Du väljer att fortsätta missförstå…

Vad betyder nu detta?
”Dock ska ett inkassobolag egentligen inte skicka ut ett inkassokrav om bolaget vet att kunden har bestridit betalningsskyldigheten på "saklig grund".”.

Jo det betyder att dom inte får men vissa bolag bryter ibland mot god sed och skickar ut det ändå.

Har inkassoföretaget kännedom om att en saklig bestridan är gjord får dom alltså inte skicka inkassokrav och då inte heller ta ut inkassoavgift.

Istället skall det drivas genom kronofogden.
Allt annat är fel och inte tillåtet.

Sedan finns det säkert inkassobolag som jobbar olagligt och det är inte sällan man läser om att FI har anmärkningar på inkassobolag.

Vi är alltså tillbaka på att en bestriden faktura inte kan hanteras som inkasso.

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
D daniel1973 skrev:
Du väljer att fortsätta missförstå…

Vad betyder nu detta?
”Dock ska ett inkassobolag egentligen inte skicka ut ett inkassokrav om bolaget vet att kunden har bestridit betalningsskyldigheten på "saklig grund".”.

Jo det betyder att dom inte får men vissa bolag bryter ibland mot god sed och skickar ut det ändå.

Har inkassoföretaget kännedom om att en saklig bestridan är gjord får dom alltså inte skicka inkassokrav och då inte heller ta ut inkassoavgift.

Istället skall det drivas genom kronofogden.
Allt annat är fel och inte tillåtet.

Sedan finns det säkert inkassobolag som jobbar olagligt och det är inte sällan man läser om att FI har anmärkningar på inkassobolag.

Vi är alltså tillbaka på att en bestriden faktura inte kan hanteras som inkasso.
Nej det är du som inte fattar! saxa inte ur delar utan läs hela skrivelsen ifrån lawline..
Vad står det i slutet?

R Rejäl skrev:
Nej det är du som inte fattar! saxa inte ur delar utan läs hela skrivelsen ifrån lawline..
Vad står det i slutet?
Du väljer att inte förstå.

Läs hela lawlines svar.
Läs även informationen på Intrum Justitias hemsida.

Läs och förstå eller skit i det.
Din ignoransnivå är inget jag ligger sömnlös över.

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
D daniel1973 skrev:
Du väljer att inte förstå.

Läs hela lawlines svar.
Läs även informationen på Intrum Justitias hemsida.

Läs och förstå eller skit i det.
Din ignoransnivå är inget jag ligger sömnlös över.
O du tror att jag ligger sömnlös för din okunskap😴
Du klarar ju inte ens läsa hela meningar😂

Redigerat:
R Rejäl skrev:
O du tror att jag ligger sömnlös för din okunskap😴
Du klarar ju inte ens läsa hela meningar😂
”Det går med andra ord att skicka inkassokrav på en faktura, trots att kunden har bestridit den.”

Du kan skicka inkassokrav till inkassoföretag men dom kan inte skicka kravet vidare till kunden och debitera avgifter etc.

Det enda dom kan göra är att lämna över ärendet till fogden. Innan ärendet är avgjort av kronofogden/tingsrätten blir det ingen kontakt mellan inkassoföretag och kund.
Detta då det strider mot god sed vilket regleras i inkassoföretaget.

Förstår du nu?
Eller väljer du att inte förstå igen?

Z Zippi skrev:
Krypgrundsavfuktare.
Vad gör man när man testkör en sån? Vad testar man?

• Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
R
D daniel1973 skrev:
”Det går med andra ord att skicka inkassokrav på en faktura, trots att kunden har bestridit den.”
Helt rätt alltså när en kund bestrider en faktura till företaget så kan företaget lämna över ärendet till inkasso..
D daniel1973 skrev:
Du kan skicka inkassokrav till inkassoföretag men dom kan inte skicka kravet vidare till kunden och debitera avgifter etc.
Här blandar du ihop det nåt fruktansvärt företaget som äger fordran skickar ingett inkassokrav till ett inkassoföretag..
Ser att du inte har någon verklighetsförankring i dina resonemang och det är som det är..
Men du får tro vad du vill jag kommer inte att försöka få dig att förstå något mer, då du uppenbart inte kan/förstår gången…

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.