14 598 läst · 107 svar
15k läst
107 svar
Bestridande faktura
Du har inte fel , jag läste med ögonen i kors, eller rättare sagt bara första raden.R Rejäl skrev:
Du skrev: Tror att du har fel man kan driva via inkasso och kronofogden med deras procedurer.... Här slutade jag läsa, och tolakde attd u ahde skrivit att man visst kan driva på med inkasso och kronofogden. Vilekt bara funkar fram tills det finns ett bestridande. Om det gäller privatperson eller företag har ingen betydelse.
Är det inte det Rejäl skriver, om än lite otydligt formulerat? (Snubblade själv lite på den i mitt svar ). Man kan gå via Inkasso och kronofogden, men bestrider man så är det tingsrätten som avgör.returen skrev:
Det missvisande är väl att Rejäl skriver "så fortsätter man bestrida" så är det rätten som avgör. Vilket man kan tolka som att det kan skicks multipla krav med betridande emellan. Det kan man inte. Inkasso spelar ingen större roll vad dom gör, för dom kan i princip bara skicka en påminnelse med påminnelsevgift, sen en med inkssoavgift, därefter slutar deras verktyg, och dom måste lämna över till KF som faktiskt har lite mandat att göra något överhuvudtaget.
Så i praktiken kan man göra ett bestridande 1. Till företaget. Företaget struntar i det och skickar till Inkasso utan att inkassoboalget vet om det (för i så fall bör dom inte skicka ut inkasso, men inte olagligt), .
Här skickar man bestridande 2, inkassobolaget kan inte längre fortsätta ställa krav, men dom kan fortfarande skica det till KF på sin uppdragsgiavres begäran. Här skickar man sitt 3e bestridande. Om det är ett korrekt bestridande som inte saknar grund, så komemr Kronofogden inte fortsätta utan att det först avgörs i Tingsrätten, om det skall prövas beslutas av utstälalren av fakturan och ingen annan.
Fast här framkommer väl bara attd e brutit mot god etik genom att de skickat ett inakassomeddelande efter att dom meddelat att dom inte skulle hanterad et vidare. Detta är den sprinagnde punkten. Inte att det avr två inkassobrev i sig, vilekt det sen visade sig attd et avr, om jag tolakt det rätt. Viktigt att dessutom se attd etta ahndlar om etiska regler, inte lag. Det är väldigt stor skilland. Det framgår dessutom attd et i sak inte är fel att skicka inkasso även vid ett ebstridande, om det kan ses som ogrundad.returen skrev:
Ja jag har aldrig sagt något annat än att rätten avgör om det bestrids hela vägen..M mojjen skrev:Är det inte det Rejäl skriver, om än lite otydligt formulerat? (Snubblade själv lite på den i mitt svar ). Man kan gå via Inkasso och kronofogden, men bestrider man så är det tingsrätten som avgör.
Det missvisande är väl att Rejäl skriver "så fortsätter man bestrida" så är det rätten som avgör. Vilket man kan tolka som att det kan skicks multipla krav med betridande emellan. Det kan man inte. Inkasso spelar ingen större roll vad dom gör, för dom kan i princip bara skicka en påminnelse med påminnelsevgift, sen en med inkssoavgift, därefter slutar deras verktyg, och dom måste lämna över till KF som faktiskt har lite mandat att göra något överhuvudtaget.
Så i praktiken kan man göra ett bestridande 1. Till företaget. Företaget struntar i det och skickar till Inkasso utan att inkassoboalget vet om det (för i så fall bör dom inte skicka ut inkasso, men inte olagligt), .
Här skickar man bestridande 2, inkassobolaget kan inte längre fortsätta ställa krav, men dom kan fortfarande skica det till KF på sin uppdragsgiavres begäran. Här skickar man sitt 3e bestridande. Om det är ett korrekt bestridande som inte saknar grund, så komemr Kronofogden inte fortsätta utan att det först avgörs i Tingsrätten, om det skall prövas beslutas av utstälalren av fakturan och ingen annan.
Vi har gått vägen ifrån påminnelse till inkasso (externt inkassobolag) man kan förvisso driva inkasso själv med om jag inte har fattat det helt fel? för många sätter det i system att inte betala förräns man sätter igång processen sedan om någon motsätter sig inkasso, kronofogden så går det till rätten som avgör ifall man driver det hela vägen..
Medlem
· västra götaland
· 75 inlägg
Som jag ser det.
1. Arbete har beställts. Hembesök somt provkörning av utrustning.
Detta har även utförts.
2. Inget pris har avtalats.
Det har inte heller avtalats om att det är kostnadsfritt.
Enligt konsumenttjänstlagen 36 § skall priset om inget pris avtalats vara skäligt.
Är arbetet enbart att upprätta en offert ska det enligt 37 § vara gratis om det i branschen är normalt med gratis offerter.
3.
En faktura som bestridits får inte inkassoföretagen hantera då det strider mot reglerna om god sed som Finansinspektionen ställer.
Istället är det kronofogden som gäller och där finns inga beloppsgränser nedåt.
I princip kan en skuld på 1kr bfhandlas i tingsrätten.
Konsumenttjänstlagen
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.
37 § Har konsumenten uppdragit åt näringsidkaren att företa enbart förberedande undersökning för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten inte skyldig att betala för undersökningen, om han på grund av sedvana inom branschen eller i övrigt har haft skäl att anta att undersökningen skulle göras utan ersättning.
1. Arbete har beställts. Hembesök somt provkörning av utrustning.
Detta har även utförts.
2. Inget pris har avtalats.
Det har inte heller avtalats om att det är kostnadsfritt.
Enligt konsumenttjänstlagen 36 § skall priset om inget pris avtalats vara skäligt.
Är arbetet enbart att upprätta en offert ska det enligt 37 § vara gratis om det i branschen är normalt med gratis offerter.
3.
En faktura som bestridits får inte inkassoföretagen hantera då det strider mot reglerna om god sed som Finansinspektionen ställer.
Istället är det kronofogden som gäller och där finns inga beloppsgränser nedåt.
I princip kan en skuld på 1kr bfhandlas i tingsrätten.
Konsumenttjänstlagen
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.
37 § Har konsumenten uppdragit åt näringsidkaren att företa enbart förberedande undersökning för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten inte skyldig att betala för undersökningen, om han på grund av sedvana inom branschen eller i övrigt har haft skäl att anta att undersökningen skulle göras utan ersättning.
Nej det handlar inte om etiska regler. Det handlar om att följa god inkassosed vilket är ett lagkrav. Läs 4 § i inkassolagen.M mojjen skrev:Fast här framkommer väl bara attd e brutit mot god etik genom att de skickat ett inakassomeddelande efter att dom meddelat att dom inte skulle hanterad et vidare. Detta är den sprinagnde punkten. Inte att det avr två inkassobrev i sig, vilekt det sen visade sig attd et avr, om jag tolakt det rätt. Viktigt att dessutom se attd etta ahndlar om etiska regler, inte lag. Det är väldigt stor skilland. Det framgår dessutom attd et i sak inte är fel att skicka inkasso även vid ett ebstridande, om det kan ses som ogrundad.
Som jag uppfattat det så är det helt okej att skicka en bestriden faktura till inkasso. Annars skulle det ju vara väldigt enkelt att bestrida alla småfakturor eftersom jag tro att få vill dra det till rätten för småpengar. Så här säger Finansinspektionen:
https://www.fi.se/sv/konsumentskydd/inkasso/fragor-och-svar/#bestridit
https://www.fi.se/sv/konsumentskydd/inkasso/fragor-och-svar/#bestridit
Medlem
· västra götaland
· 75 inlägg
Nej, en bestriden faktura skickas till kronofogden eftersom inkassoföretag inte hanterar detta.panodil skrev:
Dom får helt enkelt inte fortsätta att kräva betalt för en bestriden faktura.
Däremot hanterar inkassoföretaget kontakten med kronofogden på företagets uppdrag.
Ja det är helt ok, vi och många med oss går den vägen då många sätter det i system att motsätta sig utan giltiga skäl och tror sig komma undan..panodil skrev:
Vart hittar du detta? För vi har ett bolag som vi gör detta igenom när våra kunder har strulat och ingen har motsatt sig det..D daniel1973 skrev:
Vad jiddrar du om som vanligt kommer du in utan att ha något vettigt faktabaserat eller för den delen något som för tråden vidare utan bara dina personliga spydigheter!!!G gaidin skrev:
Medlem
· västra götaland
· 75 inlägg
Förutsättningen är naturligtvis att bestridandet är sakligt. Att rutinmässigt bestrida utan att anföra varför är ingen saklig bestridan.R Rejäl skrev:
Men det spelar liten roll i slutändan då inkassoföretaget hjälper till att dra det vis fogden.
Många företag upplever det nog som att dom skickar fakturan till inkasso och sedan sköter dom det.
En bra beskrivning finns här:
https://svenskinkasso.se/inkassoatgarder-efter-bestridande/
Jaha så det vart inte ett Nej längre!D daniel1973 skrev:Förutsättningen är naturligtvis att bestridandet är sakligt. Att rutinmässigt bestrida utan att anföra varför är ingen saklig bestridan.
Men det spelar liten roll i slutändan då inkassoföretaget hjälper till att dra det vis fogden.
Många företag upplever det nog som att dom skickar fakturan till inkasso och sedan sköter dom det.
En bra beskrivning finns här:
[länk]
Ja många med oss har inte tid med vissa som sätter det i system utan vi lämnar då över det till inkasso och därefter är det många som betalar och ursäktar sig, men det är ju som sagt innan att bestrider man inkasso kravet så går det vidare och inkasso kan ingett annat än att lämna det till kronofogden..