1 423 läst · 13 svar
1k läst
13 svar
Bestrida faktura eller betala del av?
Jag har en försäkringsskada på ett fordon som reparerats av ett företag som jag valde själv. Jag tycker inte att det blev bra och har varit i kontakt med firman om detta och även sänt dem bilder på vad som avviker från hur det ska vara. Firman har svarat mig lite nonchalant och inte brytt sig så mycket. Nu har jag en faktura från dem på en rätt saftig självrisk och jag funderar lite på hur jag ska göra med den, eftersom den enda påtryckning jag har är att hålla inne pengar? Fordonet är ju lagat så till vida att det är fullt körbart igen så jag står i valet hur jag ska göra med fakturan, känslan är att betalar jag fullt så kommer inget mer att hända. Här behöver jag lite råd och tips hur jag ska ta mig an detta och vad jag ska meddela firman mer utöver det jag redan gjort.
Är det ett försäkringsärende där försäkringsbolaget godkänt verkstaden så be dom driva detta. Eller hur är upplägget?
Du skriver saftig självrisk, den borde ju inte vara högre än avtalet med försäkringsbolaget.
Du ska iaf inte betala om du inte är nöjd.
Du skriver saftig självrisk, den borde ju inte vara högre än avtalet med försäkringsbolaget.
Du ska iaf inte betala om du inte är nöjd.
Ja, det är ett försäkringsärende och tyvärr hade jag inte koll på hur stor sjävrisken var. Det känns inte som att försäkringsbolaget har något mer med detta att göra, de har godkänt firmans offert och det är ju till firman jag ska betala självrisken.
Hur gammal är bilen och vad är det för typ av skada?
Är det så att bilen är hyfsat ny och det är en vagnskada som går under vagnskadegarantin ?
I så fall är du troligen körd och behöver betala den självrisken.
Det är nämligen så att din försäkring inte täcker skador som går via vagnskadegarantin. Den står eg biltillverkaren för och det är tillverkaren som sätter vad de vill att det ska vara för självrisk på vagnskadegarantin.
Och nej du kan inte tecka en separat vagnskadeförsäkring med lägre självrisk om det finns vagnskadegaranti.
Been there , done that! Svurit som satan och köper därvid aldrig en ny bil med vagnskadegaranti igen
Och ja det är till verkstaden man betalar självrisken
Är det så att bilen är hyfsat ny och det är en vagnskada som går under vagnskadegarantin ?
I så fall är du troligen körd och behöver betala den självrisken.
Det är nämligen så att din försäkring inte täcker skador som går via vagnskadegarantin. Den står eg biltillverkaren för och det är tillverkaren som sätter vad de vill att det ska vara för självrisk på vagnskadegarantin.
Och nej du kan inte tecka en separat vagnskadeförsäkring med lägre självrisk om det finns vagnskadegaranti.
Been there , done that! Svurit som satan och köper därvid aldrig en ny bil med vagnskadegaranti igen
Och ja det är till verkstaden man betalar självrisken
Det var en hög självrisk för byte av en ruta. Brukar ju normalt ligga på 1000kr. Men är du inte nöjd så vänd dig till försäkringsbolaget. Dom får ta det med firman. Dom större försäkringsbolagen har ju besiktningsmän som kan titta på det och ser det inte bra ut så får verkstaden göra om det.
Har själv haft problem med en bil och ett lackjobb som inte blev bra, men då fick försökringsbolaget verkstaden att göra om jobbet.
Har själv haft problem med en bil och ett lackjobb som inte blev bra, men då fick försökringsbolaget verkstaden att göra om jobbet.
Självrisken för rutbyte beror på försäkringsbolag, brukar vara 1500-4000kr. T.ex. Volvia och Renualt har 1600kr.
Moderna Försäkringar och motormännen tar upp till 35% av arbete+material. Ett rutbyte på en modern bil kostar 10000-50000kr....
En kollega byte vindruta på en Kia hos en Kia verkstad. Dom monterade en "piratruta" passformen var så dålig att limmet släppte efter en vecka så det fick dom backjobb på.
Moderna Försäkringar och motormännen tar upp till 35% av arbete+material. Ett rutbyte på en modern bil kostar 10000-50000kr....
En kollega byte vindruta på en Kia hos en Kia verkstad. Dom monterade en "piratruta" passformen var så dålig att limmet släppte efter en vecka så det fick dom backjobb på.
Redigerat:
Alltid svårt med reklamationer om motparten inte bryr sig, men ofta har man inte pratat med firman i sig, utan man har haft otur med en person som representerat firman i ärendet. Lyckas man få tag i en annan person kan det låta annorlunda från samma firma.
Jag hade parkeringsskada bak (smitning) som jag lämnade in för och fick en tydlig nyansskillnad på lacken. Nyansskillnader blir det alltid men jag hävdade denna var för stor. Pratade med personen i kassan två gånger men fick sedan chefen för lackverkstaden att komma ut och titta på bilen utomhus. Frågade då öppenhjärtigt att "jag vet att det blir en nyansskillnad, men menar du att det här är det bästa ni kan göra?" "Han svarade då, nä, vi kan bättre" och efter det tog de in bilen igen och det blev markant bättre. Så får du någon som gör jobbet och inte bara står i kassan att titta på bilen och visa vad du tycker är dåligt så kan de ju vilja åtgärda lite av sin yrkesstolthet.
Ett rutbyte för mig kostar 1800kr i självrisk (länsförsäkringar), 1000kr lät lågt och 5500 kr lät väldigt högt.
Jag hade parkeringsskada bak (smitning) som jag lämnade in för och fick en tydlig nyansskillnad på lacken. Nyansskillnader blir det alltid men jag hävdade denna var för stor. Pratade med personen i kassan två gånger men fick sedan chefen för lackverkstaden att komma ut och titta på bilen utomhus. Frågade då öppenhjärtigt att "jag vet att det blir en nyansskillnad, men menar du att det här är det bästa ni kan göra?" "Han svarade då, nä, vi kan bättre" och efter det tog de in bilen igen och det blev markant bättre. Så får du någon som gör jobbet och inte bara står i kassan att titta på bilen och visa vad du tycker är dåligt så kan de ju vilja åtgärda lite av sin yrkesstolthet.
Ett rutbyte för mig kostar 1800kr i självrisk (länsförsäkringar), 1000kr lät lågt och 5500 kr lät väldigt högt.
Det är firmans ägare och utförare av jobbet jag pratat med och försäkringen är en typ av entusiastförsäkring, jag hade inte reflekterat alls över att självrisken var 35%. Men det tar jag lärdom av och tar annan försäkring nästa gång, men måste få ordning på detta först.Hemingway skrev:
Alltid svårt med reklamationer om motparten inte bryr sig, men ofta har man inte pratat med firman i sig, utan man har haft otur med en person som representerat firman i ärendet. Lyckas man få tag i en annan person kan det låta annorlunda från samma firma.
- Bestrid fakturan och reklamera jobbet. Oavsett om det är ett försäkringsärende med självrisk eller ej så handlar det om ett företag som utfört en tjänst åt dig som ska hålla en viss nivå.
- Informera försäkringsbolaget. De får faktura på resten av beloppet och bör naturligtvis få veta att en firma de godkänt som kvalificerad att utföra reparationer å deras vägnar inte sköter sig.
Försäkringsbolaget har också mycket större påtryckningsmedel eftersom de betalar merparten och potentiellt är en stor förmedlare av kunder till verkstaden.
Se till att ha dokumentation i form av bilder och annat på det undermåliga arbetet.
Är det en någorlunda vettig ägare kommer denne backa och åtgärda problemen om du förmedlar detta eftersom denne inte vill tappa businessen de får av försäkringsbolaget. Är det en mindre vettig kan du behöva få hjälp att reklamera, och via försäkringsbolaget hänvisas till en annan verkstad för nytt byte av ruta.
- Informera försäkringsbolaget. De får faktura på resten av beloppet och bör naturligtvis få veta att en firma de godkänt som kvalificerad att utföra reparationer å deras vägnar inte sköter sig.
Försäkringsbolaget har också mycket större påtryckningsmedel eftersom de betalar merparten och potentiellt är en stor förmedlare av kunder till verkstaden.
Se till att ha dokumentation i form av bilder och annat på det undermåliga arbetet.
Är det en någorlunda vettig ägare kommer denne backa och åtgärda problemen om du förmedlar detta eftersom denne inte vill tappa businessen de får av försäkringsbolaget. Är det en mindre vettig kan du behöva få hjälp att reklamera, och via försäkringsbolaget hänvisas till en annan verkstad för nytt byte av ruta.
Jag har precis varit i din sits.K Kurtivan skrev:
Att innehålla betalningen är ditt enda påtryckningsmedel.
1. Du måste Reklamera jobbet skriftligen till firman där du specificerar vad du inte är nöjd med samt tydligt meddelar att du kommer att innehålla betalning för självrisken tills firman har åtgärdat problemet och därmed utfört ett fullgott arbete. Om de inte åtgärdar får du gå vidare till ARN.
2. Kontakta Försäkringsbolaget, gärna ansvarig chef för fordonsskador och förklara läget. Be även dem att innehålla betalning.
Förhoppningsvis löser det sig.
Lycka till!
Klicka här för att svara
Tjänster
Populärt i forumet
-
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Juridik -
Grannen ska sälja. Hur/när ska jag säga att uppfart är över gränsen?
Juridik -
Dolda fel-avslag, hur gå vidare?
Juridik -
Kommunalt vatten och avlopp med läckage och räkning på 30 000 kr
Juridik -
Önskar tips för att värdera lösöre i välfyllt garage(dödsbo).
Juridik