63 171 läst · 222 svar
63k läst
222 svar
Bestrida eller betala under protest? (Telia fast bredband via mobilnätet)
Bittorrent är både ett protokoll och en klient som implementerar protokollet.A AndersS skrev:Finns den kvar, var väl 15-20 år sedan jag använde den, man laddade ned filmer som var filmad i biosalong av dålig kvalie.
Jag skulle testa och köra med befintlig installation. Huvudsaken är att du blir nöjd med hur det fungerar och framför allt är stabilt. Och skulle det vara problem då söka efter orsaken.![]()
Själva protokollet används idag i alla möjliga sammanhang och står för enorma mängder trafik på internet. Både som rena nerladdningstjänster och inbakade i andra applikationer för att sköta exempelvis uppdateringar och installationer.
Det går säkert att ladda ner salongsfilmad video via det även idag, men det hör nog till undantagen
-n count Number of echo requests to send.globaljuggler skrev:
Kolla även om du får paketförluster. Enklaste är nog att öppna ett terminalfönster och använda kommandot ping. På windows tror jag du kan skriva 'ping -n 1000 8.8.8.8' [enter].
Då kommer din dator att skicka 1000 ping-förfrågningar till googles dns-server.
Får du en hög andel paketförluster där tror jag det kan vara skäl nog att fundera på alternativa placeringar av din antenn.
-l size Send buffer size. (alltså storleken på paketet)
Om du vill testa den "värsta" formen av trafik så ska du testa något som kör TCP och inte ping (ICMP), men i avsaknad av riktigt enkla metoder för det i Windows är ping OK. Det du kan fundera på är att försöka skicka paket av maxstorlek. Små paket (få bytes data) kan "slinka igenom" även om det är vissa typer av störningar. Nu tror jag kanske inte att du har några enorma problem men jag skulle ändå ha testat så här och kört jobbet varje timme (i någon form av schemaläggare):
ping -n 3500 -w 1 -s 1472 1.1.1.1
-n 3590 gör att den håller på 3590 sekunder plus eventuell väntetid. Om föregående timmes jobb inte är riktigt färdigt när nästa ska starta kan vissa schemaläggare tycka att nästa jobb inte ska startas så då blir det nästan en timmes glapp till nästa jobb.
-w 1 begränsar väntetiden till timeout till 1 sekund (fast min Windows 10 säger -w timeout Timeout in milliseconds to wait for each reply. Det fungerar dock med värdet 1 också).
-s 1472 är det intressanta. Det gör att ett IP-paket med den (på Internet) maximala storleken 1500 bytes skapas. Det kan ibland påvisa problem som inte upptäcks med normala 32 bytes data.
Cloudflares IP 1.1.1.1 brukar svara snabbare än 8.8.8.8, annars ingen skillnad.
/Fredrik
Det är nog ganska väntat. Masten du är kopplad till är lastad så fler konkurrerar om kapaciteten. Vissa blir vansinniga för att det ens varierar, andra tycker att det fungerar för dem.P pmd skrev:
En kommentar på att din flaskhals (vid din normala datorplats) är WiFi-kapaciteten: Om WiFi-signalen är lägre än nära optimal så blir den känsligare för störningar också. Det är inte bara kapaciteten som sjunker. Om du börjar få problem kan du ha detta i åtanke.
En motsvarande ping med stora paket till din router parallellt med pingen mot Internet kan avslöja om det är WiFi-länken som krånglar eller FWA:n.
Vi har samma problem , blev utlovad 30-100 . Fick göra en felanmälan redan efter 3 dagar. När det är regnigt och blåsigt i princip ingen mottagning. Har fått en kompensation i form av ett 4 g modem för surf och detta ger mycket starkare signal även vid dåligt väder. Har varit i kontakt med Telia flertalet gånger för att få en tekniker ut till oss. Nu idag får jag vet att de inte kan göra något mer än att vi får betala för bas (2-30) Detta är orimligt och vi kopplade bort ADSL , kanske det sämsta vi gjort nu.
Säljaren fick sin bonus och gav oss en mycket dålig anslutning.....
I ivp skrev:Hej, Vi kommer att bestrida vår faktura och även installationsavgiften. Bredbandet fungerar i princip bara vid vindstilla och "bra" väder
mvh Ann
Funderar på att bestrida fakturan från Telia jag fått för installation av "fast bredband via mobilnätet". Tjänsten håller inte vad de lovat, de verkar inte ha någon teknisk lösning för att installationen ska koppla upp sig mot rätt mast/cell. När det är uppkopplat mot rätt mast så funkar det klockrent (70-100Mbit/s) men nu har den för andra gången sen installation kopplat upp sig mot fel cell och prestandan är bedrövlig, 2-3Mbit igår, gjorde ett vanligt ping test, 11% packet loss. Jag har precis skapat är ett support ärende mot Telia.
Frågan är enl rubrik, är det lönt att bestrida eller betala under protest?
Vad är är skillnaden?
Hamnar jag i någon bättre position om jag gör detta?
ps, vad jag helst vill är att behålla tjänsten men att den funkar bra. Men om det visar sig att de inte kan/tänker göra något så känns det ju enklare om jag inte betalat något, kontra att försöka få tillbaka pengar från Telia.
/Ivar[/QUOT
Det finns tyvärr inga garantier med mobilt bredband. Vi är några stycken på detta forum som försökt förklara det.T Theolinn skrev:Vi har samma problem , blev utlovad 30-100 . Fick göra en felanmälan redan efter 3 dagar. När det är regnigt och blåsigt i princip ingen mottagning. Har fått en kompensation i form av ett 4 g modem för surf och detta ger mycket starkare signal även vid dåligt väder. Har varit i kontakt med Telia flertalet gånger för att få en tekniker ut till oss. Nu idag får jag vet att de inte kan göra något mer än att vi får betala för bas (2-30) Detta är orimligt och vi kopplade bort ADSL , kanske det sämsta vi gjort nu.
Du får trösta dig med att du inte hade fått ha din ADSL kvar någon längre tid till. Kopparnätet avvecklas.
Du kan inte få fiber indraget? Det är egentligen den enda framtidssäkra anslutningen som går att få idag.
Hade heller inte bra hastighet från början men tror att ADSL forfarande var aktiv .blev bättre när ADSL blev urkopplad.P pmd skrev:Det visade sig bara vara Telia som erbjuder FWA "på riktigt" med utomhusantenn så jag beställde därifrån. Idag (eh, igår) fick jag det installerat. Märkligt nog visade sig den närmaste masten ge sämst prestanda så nu pekar antennen på en mast åt ungefär andra hållet och längre bort. Vid handhållet test fick installatören cirka 80 Mbit/s vilket jag tyckte var helt OK.
Antennen måste monteras på en vägg. Installatören hade order om att inte klättra på taket.
På min uppmaning monterades antennen en bra bit bort från hålet i väggen för TP-kabeln från antennen till Wifi-routern. Det möjliggjorde att WiFi-routern kunde placeras hyfsat centralt i huset, medan antennen placerades för bästa möjliga mottagning. Ej optimal för den masten dock, men vi hade inget annat val när vi inte fick placera antennen på taket.
Villkoren för installationen föreskrev max fem meter sladdragning inomhus, men utomhus tycktes det vara mer avslappnat. Minst tio meter TP-kabel drogs utomhus.
När jag testade efter installation fick jag cirka 70 Mbit/s via WiFi någon meter ifrån WiFi-routern och ungefär hälften där jag normalt sitter med min dator. Det betyder att WiFi numera är flaskhalsen. Förut var Internetanslutningen (ADSL) flaskhalsen.
Att jag fick 70 Mbit/s vid mitt test och installatören fick 80 Mbit/s vid "handhållet" test innan han monterade allting beror kanske på att han kopplade sin dator med sladd till routern medan jag körde via WiFi. Jag ska göra ett sladdtest i morgon.
Jag funderar nu på att montera antennen på taket, men det blir lite bök att göra det så frågan är om den eventuella prestandaökningen är värd besväret.
Tog erbjudande från Telia mobilt bredband men trodde att installatören kopplade ur ADSL men han gjorde inte det för var väldigt segt från början men blev kanon när ADSL blev urkopplad.vi ville ha kvar bredbanstelefonin tills den nya routern blev inkoppladR RoAd skrev:
Idag har jag äntligen gjort slut med Telia. Testar Tres mobila bredband 5g och förutom att det är betydligt billigare är det oändligt mycket snabbare åt alla håll. Återstår att se hur stabiliteten är. Men mer instabilt än Telias Fasta Mobila Bredband är svårt att se hur det kan vara.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Asbest i badrum - Betalar Brf eller Lägenhetsinnehavaren?
Badrum -
Vem ska betala för vägdränering? Jag eller vägsamfällighetsföreningen?
Juridik -
Bestrida faktura, bara betala materialkostnad, åsikter?
Grund & Markarbeten -
Skada på hyrbil, bestrida eller betala?
Juridik -
Bestrida faktura eller bara vara glad och betala?
Juridik