3 463 läst · 54 svar
3k läst
54 svar
Bergvärmepump ivt greenline -04 slår ifrån ”hög retur vp”
Hej,
Felmeddelandet är alltså ”hög retur vp”.
Den har gått som den ska i 2 veckor sedan sist den slog ifrån med samma felmeddelande men julafton slog den ifrån 7-8 gånger, kollade precis och den har inte slagit ifrån sedan dess och då har jag inte gjort några ändringar.
Verkar som att det är gt9 som går upp i för hög temp och då slår den ifrån..
Vad kan jag själv göra innan jag ringer en tekniker?
Värmen är inställd på 4,5 på en tio gradig skala och värmekurvan är på 1 vilket jag tror är standard.
Tips?
Felmeddelandet är alltså ”hög retur vp”.
Den har gått som den ska i 2 veckor sedan sist den slog ifrån med samma felmeddelande men julafton slog den ifrån 7-8 gånger, kollade precis och den har inte slagit ifrån sedan dess och då har jag inte gjort några ändringar.
Verkar som att det är gt9 som går upp i för hög temp och då slår den ifrån..
Vad kan jag själv göra innan jag ringer en tekniker?
Värmen är inställd på 4,5 på en tio gradig skala och värmekurvan är på 1 vilket jag tror är standard.
Tips?
Såhär ser det ut.J jonaserik skrev:
Ja torken blir så varm att jag blir orolig för att hänga handdukar på den, man bränner sig mer eller mindre. Jag har skruvat ner den nu så lågt jag kunde utan att stänga helt.
Se bild tror det är 2 rörsystem en till varje plan/våning. Även källaren är uppvärmd med element.
Klart den blir tokvarm med den temp du har ut och då den inte avger/äter värme så bra, nästan bara in/me samma temp. Får du tillsammans med elementen en hög retur. Måste du ha så hög temp ut. Troligtvis inte, ställ ned kurvan ett par snäpp. det ska gå att se i displyen hur kurvan ser ut. Hittar du den och ta ett foto.
Här kommer bilder på inställningarJ jonaserik skrev:Klart den blir tokvarm med den temp du har ut och då den inte avger/äter värme så bra, nästan bara in/me samma temp. Får du tillsammans med elementen en hög retur. Måste du ha så hög temp ut. Troligtvis inte, ställ ned kurvan ett par snäpp. det ska gå att se i displyen hur kurvan ser ut. Hittar du den och ta ett foto.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 069 inlägg
Det är inte nått vajsing med växelventilen? Ser ut som att pumpen försöker göra varmvatten just nu.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 069 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 069 inlägg
Den borde inte ta mer än ca 5min att göra varmvatten om jag inte minns fel.
Men vad visar alla givare när den kör i värmeläge?
Fram och returtemp samt vad den har för börvärde vore intressant att slå ett öga på.
Men vad visar alla givare när den kör i värmeläge?
Fram och returtemp samt vad den har för börvärde vore intressant att slå ett öga på.
Den har stått och gjort vatten nu i varje fall 15 minuter. Bilder på alla temperaturer nedan, kompressor runt 10013th Marine skrev:
Köldbärande ut 0,2 och in 2 grader