Finns det något sätt att få upp vatten är en djupborrad brunn utan el?

Jag antar att en elgenerator skulle kunna driva den, men det känns som en ganska kortsiktig lösning och dyrt då pumpen är trefas.

Kan man typ sänka ner tex. en flaska i den i ett snöre, vanligtvis?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Finns det något sätt att få upp vatten är en djupborrad brunn utan el?

Jag antar att en elgenerator skulle kunna driva den, men det känns som en ganska kortsiktig lösning.

Kan man typ sänka ner tex. en flaska i den i ett snöre, vanligtvis?
Absolut men håldiametern och rör gör att det blir små mängder åt gången.

Ett annat sätt att få dricksvatten är att använda en filterpatron. Då kan man ta vilket vatten som helst (om det inte är salt) och göra om det till drickbart.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Finns det något sätt att få upp vatten är en djupborrad brunn utan el?
Hur nära markytan har du vattennivån? En traditionell handpump kan ju användas om det är små vattenmängden man behöver och det finns vatten ett fåtal meter under markytan.

Jag föredrar en grävd brunn med betong ringar så man har ett rejält vattenmagasin att pumpa ur.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
X xLnT skrev:
Mindre ström spelar väl ingen roll i frågan?
Jo, ju mindre laddström desto långsammare laddning. Hela min poäng, vilket framgår av grafen jag postade är att det (i det exemplet) tar ca. 1:15 att ladda till brytpunkten 80% SoC, men det tar ytterligare 2:15 att nå 100%.

Elverket behöver alltså köras i 3,5 timmar för att ladda fullt, vilket inte är effektivt. Tänker man det minsta ekonomiskt kör man elverket i 1:15 och får då 80% SoC. Typ.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Här är en annan graf, med laddtid, laddström och spänning. Jag säger att du har fel.

Grafdiagram visar batterispänning (Volt) och ström (Ampere) över tid, med ökande trend fram till skarp topp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi klarade oss flera dygn under och efter Gudrun. Vedkamin, Trangia (gas och sprit) och pasta/ris. Korv mm kan också tillagas. Men först åt vi upp all mat från frysen.

För värmens skull så stängde vi av delar av hemmet med täcken (läckte tillräckligt med värme, men höll värmen bra på bottenvåningen för vi har sovrummen).

Då skall man tänka på att frugan var höggravid då och vi hade en ettåring, men det gick bra ändå.

Viktigt är att ha en FM-radio, ficklampor och batterier. Mobilerna laddades i bilen. Vi klarade oss bra.

Edit: vi hällde upp mycket vatten på dunk innan ovädret. Behöver hämta ner ned bilen efter ett par dygn (borrad brunn). Finns iofs en kallkällan i skogen i närheten
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi klarade oss flera dygn under och efter Gudrun. Vedkamin, Trangia (gas och sprit) och pasta/ris. Korv mm kan också tillagas. Men först åt vi upp all mat från frysen.

För värmens skull så stängde vi av delar av hemmet med täcken (läckte tillräckligt med värme, men höll värmen bra på bottenvåningen för vi har sovrummen).

Då skall man tänka på att frugan var höggravid då och vi hade en ettåring, men det gick bra ändå.

Viktigt är att ha en FM-radio, ficklampor och batterier. Mobilerna laddades i bilen. Vi klarade oss bra.

Edit: vi hällde upp mycket vatten på dunk innan ovädret. Behöver hämta ner ned bilen efter ett par dygn (borrad brunn). Finns iofs en kallkällan i skogen i närheten
Jag värmde med gasolkamin, och lagade mat på den ( värmde typ Billys panpizzor från frysen) i de tre dygn jag var utan ström.
Det var ju inte särskilt kallt i Göteborgsområdet och jag hade ju bilen som yttersta reserv.
Jag bodde då ensam i liten (65m2) villa i hjuvik..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Hur har Ni fixat för att klara av ett långvarigt strömavbrott, typ en vecka eller längre?
Solceller och batterilagring med ödrifts-läge för hela fastigheten ger ström nog för livsnödvändigheter som vatten (går att hinka direkt från brunn också) och fryslagrad mat.
Värme från egen ved som vi tar manuellt eller med elverktyg, värmer hela huset med det.
Stort matlager (torr/konserv) som klarar minst ett halvår men viktigare än så odlingar, fröbank, upparbetad jord och kunskap som fyller på matlagret varje år.

Svagheter:
Salt, finns inte lokalt
Fett, har lite fettsättande djur men de gör det bara med kraft- och/eller importfoder. Helt fastighetsegen föda ger väldigt lite fett på slaktkropparna.
Fossilt, inte livsnödvändig men väldigt bra att ha; traktor som har bränsle för två års drift lagrad i dunkar men längre än så kan vi inte ha.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag värmde med gasolkamin, och lagade mat på den ( värmde typ Billys panpizzor från frysen) i de tre dygn jag var utan ström.
Det var ju inte särskilt kallt i Göteborgsområdet och jag hade ju bilen som yttersta reserv.
Jag bodde då ensam i liten (65m2) villa i hjuvik..
Vi bor ju också i Göteborgsområdet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi bor ju också i Göteborgsområdet.
Det som var mest irriterande var att strömmen kom tillbaka efter typ 2 dygn men sedan bröts den igen efter 30 minuter eller så.
Tvärs över gatan hade grannarna ström så det var uppenbart att det var nån säkring i lokalstationen.
Men, det gick inte att få tag på någon på nätbolaget så det blev typ ett halvt dygn till utan ström helt i onödan.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ja, Mk1 har bra lagringstid. Jag har ett Atlas Copco QES20 (20KVA).
Vad har du för verkningsgrad på det elverket?
Använder du spillvärmen på något sätt också?
 
R Rejäl skrev:
Men dom hade inte dom områdena som vi har med antalet utländska, samt att dom var mer likt Ukraina i deras levene, inte som vi som har alla bekvämligheter..
Det är väldigt stor skillnad i ett normal hem i Sverige jämfört med Ukraina eller Bosnien..
Fast bosniska hem är inte så olika svenska, i alla fall inte de jag varit i. Tiden stannade ju 1992 men det kändes snarlikt svenskt 60/70-tal. Modernare än hus i tidigare Sovjetunionen. Jag var där flera år efter kriget och spåren syntes. Tomter med allt utom huset. Lägenhetshus med utbrända trapphus med fortfarande bebodda lägenheter. El och vatten fanns bara delar av dygnet. Jag fattade först inte vad värden försökte förklara genom att peka på vattentunnan, klockan och gestikulera.

"Alla" hus hade en vattentunna, så ni har ett praktiskt tips där.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Vad har du för verkningsgrad på det elverket?
Använder du spillvärmen på något sätt också?
Vid 75% last och pf 0.8 så är den specad till en verkningsgrad på 88%.
Spillvärmen återvinns inte idag. Svårt att se hur det skulle löna sig då den bara används vid extrema nödfall och periodiska tester.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hmm..

Du får ursäkta men 88% verkningsgrad har jag svårt att tro på. Det var hyfsat nyligen det började komma dieselmotorer som har en verkningsgrad över 50% (i bästa punkt) från diesel->mekanisk energi, att gå från mekanisk till elektrisk energi borde innebära ytterligare förluster. Jag hade varit imponerad av en verkningsgrad på 30 % 😅 men 88% låter som för bra för att vara sant. Men vi pratar kanske om olika saker?
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Det är troligen själva generatorns effektivitet det handlar om, dvs hur mycket av inmatad mekanisk energi (från i detta fall dieselmotorn) som blir el.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.