hsd
K Klass0n skrev:
Kommer ihåg efter Gudrun stormen i Skåne. Då var vi utan ström knappt 2 veckor.

Uppvärmning sköttes med ved, matlagning på trangiakök eller köksspis.

Kyl/Frys och hydrofor gick på elaggregat.

Men, då närmaste samhälle snabbt fick tillbaka elen var det ju inga problem att proviantera, duscha varmt på skolan eller köpa en pizza när man tröttnade på att laga mat.

I mitt hus så skulle vi klara uppvärmningen en längre tid med ved. Ingen köksspis men trangiakök och gott om sprit. Vattenrening har vi och sötvattensjö ligger nära.

Ännu inte investerat i nåt elverk dels då jag inte orkat ta tag i det och dels att jag vill ha rejäla mängder bensin hemma isåfall och det får inte plats just nu.
H heimlaga skrev:
Vedeldning som tyvärr kräver cirkulationspump. Brunnen borde rengöras. Matkällare finns. 2,5kw enfas Honda generator finns och 60 liter bensin i beredskap hemma. Diesel i varierande mängd i beredskap för traktorn och paketbilen. Två ibland tre 10 kg gasolflaskor fulla i beredskap och ett gammalt Primus campingkök. Skafferi och två frysboxar välfyllda. Minst skithuspapper hemma.
H heimlaga skrev:
Vedeldning som tyvärr kräver cirkulationspump. Brunnen borde rengöras. Matkällare finns. 2,5kw enfas Honda generator finns och 60 liter bensin i beredskap hemma. Diesel i varierande mängd i beredskap för traktorn och paketbilen. Två ibland tre 10 kg gasolflaskor fulla i beredskap och ett gammalt Primus campingkök. Skafferi och två frysboxar välfyllda. Minst en bal skithuspapper hemma.

Glappen som finns just nu är att cirkulationspumpen går på trefas. Jag funderar på att skaffa en billig enfaspump och lägga i beredskap.
Samt avsaknad av utedass
Glappen som finns just nu är att cirkulationspumpen går på trefas. Jag funderar på att skaffa en billig enfaspump och lägga i beredskap.
Samt avsaknad av utedass
Många har moderniserat gamla värmesystem genom att sätta i cirkulationspump och få värme snabbare, men de gamla systemen gick på självcirkulation och behöver inte pump
Har Du ett gammalt system, känns igen på grova rör, och pumpen är inmonterad på röret så kan det återställas med några ventiler och bypass förbi pumpen
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Många har moderniserat gamla värmesystem genom att sätta i cirkulationspump och få värme snabbare, men de gamla systemen gick på självcirkulation och behöver inte pump
Har Du ett gammalt system, känns igen på grova rör, och pumpen är inmonterad på röret så kan det återställas med några ventiler och bypass förbi pumpen
Tyvärr är systemet byggt för cirkulationspump. Det tog jag reda på för över ett år sedan i samband med att jag byggde om pannan från oljeeldning till vedeldning.
Vi hyr huset av en bekant medan vi försöker skrapa ihop pengar till eget. När det blir något eget hus skall det absolut vara ett värmesystem som fungerar utan pump och en vedspis i köket. Givetvis självdragsventilation men det är så självklart att man knappt behöver säga det. Helst radiatorer på väggarna och synliga rör så det är enkelt att åtgärda om någonting går galet.
Vedspisen finns redan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Vadå militär på plats vi har ju knappt någon..... just det du bor ju i Finland glöm det 😎
Det blir att snabbinkalla och snabutbilda folk och beväpna dem med allt som finns. Så som alla civiliserade länder gör i krigstid.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Inte minst de som blir kriminella för att få tag på förnödenheter
Det är en fullständig självklarhet att tomma hus kommer att plundras.

Hur kan svenskar fortfarande vara så naiva?

Frågorna 95% av folket ställer sig är om det fortfarande går att vabba och om Systembolaget kommer att ha öppet som vanligt, vid en invasion.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Det är en fullständig självklarhet att tomma hus kommer att plundras.

Hur kan svenskar fortfarande vara så naiva?

Frågorna 95% av folket ställer sig är om det fortfarande går att vabba och om Systembolaget kommer att ha öppet som vanligt, vid en invasion.
Varför är det självklart ? Hur kommer du fram till det?
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför är det självklart ? Hur kommer du fram till det?
Om människor behöver förnödenheter i en krissituation kommer inte en låst dörr stoppa dem.

Inte ens tafatta svenskar. Dessutom har vi minst en halv miljon människor som har mer eller mindre erfarenhet av krig, de förstår vad som krävs.

Nu baseras inte min åsikt på ett 2 veckor långt elavbrott vid en i övrigt fredlig situation.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Om människor behöver förnödenheter i en krissituation kommer inte en låst dörr stoppa dem.

Inte ens tafatta svenskar. Dessutom har vi minst en halv miljon människor som har mer eller mindre erfarenhet av krig, de förstår vad som krävs.

Nu baseras inte min åsikt på ett 2 veckor långt elavbrott vid en i övrigt fredlig situation.
Det är vad du gissar alltså ?
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det blir att snabbinkalla och snabutbilda folk och beväpna dem med allt som finns. Så som alla civiliserade länder gör i krigstid.
Jag blir nog båtflyktning och flyr till Heimlaga i Finland, ska köpa en option på boplats av honom. Då kan jag börja skriva på min bok också.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag blir nog båtflyktning och flyr till Heimlaga i Finland, ska köpa en option på boplats av honom. Då kan jag börja skriva på min bok också.
Finland tar inte emot vilka flyktingar som helst😉😂
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det har diskuterats i andra trådar, och slutsatsen är att elverk inte är särskilt optimala för batteriladdning eftersom det endast är bulkladdningen som kan göras med hög laddström. Med andra ord får man hoppa över absorptionsladdningen och kan ladda till max ca. 80% av batteriets kapacitet.

Det är ytterligare en negativ faktor i en kalkyl som är rätt trist redan från början. Det är helt enkelt mycket billigare att investera i ett elverk som kan gå 7/24.

En fråga jag alltid ställer är hur ni säkrat tillgången till bränsle till elverket?
Det går ju åt avsevärda mängder bränsle på en vecka...
Likaså icke att förglömma, troligen 2 olje-/filterbyten per vecka.
Om man har bly ja, har man lithium så är det full ladd från start till mål.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har valt solceller med ö-drift tillsammans med batteri. Dieselverk för längre avbrott med 1kbm blankdiesel.
Egen brunn och avlopp.
Medvetet val att försöka vara så oberoende som möjligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
För de som inte har möjlighet att hålla frysfritt på vintern är det lämpligt att komma ihåg att tömma vattensystem så gått det går innan det fryser. Det minskar problemen radikalt när man får värme i huset igen.

Personligen skulle vi klara en vecka utan några större problem.
Hur tömmer man vattnet?
 
Dags att fylla på glykol i golvvärmesystemen då.
 
D DE73 skrev:
Hur tömmer man vattnet?
Med tryckluft.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Med tryckluft.
Finns det andra sätt om man inte har kompressor? Och för att få igång kompressorn behövs ström.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.