Jag har 30 rullar isch. Beror lite på vad det blev till middag igår.
 
  • Haha
  • Gilla
Bådablir9 och 6 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Jag har 30 rullar isch. Beror lite på vad det blev till middag igår.
Det räknas inte, rookienumbers.
 
Det är den officiella siffran. Morfar jobbade på SCA.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Det är den officiella siffran. Morfar jobbade på SCA.
Just det, bäst att SCA och andra tillverkare höjer sin säkerhet nu!
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur många här i forumet bunkrar dasspapper?
De vågar nog inte svara på hur korkade och lättstyrda de var 2020.

Personligen köper jag på rea vid tillfälle men då är det alltid max 2 st 6 pack eller 8 pack. Aldrig sånt billigt mög heller :)

Jag hade gärna köpt en årsförbrukning i för sig, det är ju alltid på kvällen när det är som värst sista halvmetern tar slut.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Vedeldning som tyvärr kräver cirkulationspump. Brunnen borde rengöras. Matkällare finns. 2,5kw enfas Honda generator finns och 60 liter bensin i beredskap hemma. Diesel i varierande mängd i beredskap för traktorn och paketbilen. Två ibland tre 10 kg gasolflaskor fulla i beredskap och ett gammalt Primus campingkök. Skafferi och två frysboxar välfyllda. Minst en bal skithuspapper hemma.

Glappen som finns just nu är att cirkulationspumpen går på trefas. Jag funderar på att skaffa en billig enfaspump och lägga i beredskap.
Samt avsaknad av utedass
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
De hade grannland som var på de. Inte alls jämförbart med oss. Vi har inga grannländer som vill gå på oss. Så om du menar på att vi blir strömlösa pga krig så tror jag du kan drömma vidare lite till. Det enda sättet att överraska oss är via luften på natten när flygcentralen ligger och sover. Ja det har faktiskt hänt för ett par år sen att flygcentralen missade när ryssarna flög över oss.

Markanfall är ju högst osannolikt, eller det märker vi ju på hur seriös militär vi har om de har nån övervakning till havs.
De två mest sannolika katastroferna är en storm som slår ut elnätet eller en rysk invasion att slåss mot.

I båda fallen finns polis och militär på plats.
Fast om man själv är hyfsat frisk får man ju räkna med att bli inkallad i någon form. Antingen för att hålla igång samhället eller för krigstjänst.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
De två mest sannolika katastroferna är en storm som slår ut elnätet eller en rysk invasion att slåss mot.

I båda fallen finns polis och militär på plats.
Fast om man själv är hyfsat frisk får man ju räkna med att bli inkallad i någon form. Antingen för att hålla igång samhället eller för krigstjänst.
Sveriges 2 största hot och katastrofer är Stormar och som andra val skogsbränder.

För en invasion så behöver de fortfarande trycka sig genom Finland. Inte osannolikt men jag ser risken som minimal och det hade aldrig varit det primära för att förbereda sig för kris. Det kvittar för det är ju ungefär samma förberedelse.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Meanwhile in Sweden:
En lastbil har fastnat på e22 så vägen stängs i två dygn.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Oj... Det blev många inlägg på kort tid.

Tolkar som så att många är intresserade. Och givetvis är det som så att behov av el för det dagliga livet är stort, ja rent av ofrånkomligt.

I tråden tas det upp alla möjliga "nödvändiga" användningar av el.
Livet ska kunna fortsätta som vanligt, med mysbelysningar, datorer i drift, e t c.
Detta förutom full tillgång av värme, vatten och kyla.
Det SKA finnas el i uttagen, fritt att utnyttjas dygnet runt.
Till detta konstateras att det behövs ett större elverk som går 24/7, som det rinner bränsle fritt genom. Hur mycket verkar få bry sig om

Som i de flesta trådar tas det upp mycket annat, som på nåt sätt kan knytas till trådens intention.

- Sista inläggen handlade bl a om ev brist på toapapper. (Skaffa då en rövskrapa att nyttja vid totalkris.)

- Så nu blir det inga fler inlägg från min sida i denna tråd. Men givetvis kommer jag att följa.



- Startar under dagen en ny tråd, med en klar och tydlig definition. Var vänlig och läs trådens rubrik inte bara en gång utan flera innan ni svarar i den.

BEREDD PÅ STRÖMAVBROTT TILL VILLA MED LITEN STRÖMFÖRBRUKNING
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
så, för er som säger elverk: hur ser man till att elen är "ren". Eller att det inte blir spänningsfluktuationer och frekvensstörningar som skadar elektronik?
Ska man ha en fetingkondensator emellan verk och elskåp? Ska man dra om så att tre fas och enfas har olika skåp och olika elverk?
Elektronik klarar i allmänhet ett stort spännings och frekvensintervall. Den är inte särskilt känslig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Blir det strömlöst pga en naturkatastrof kan man kanske stanna hemma och elda och greja på, men är det pga krig kommer alla mellan 16-70 år att krigsplaceras. Den som inte kan hålla ett vapen får sköta transporter, gräva skyttegravar, sköta sjukvård eller tillverka vapen... Blir svårt att samtidigt hålla brasan igång eller barrikadera sig i stugan. Naturkatastrofer kommer inträffa allt oftare. Krig mindre troligt även om det kan hända.
 
  • Haha
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
De två mest sannolika katastroferna är en storm som slår ut elnätet eller en rysk invasion att slåss mot.

I båda fallen finns polis och militär på plats.
Fast om man själv är hyfsat frisk får man ju räkna med att bli inkallad i någon form. Antingen för att hålla igång samhället eller för krigstjänst.
Vadå militär på plats vi har ju knappt någon..... just det du bor ju i Finland glöm det 😎
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Egen brunn. Egna elverk (plural). Några kubik diesel. Solceller. Off-grid-möjligheter. Vedpanna. Kakelugnar. Eget matförråd som håller oss vid liv minst några veckor.

Då har vi ändå inte preppat, utan det är normala förhållanden.


Men! Det enda som inte är hundraprocentigt i kalkylen är en vettig lösning på avloppet då det är ett LTA-system som kräver att det finns el hela vägen för att alla pumpar skall fungera. Kanske räcker att bara köra vår pump för att det skall fungera för oss, men å andra sidan vet jag inte om det är 1-fas eller 3-fas. Läge att kolla upp kanske.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
C
H Hybro skrev:
BEREDD PÅ STRÖMAVBROTT TILL VILLA MED LITEN STRÖMFÖRBRUKNING
Spelar enligt min mening ingen roll om man pratar om liten eller stor strömförbrukning. Skall man klara sig på vintern är ett elverk det enda realistiska alternativet om man behöver el.

Sen håller jag med om att det alltid verkar finnas många som har en extremt naiv inställning till vilken nivå av elförsörjning som är realistisk, och drömmer om att kunna köra värmepump, spis, mikro, dammsugare, osv. på reservkraft. Belysning, elektronik, och andra småförbrukare är väl förvisso rent tekniskt inte något problem att köra i begränsad utsträckning om man nu fått för sig att det skulle vara nödvändigt.

Själv har jag ett 2,2 kW dieselverk avsett för kontinuerlig drift från extern bränsletank. Återstår dock att lösa bränsleförsörjningen och placeringen av elverket rent praktiskt. Samt inte minst fixa en ny vedpanna efter att den gamla blivit utdömd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.