T Thomas_Blekinge skrev:
Att ta emot kontanter i en pappkartong har fungerat i hundratals år. Men det förutsätter flera saker:
1. Kassörskan måste ha ett hum om vad varan kostar och det är tveksam. Även om hon vet att tomater kostar 40 kr/kg och hon har en våg så är det inte säkert att rätt priset kommer fram.
2. Butikschefen måste uppmuntra kassörskan att nöja sig med ungefärpriser, e.g. en chokladkaka blir 25 kr, tack.
3. Butikschefen måste ha ballar att skita i momsverket.
Med god vilja funkar det i några dagar iaf.
Men det blir väl som att såga upp mitträcket: Ingen vågar fatta det beslutet.
Så här skriver Skatteverket om försäljning; ”När el inte finns eller när det är strömavbrott”

"Om det inte finns el framdragen på ditt försäljningsställe måste du själv ordna med egen elförsörjning eller använda ett batteridrivet kassaregister.
Om det skulle uppstå ett oväntat strömavbrott och du har ett nätanslutet kassaregister får du fortsätta att sälja utan att registrera försäljningen i ett kassaregister i avvaktan på att strömmen kommer tillbaka. Du behöver alltså inte ha ett batteridrivet kassaregister som reserv. Däremot måste du dokumentera försäljningen på annat lämpligt sätt. Försäljningen ska dokumenteras i enlighet med bokföringslagens bestämmelser och Bokföringsnämndens normgivning. Det innebär att det är tillräckligt att du antecknar försäljningen i en kassabok eller kassarapport. Du ska i sådana fall inte registrera försäljningen i kassaregistret efteråt. Du kan använda ett kvittoblock för att erbjuda kunden ett kvitto.”
https://skatteverket.se/foretag/dri...arknadshandel.4.5c1163881590be297b51bf03.html

Som jag skrev tidigare ”Man förbereder strategiskt utvalda matbutiker som fungera vid ett krig eller en kris i Sverige”. Jag kan gissa att det blir ett par hundra butiker som kan bli beredskapsbutik och som då förbereds med reservkraft mm.

”Mathandlarens butik i Uppsala kan bli beredskapsbutik”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsala-forbereder-for-beredskapsbutiker

Om du (och ÅkeSun) kontaktar Skatteverket så har ni möjlighet att ställa ytterligare frågor hur butiker skall sköta kontanthantering vid strömavbrott
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för upplysningen, det visste jag inte. Gör ju kontantförsäljningen i krisläge ännu enklare.
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
banken kan/vill/vågar inte ta emot kontanterna
Du kan alltid betala kontant på Systembolaget. Det är så jag tvättar mina pengar.
 
  • Haha
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tack för upplysningen, det visste jag inte. Gör ju kontantförsäljningen i krisläge ännu enklare.
Hej Thomas_Blekinge

Det gäller dock att vi är förberedda med kontanter.
 
av er som kommer ihåg bankstrejken på 80-90-talet så kollapsade inte samhället av det - istället var det en viss kreativitet och skrev upp olika skulder hos varandra där tom patientbrickan var valid identifikation - det var så smidigt att man började höra röster 'behövs banken egentligen' - även om det kanske inte hade fungerar lika bra 14 dagar senare om strejken hade blivit lång...

man skall dock komma ihåg att det fans en 'parallell' kontantantering som kallades för rikskuponger och var rätt etablerat som en alternativ betalningsmetod som accepterades av alla och löste mycket av eventuella friktioner under strejkperioden och de dagliga behoven.

om lagd för konspiratoriska tankar, så försämrades villkoren för rikskupongerna efter det om jag mins rätt - det kanske gick lite för smidigt och smidigt även efter bankstrejkens avslut då jag hörde ingen gnäll om det när alla krediter hos varandra skulle regleras... då om befolkningen skulle klara sig utan bankerna så får staten problem...
 
Göran.W
S SSG3000 skrev:
Hej xxargs,
Du är väldigt kunnig, men en enkel AC-motor som matas med 1-fas MÅSTE ha en konding eller liknande för att kunna snurra runt. Annars står den bara still o brummar då fasen hoppar 180gr fram o tillbaka. Rotorn får ingen rotationsriktning så att säga. Dvs det är inte en "tropik-option" den är ett måste. Det pratas mycket om startström också här på forumet. Startströmmen finns endast under den tid det tar för motorn att varva upp till drift-varvet. För ett kylskåp kanske några tion-delar upp till en 1/2 sekund. Sen har motorns resistans övergått till impedans. Dvs märkström. Därav att det alltid bättre med ett "snurrande" el-verk än elektronik. Svängmassan i motorn/generatorn "tvingar" fram en tillfälligt högre ström innan varvtalet sjunker alt kompenseras med mer gaspådrag. Då är det bara lindningarnas resistans som begränsar strömmen plus säkringen (som kortvarigt kan släppa igenom typ 10ggr mer ström under en väldigt kort tid. (A, b, C, D karakteristik etc) Elektronikens tyristor har då brunnit upp för länge sedan.
Enfas motorer behöver ingen kondensator om man har en startlindning istället som får en kort strömpuls vid start.
Kyl kompressorer fungerar enligt den principen.
På vissa kyl kompressorer finns det en kondensator som enbart är där för att öka start momentet så kompressorn klarar högre mottryck
Kompressorn startar utan den kondensatorn om mottrycket är lågt.

Men i princip alla andra motorer har kondensator istället för startlindning.
Det beror antagligen på att man kan byta riktningen på motorn om man ändar inkopplingen av kondensatorn.
På kylkompressorer finns inte behovet av att byta riktning.

Så du har rätt, men just kompressorer är ett av dom få undantagen.
 
P
A Anders_Nilsson skrev:
Hur kan det ta 4-5 år att bygga lager när oadelhallar bygga på en månad? Låter som att vissa saker borde gå rätt snabbt att få fram.
Menar du padelhallar? Padelhallar har inga lager och behöver inte ha rutiner för lagerhållning.

Att bygga själva lagerlokalerna kan nog gå ganska snabbt, men byggena behöver finansieras också. Statens byråkratiska kvarnar mal långsamt.
Bygglovsprocesser kan dra ut på tiden också. Om det finns rödlistade arter där man planerar ett lager så kanske inte ens bygget kan komma igång och man får planera om.

Dessutom behöver man nygga upp en organisation för att hantera lagren och en distributionsorganisation.

Jag vill också att det ska gå fort, men i Sverige är vi inte längre vana vid att ta snabba beslut och agera snabbt på fattade beslut.
 
Redigerat:
P
C cpalm skrev:
De stora drakarna lär få (byråkratiska) problem, men de mindre lär nog anpassa sig snabbt. Det är trots allt någons levebröd.
Vi stannade häromdagen vid en mack på vägen hem för att köpa kaffe. Det gick inte att handla någonting alls eftersom kassasystemet hade gått ner.
 
P
A Anders_Nilsson skrev:
Om detta inte är sådant som går att sälja när datumet går ut får man använda det i skolbespisningen, i fängelser, äldreboende och liknande.
A & O i beredskapslager är att rotera lagret hela tiden. Det som är äldst förbrukar man, eller säljer via butiker, och sen fyller man på längst bak.
 
M Martin Lundmark skrev:
Så här skriver Skatteverket om försäljning; ”När el inte finns eller när det är strömavbrott”

"Om det inte finns el framdragen på ditt försäljningsställe måste du själv ordna med egen elförsörjning eller använda ett batteridrivet kassaregister.
Om det skulle uppstå ett oväntat strömavbrott och du har ett nätanslutet kassaregister får du fortsätta att sälja utan att registrera försäljningen i ett kassaregister i avvaktan på att strömmen kommer tillbaka. Du behöver alltså inte ha ett batteridrivet kassaregister som reserv. Däremot måste du dokumentera försäljningen på annat lämpligt sätt. Försäljningen ska dokumenteras i enlighet med bokföringslagens bestämmelser och Bokföringsnämndens normgivning. Det innebär att det är tillräckligt att du antecknar försäljningen i en kassabok eller kassarapport. Du ska i sådana fall inte registrera försäljningen i kassaregistret efteråt. Du kan använda ett kvittoblock för att erbjuda kunden ett kvitto.”
[länk]

Som jag skrev tidigare ”Man förbereder strategiskt utvalda matbutiker som fungera vid ett krig eller en kris i Sverige”. Jag kan gissa att det blir ett par hundra butiker som kan bli beredskapsbutik och som då förbereds med reservkraft mm.

”Mathandlarens butik i Uppsala kan bli beredskapsbutik”
[länk]

Om du (och ÅkeSun) kontaktar Skatteverket så har ni möjlighet att ställa ytterligare frågor hur butiker skall sköta kontanthantering vid strömavbrott
Ett par hundra butiker? Hallåååååå!

Jag föreslår i så fall att ingen av dessa placeras närmare Södermalm än 200 km. 20000 butiker vore närmare behovet.

Du har helt rätt faktamässigt i det du skriver, men:

Det stora problemet är att regeringarna vi har saknar ballar. En machominister behöver utses som klarar att fatta beslut. Det är bara att säga i ett krisläge att ”-Nu kör vi”. Folk är skitnödiga för kassaregister. För tjugo år sedan gick det bra med plåtlåda och anteckningsbok och Sverige fungerade då med. Allting är en påhittad myt av byråkrater som aldrig sovit i tält.

Sedan får man i kris gå ner på bassortiment och ha en prislista vid varje kassa. Eller så får butikspersonalen skriva etiketter och sätta på varje produkt. När jag växte upp gick detta. En verklig kris, alltså inte att Thailandsresan blivit dyr, kommer att medföra umbäranden för vanligt folk.

Tyvärr kommer Sverige att falla samman som ett korthus i krisläge för att vi i vår skitnödighet hittat på strukturer som är för känsliga. Det verkar ha blivit en sport i att vara överkänslig, ångestfylld och tro att minsta backande av all skit vi hittat på det senaste halvseklet är totalt nödvändigt för överlevnaden.

Det är Sverige som är problemet, inte omvärlden. I Sverige får folk ångest för att en minister säger att det kan bli jobbigt och folk bör ha ett par paket spaghetti hemma.
 
  • Gilla
andreas_bygger och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Menar du padelhallar? Padelhallar har inga lager och behöver inte ha rutiner för lagerhållning.

Att bygga själva lagerlokalerna kan nog gå ganska snabbt, men byggena behöver finansieras också. Statens byråkratiska kvarnar mal långsamt.
Bygglovsprocesser kan dra ut på tiden också. Om det finns rödlistade arter där man planerar ett lager så kanske inte ens bygget kan komma igång och man får planera om.

Dessutom behöver man nygga upp en organisation för att hantera lagren och en distributionsorganisation.

Jag vill också att det ska gå fort, men i Sverige är vi inte längre vana vid att ta snabba beslut och agera snabbt på fattade beslut.
Du sätter huvudet på spiken, vi har blivit en nation av amöbor som inte klarar att ta beslut. Arnold Schwarzenegger hade aldrig problem att ta beslut i sina filmer, kanske borde de visas mer på SVT.

Det borde finnas områden som man redan vet går att bygga på. Organisationen för att sköta lagren finns redan hos livsmedelsgrossisterna, bara att låta dem göra jobbet. Finansiering kan ju göras med en skatt på café latte, elbilar, eller genom statlig upplåning.

Undrar: det där med rödlistade arter, om någon anfaller oss, kan vi stoppa anfallet med hänvisning till att de inte för landstiga dör det finns rödlistade arter eller kulturminnen?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
Undrar: det där med rödlistade arter, om någon anfaller oss, kan vi stoppa anfallet med hänvisning till att de inte för landstiga dör det finns rödlistade arter eller kulturminnen?
Kulturminnen är skyddade enligt en internationell konvention. Det är alltså ett krigsbrott att skada ett kulturminne, men så länge invasionsstyrkan undviker att skada kulturminnen begår den inte ett krigsbrott så vi kan nog inte hejda en invasion genom att hänvisa till Haagkonventionen …

Jag tror inte att (men vet inte om) det finns något motsvarande för rödlistade arter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.