Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tidigare i kväll när jag parkerade bilen i garaget blev jag och min familj belysta med en grön laser av en unge. Hur stark den var vet jag inte, men jävligt rädda blev vi.

Jag antar att det finns det lagliga gröna lasrar att köpa men är det lagligt att lysa på folk med dem?

Jo då, lasrar av alla de färger är tillåtna, däremot finns begränsningar kring effekten, 5mW tror jag är max som är tillåtet att ha på "allmän plats".

Det finns vad jag vet ingen specifik lag mot att lysa med laser mot människor. Men däremot kan man antagligen hitta lite olika lagrum att sortera in det under. jag har bl.a. hört talas om att polisen gärna klassar lasrar som vapen när dom hittar dom på folk på stan. Men om det är sant eller inte det vet jag inte.

thomasx skrev:
Det finns vad jag vet ingen specifik lag mot att lysa med laser mot människor.
Det går under misshandel såvitt jag fattat, men problemet är förstås att bevisa vem som är skyldig och att uppsåt fanns.

Polisanmälan ska man givetvis göra ändå, så kanske de kan ringa in gärningsmannen och få stopp på eländet. De som sysslar med sånt fattar oftast inte vad de håller på med.

Angränsande fråga: att just gröna lasrar är ett problem, beror det på att deras effekt ofta är högre än det tillåtna värdet eller beror det på att ögat är mer känsligt för grönt ljus än för rött?

svartöra skrev:
Det går under misshandel såvitt jag fattat, men problemet är förstås att bevisa vem som är skyldig och att uppsåt fanns.

Polisanmälan ska man givetvis göra ändå, så kanske de kan ringa in gärningsmannen och få stopp på eländet. De som sysslar med sånt fattar oftast inte vad de håller på med.
Gärningsmannen är känd. Jag sprang efter och det visade sig vara grannungen.. Hans mor kom även ut och var otrevlig för att jag jagade honom för ett "pojkstreck".

Jag går nog förbi och tar en titt på lasern imorgon och ser om det står vilken effekt den har.

Det finns guider på nätet hur man trimmar upp effekten. Så det kan bara mer än vad som står på.

bobas skrev:
Gärningsmannen är känd. Jag sprang efter och det visade sig vara grannungen.. Hans mor kom även ut och var otrevlig för att jag jagade honom för ett "pojkstreck".
Att ungj*vlarna inte fattar är väl vad man kan förvänta sig, men mamman borde veta bättre. Googla runt lite på grön laser, skriv ut, och tryck upp pappersbunten i nosen på henne. Polisen kan man gärna hålla utanför så länge det går, förutsatt att föräldrarna är resonabla. Fråga mamman om hon skulle tycka samma sak om sonen hade skjutit luftgevär mot dig...

Laserpekare, även gröna, är rätt harmlösa, kvällspressens rubriker till trots. Blinkreflexen är snabb nog för att skydda mot dem, plus att pricken är så liten att det är otroligt svårt att faktiskt hålla den på pupillen någon längre stund.

Skräckrubrikerna i pressen är ju ännu löjligare när de pratar om försök att blända piloter. För att kunna pricka pilotens öga så måste man ha en rätt flack vinkel, så man måste vara uppemot en kilometer bort, minst. På det avståndet ska man med en pytteliten prick träffa en pupill som finns i ett fordon som rör sig attans fort, OCH hålla kvar pricken på pupillen. Will not happen. Dessutom, de flesta laserpekare är rätt kassa, så på det avståndet har de en halvmeterstor prick som inte är starkare eller farligare än en ficklampa.

Jag spelar airsoft, där används ofta lasersikten (röd, grön eller IR), och mig veterligt har ingen hittills inom hobbyn blivit skadad av dem (och de har diskuterats en hel del). Detta trots att man pekar på varandra hela tiden med dem.

Men visst, det finns ju tokstarka lasrar som man kan gravera metall med, men det är ju knappast något som en grabb har tillgång till.

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
tja om amerikanska kustbevakning har som krav att om dom blivit "beskjutna" med grön laser gensat skall gå i hamn och gå på en läkarundersökning så är det nog inte helt riskfritt.
Sen beror det ju på vilken klass det är och det finns nog rätt många illegala laserpekare i sverige och saxat från svenska wiki Enligt lagen[SUP][1][/SUP] får man på allmän plats utan särskilt tillstånd inneha en laserpekare på högst 5 mW effekt.
vet ju dock inte vad man kan få för straff om det är nåt vassare än så

Engelska wiki är ju som vanligt bättre än den svenska och där står det rätt mycket intressant
http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_pointer

tillägg på den är ju att när man gjorde lumpen i början av 90 talet nånting så var det rätt hårda regler på hur man skulle använda avståndsmätarna dom kunde tydligen göra en blind enligt befälen om man hade otur och blev träffad av dom

Helt rätt att springa ikapp ungen. Skulle någon få en skada på hornhinnan så räknas det som grov misshandel. Problemet är väl att det är svårt att veta styrkan på lasern, 5mW är högsta tillåtna, som lätt överskrids med importerad laserpekare. Dock så spelar färgen ingen roll, det finns röd laser med hög effekt också.

Troberg: Tycker den här eller någon av alla andra artiklar om personer som blivit skadade av laser säger sitt:
http://hd.se/skane/2012/07/26/gron-laser-skadar-for-livet/

Extremfallet är väl laser på 500mW man lätt kan beställa från Kina som man kan bränna papper med:
http://www.youtube.com/watch?v=te7rS3-4unY

Redigerat:
  • Gilla
Peter Claesson
  • Laddar…
Snailman
polisen skickar dem visst till nåt labb för att ta reda på effekten, så polisanmälan är nog vettigast...

Korvgubbe
Troberg, jag har alltid trott att det handlade mer om att piloterna bländas vid landningen, som ändå får ses som ett kritiskt moment vid all luftfart, än att de riskerade permanenta ögonskador. Det samma kan väl anses gälla när man parkerar en bil i ett garage, de materiella skadorna kan snabbt bli dyra i både pengar och tid så helt harmlösa är de väl ändå inte?

Färgen på lasern spelar ingen roll, blå, röd eller grön. Dock så är de flesta, läs alla, gröna av en starkare styrka = olagliga, det samma gäller blåa. Ingen som vill köpa de starkare röda eftersom de ser ut som de "vanliga" lagliga röda.

Var rädd om ögonen gällande starkare laser, har smällt ballonger och gjort brännmärken i plast med dem på utbildningar..

Ses som ganska grovt just pga den stora risken för permanenta skador. Polisen var speciella glasögon när de åker på "laser" jobb.

Håller dock med om att det är bäst att prata med grannen och i andra hand gå till polisen

OT /Varför blir allt ihopskrivet i Tapatalk och varför kan man inte Redigera längre? /OT

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.