Status
Tråden går ej att kommentera.
Och återigen flyttar du diskussionen off topic. Jag har inte pratat om lagstiftning i detta inlägg, jag har kommenterat att det är ett problem med för starka lasrar. Tänk vad mycket enklare det skulle bli att diskutera med dig om du inte citerade mina inlägg och svarade på ett helt annat påstående.
Ditt inlägg användes för att illustrera en tongång som var brett förekommande i tråden: förbudsiver. Jag svarade inte enbart specifikt på ditt inlägg, det hade bara varit opraktiskt att citera alla.

Vad är det för begränsning du pratar om då? Det tog 10 sek att googla fram dx.com där vem som helst kan köpa vilken laser som helst...

[länk]

$32 för en 100mw om den nu håller spec...

Vilken begränsning hindrar mig att köpa den? Och hur fungerar den?
Visst, du kan köpa den. Gör du det begår du ett brott. Jag kan hitta en website där jag kan köpa automatvapen på 10 sekunder också. Det gör det inte lagligt för mig att köpa dem.

Det är skillnad på t.ex stenar som är ett naturligt föremål och laser eller armborst mm som är ett tillverkat föremål som har mycket större farlighet med liten insats. Kanske är det så att när man blir strålad med "ofarlig" laser borde besvara det med "ofarligt" gevär? det borde iaf minska mängden okynnesstrålare effektivt.
Varför skulle en sten vara mindre farlig bara för att den är naturlig??? Skulle jag ranke de tre exempel du nämner så skulle jag antagligen sätta armborstet som farligast, sedan stenen och sist lasern.

Börjar du skjuta på kids med laserpekare så lär du åka dit hårt för nödvärnsexcess eller liknande. Det är inte proportionellt.

För Automatgevär så behövs även tillstånd att köpa.
Bara i vissa länder. Precis som industrilasrar.

Exakt, då skulle alla med Laserfobi förstå att konsumentlasrar är ofarliga.
Japp. Tyvärr har jag ingen grön laser så jag kan inte visa själv, annars skulle jag avslutat den här diskussionen en gång för alla. Jag ska se om jag kan gräva fram en röd laserpekare i någon låda, så ska jag demonstrera hur ofarlig den är.
 
Troberg skrev:
Japp. Tyvärr har jag ingen grön laser så jag kan inte visa själv, annars skulle jag avslutat den här diskussionen en gång för alla. Jag ska se om jag kan gräva fram en röd laserpekare i någon låda, så ska jag demonstrera hur ofarlig den är.
Det behöver du inte göra. Jag tror att alla som har skrivit i denna tråden är medvetna om att det finns ofarliga lasrar. Man opererar ju t o m ögon med laser. Men med tanke på att det cirkulerar en del vanliga vapen bland ungdomar så kanske det finns farliga lasrar också i omlopp. Om jag blir utsatt för belysning av laser oavsett färg, kommer jag att betrakta den som farlig tills jag säkert vet att den inte är det. Precis som att jag skulle betrakta ett skjutvapen som farligt tills jag vet om det är ett riktigt vapen eller inte.
Hursomhelst skall man inte hålla på att blända folk. Inte med lasrar, inte med starka LED-lampor, inte med halogen-lampor, eller vad som helst. Precis som att man inte skall kasta sten på folk. Det tillhör normalt hyfs.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Om någon är intresserad så kan kanske det här http://www.cyberwolfman.com/green_lasers.htm vara det bästa och lättsammaste att lära sig något. Själv lägger jag ingen aspekt på ev farlighet i lasrar utam mer då att media skriver stort och mycket. ungarna läser och "lär" sig att det är farligt men då också coolt. Det de gör sen är att gå ut och vifta med syfte (och förhoppning) om att skrämma/skada. Där har vi det stora problemet enligt mig, ungar som gör saker fast de vet att det är fel och endast därför.......sen föräldrar som sitter som några jävla mähän.
Detta kan även appliceras på nötter som bränner bilar, kastar sten på räddningsfordon och bussar osv. En tändsticka är farlig när den används fel, en sten är farlig när den används fel och således är väl en laser då också farlig när den används fel....sen hur fel det används är ju upp till brukarens syfte....syftet är boven i större utsträckning än verktyget...oftast!!!

Men det är vad jag tycker det, jag är varken läkare eller fysiker men det verkar finnas några sådana i tråden iaf.
 
  • Gilla
lt1cobra
  • Laddar…
Passade på att prata med grannen, som råkar vara handläggare hos Polismyndigheten, angående det här med 'bus' med laser... De ser allvarligt på detta och konfiskerar alla lasrar de kan plocka av ungarna. De skickas sedan till testning för att avgöra om de är <5mW eller ej.

Om man har en med högre effekt blir brottsrubriceringen misshandel eller försök till misshandel (använt den på folk...)

Det mest intressanta var att det bara var i undantagsfall (1 på 10) som testerna visade att lasern var <5mW

Oj vilken överraskning... Verkar som att verkligheten inte stämmer överens med kartan riktigt?


Ska vi vara korrekta så finns det ingen lag mot att köpa 3B lasrar, du kan köpa hur många du vill... Det krävs dock TILLSTÅND att använda lasrar >6-30mW på allmän plats... Sitter du hemma är det bara att köra på...

Hur det är med starkare lasrar vet jag ej, men jag tvivlar att det är lagstadgat vem som får köpa dem... Dock hur de får hanteras.
 
Hursomhelst skall man inte hålla på att blända folk. Inte med lasrar, inte med starka LED-lampor, inte med halogen-lampor, eller vad som helst. Precis som att man inte skall kasta sten på folk. Det tillhör normalt hyfs.
Naturligtvis.

Detta kan även appliceras på nötter som bränner bilar, kastar sten på räddningsfordon och bussar osv. En tändsticka är farlig när den används fel, en sten är farlig när den används fel och således är väl en laser då också farlig när den används fel....sen hur fel det används är ju upp till brukarens syfte....syftet är boven i större utsträckning än verktyget...oftast!!!
Exakt! Verktygen är dessutom otroligt användbara när de används rätt.

Passade på att prata med grannen, som råkar vara handläggare hos Polismyndigheten, angående det här med 'bus' med laser... De ser allvarligt på detta och konfiskerar alla lasrar de kan plocka av ungarna. De skickas sedan till testning för att avgöra om de är <5mW eller ej.
Det är just den där boneheadmenataliteten hos polisen som jag ogillar. Beslagta först, konstatera sedan om det var befogat att beslagta den. Lämna inte tillbaka i vilket fall (oftast så är sakerna "borttappade" (väldigt vanligt med datorer eller andra värdefulla föremål) eller så har undersökningen tagit så lång tid att de blivit destruerade ändå).

Tex känner jag en kille som var mycket ute i naturen, och som ansvarsfull skogsmänniska så bar han alltid kniv när han gick ut i skogen. En gång lämnade han kniven i bilen när han skulle göra ett ärende på hemvägen, vilket polisen råkade se och beslagtog den (efter att ha brutit upp bilen). Efter lite bråkande visade det sig att han hade ju en rimlig anledning och hade därför rätt att ha kniven i bilen. Så, han knatade ner på polisstationen och frågade om han kunde få tillbaka sin kniv (en handgjord kniv värd uppemot 2000 spänn) och fick då reda på ett den var borta och att det var "bäst för honom att inte bråka om det".

Liknande gäller för de som blivit frikända för fildelning, deras datorer är alltid mystiskt "borttappade" när de vill ha tillbaka dem.

Ska man leta tjuvar så är polishuset ett bra ställe att börja...

Ska vi vara korrekta så finns det ingen lag mot att köpa 3B lasrar, du kan köpa hur många du vill... Det krävs dock TILLSTÅND att använda lasrar >6-30mW på allmän plats... Sitter du hemma är det bara att köra på...

Hur det är med starkare lasrar vet jag ej, men jag tvivlar att det är lagstadgat vem som får köpa dem... Dock hur de får hanteras.
Perfekt, då är ju allt som det ska vara. Dålig hantering är förbjuden, bra är tillåten.
 
Troberg skrev:
Det är just den där boneheadmenataliteten hos polisen som jag ogillar. Beslagta först, konstatera sedan om det var befogat att beslagta den.
När 90% av dom väl beslagtagna lasrarna är för starka är det väl ändå i hög grad befogat att beslagta och kolla upp dom än att låta dom finnas kvar i händerna på folk som inte ens fattar skadan dom kan åstadkomma?
 
Det finns inget sätt att utvärdera hurvida en laser är "konsumentlaser" eller av farlig styrka. Således blir båda behandlade som farliga.
 
När 90% av dom väl beslagtagna lasrarna är för starka är det väl ändå i hög grad befogat att beslagta och kolla upp dom än att låta dom finnas kvar i händerna på folk som inte ens fattar skadan dom kan åstadkomma?
Nej, då tar man helt harmlösa och lagliga föremål från 10%. Det är inte OK att behandla oskyldiga som brottslingar.

Det finns inget sätt att utvärdera hurvida en laser är "konsumentlaser" eller av farlig styrka. Således blir båda behandlade som farliga.
Visst finns det sätt att göra det. Lasern brukar tex vara märkt med styrka, eller så kan man mäta.

Eller, så gör man det som är rimligast: Man väntar tills någon faktiskt missbrukat föremålet ifråga och faktiskt orsakat en påvisbar skada. Då sätter man dit dem. Ungefär som med andra potentiellt farliga föremål, tex snöbollar, stenar, käppar, stämjärn osv.
 
Hmm, det finns cirka 20000 poliser idag. Säg att det behövs 4000 mätutrustningar för att varje patrull skall kunna mäta 'där buset är'... Det känns rätt dyrt för en sån här sak?

'oskyldig' är man ju inte direkt om man lyser på andra som inte uppskattar det med lasern, eller hur tänkte du? Om man gör det på ett farligt sätt eller ej spelar i min värld ingen roll utan ett straff bör utdelas likväl. En klisterlapp på sidan, jo det kan man ju lita på :) eller en lapp från mamma kanske?

Nej, jag tycker det är rätt. Ungarna vet att man inte skall göra det och att det kan få konsekvenser.

Jag skulle gärna se ett förbud på allmän plats faktisk, med undantag för yrkesutövning... Kan inte se att det skulle drabba någon med legitimt skäl att använda en laserutrustning?

Se knivförbudet som finns...
 
Du kan bara se vilken styrka lasern är märkt med om du har fått tag på gärningspersonen. Hur har du tänkt att de som blir strålade skall veta hurvida det är farligt eller inte?
 
Hmm, det finns cirka 20000 poliser idag. Säg att det behövs 4000 mätutrustningar för att varje patrull skall kunna mäta 'där buset är'... Det känns rätt dyrt för en sån här sak?
Det borde räcka med en läskunnig person per polisdistrikt. Det borde man väl kunna skaka fram...

Jag skulle gärna se ett förbud på allmän plats faktisk, med undantag för yrkesutövning... Kan inte se att det skulle drabba någon med legitimt skäl att använda en laserutrustning?
Förbud för de starka varianterna, ja. För vanliga konsumentprodukter, nej. Där finns det legitima behov som är viktigare än folks fobier.

Du kan bara se vilken styrka lasern är märkt med om du har fått tag på gärningspersonen. Hur har du tänkt att de som blir strålade skall veta hurvida det är farligt eller inte?
Tja, om du inte vet om den var farlig eller inte så var den uppenbart inte farlig. Ungefär som man skiljer på en knallpulverpistol och en skarp pistol genom att kolla om man blöder. Hur svårt är det?
 
Rätt säker på att det trollas rätt hårt i tråden just nu. Kanske dags för admin att stänga ner?
 
Ja, vi kan nog anse att ämnet är uttömt och att alla delar av problemet har belysts. Stänger tråden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.